2009-05-04, 20:56
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmamman
Vafan, du glömde salpeter. Har letat som en galning efter det här (tydligen inte tillräckligt)

Läs bättre...

Citat:
Natriumnitrat - matvaruaffär, kryddhyllan
Citat:
Kaliumnitrat - "Salpeter", Svenskakemi.nu/Nifelheimkemi.nu alt konstgödseln krista K plus (25kg) eller unika kali, granngården/div butiker som för yaras sortiment. www.Aquascape.nu

Citera
2009-05-10, 01:14
Medlem
Al spån

Biltema i Malmö har tydligen plockat bort sitt al-pulver ur sortimentet
Någon som vet någon annan återförsäljare eller liknande i närheten utav malmöl, tacksam över att inte åka upp 10 mil för att få tag på det

Edit: Vet någon ifall det finns på mekonomen?
Senast redigerad av shmuunk 2009-05-10 kl. 01:19.
Citera
2009-05-10, 11:47
Medlem
Citat:
Läs bättre...

Citat:
Citat:
Kaliumnitrat - "Salpeter", Svenskakemi.nu/Nifelheimkemi.nu alt konstgödseln krista K plus (25kg) eller unika kali, granngården/div butiker som för yaras sortiment. www.Aquascape.nu

Adressen till Nifelheim är fel, det ska vara .se, dessutom står det "Kemikalier levereras ej till privatpersoner." på deras hemsida. Aquascape har varit stängt p.g.a. sjukdom sedan början av januari, och har inte hört ett ljud därifrån trots att jag har en beställning liggande betald och klar... Granngården sägs ha börjat vara rätt restriktiva vid försäljning av Krista K+ och Unika Kali enligt forumsmedlemmar som försökt köpa. Svenska Kemi är väl det enda som fortfarande funkar att köpa ifrån av de som nämns, men med högt pris och dyr frakt är det kanske inte så lockande.
Citera
2009-05-10, 12:08
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummot
Adressen till Nifelheim är fel, det ska vara .se, dessutom står det "Kemikalier levereras ej till privatpersoner." på deras hemsida. Aquascape har varit stängt p.g.a. sjukdom sedan början av januari, och har inte hört ett ljud därifrån trots att jag har en beställning liggande betald och klar... Granngården sägs ha börjat vara rätt restriktiva vid försäljning av Krista K+ och Unika Kali enligt forumsmedlemmar som försökt köpa. Svenska Kemi är väl det enda som fortfarande funkar att köpa ifrån av de som nämns, men med högt pris och dyr frakt är det kanske inte så lockande.
Jag fick min säck KNO3 från Colorama på beställning. 25kg för ~kr 900 totalt, inga konstiga frågor. Det var drygt två år sen så saker kan ha förändrats, och det tog flera veckor för dom att få in den, men det kan vara värt ett försök.
Citera
2009-05-10, 12:29
Bannlyst
Det kan nog ha ändrats betydligt på senare år. I mitten av 90-talet kostade 50 kg Krista 250 spänn hos Lantmännen/Granngården. På den tiden sålde färgaffärer kaliumnitrat, svavel och andra av de vanligaste pyrotekniska godsakerna i lösvikt. Kaliumnitrat har jag inte alls sett i en färghandel på senare år.
Citera
2009-05-10, 12:52
Medlem
zoccers avatar
Allt förändras med tiden. Världen kanske blir säkrare men en aning tråkigare. I min ungdom kunde jag köpa kaliumklorat i lösvikt över disk på Apoteket. Trots min vid den tiden ringa ålder (13-14 år) var det inget problem, den enda kommentaren var ett vagt "Var försiktig".
Sen kan man kanske ägna en stund åt att fundera över varför det blivit såhär? Kan det bero på att fler och fler smällgalna småungar fått upp ögonen för möjligheten att spränga bort grannens postlåda eller sina egna fingrar med hemgjorda bomber?
Citera
2009-05-10, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Allt förändras med tiden. Världen kanske blir säkrare men en aning tråkigare. I min ungdom kunde jag köpa kaliumklorat i lösvikt över disk på Apoteket. Trots min vid den tiden ringa ålder (13-14 år) var det inget problem, den enda kommentaren var ett vagt "Var försiktig".
Sen kan man kanske ägna en stund åt att fundera över varför det blivit såhär? Kan det bero på att fler och fler smällgalna småungar fått upp ögonen för möjligheten att spränga bort grannens postlåda eller sina egna fingrar med hemgjorda bomber?

Nää...ungar har smällt så länge som krut och sprängämnen har funnits. Det är den moderna säkerhetsnojan, möjligen i ohelig allians med terroristnojan som gör att allting stryps...
Citera
2009-05-11, 22:19
Medlem
downloaders avatar
finns det något annat ställe än svenskkemi att köpa e-matches på, för dom är ju som vanligt svinit dyra, då dom har köp gräns på minst 500 före moms å 300 i frakt.
Citera
2009-05-12, 19:43
Medlem
Merlocks avatar
lös labbutrustning

Var kan man köpa labbmaterial löst? Alltså en och en.

Ska bygga utrustninge på bilden längst ner på denna sida

http://www.seattlepipeclub.org/content.aspx?page_id=22&club_id=969877&module_id=1 6774

Måste vara av pyrex eller liknande
Citera
2009-05-14, 15:12
Medlem
blps avatar
zoccer hur dyrt var det blev lite intresserad
Citera
2009-05-14, 21:04
Medlem
JBS67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
finns det något annat ställe än svenskkemi att köpa e-matches på, för dom är ju som vanligt svinit dyra, då dom har köp gräns på minst 500 före moms å 300 i frakt.

Keten har
Citera
2009-05-14, 23:35
Medlem
zoccers avatar
Citat:
zoccer hur dyrt var det blev lite intresserad
Jag tor du helt missade poängen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto