2010-02-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Fick en hemsida ifrån NO-läraren min, kommer dock inte ihåg vad den heter.
Något på "s" eller liknande. Någon som vet vad jag syftar på? Kort namn var det.
Sagitta kanske?
Du får nog vara lite mer precis.
Citera
2010-03-01, 20:14
Medlem
Tjena alla pyro/kemi nördar och amatörer, personligen hör jag till den sista gruppen, jag har håller på o läser kemi B just för tillfället, jag har fundera på lite olika projekt som jag kan hitta på i samband med kemin.

Jag har i många år vara nyfiken på elktrolys och nu har jag funderaingar på att göra en liten cloratcell men jag har verkligen problem med att hitta en leverantör av Katoder och Anoder.
Jag försökte få tag på min lärare idag för att se om dom har någon bra firma o tipsa om men han var visst sjuk den här veckan så jag tänkte se om någon här har koll på någon kemifirma eller dylikt som kränger metaler för att bygga anoder och katoder.

Hoppas någon har svar på min fråga annars tackar jag för vissat intresse.
//oger.
Citera
2010-03-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oger
Tjena alla pyro/kemi nördar och amatörer, personligen hör jag till den sista gruppen, jag har håller på o läser kemi B just för tillfället, jag har fundera på lite olika projekt som jag kan hitta på i samband med kemin.

Jag har i många år vara nyfiken på elktrolys och nu har jag funderaingar på att göra en liten cloratcell men jag har verkligen problem med att hitta en leverantör av Katoder och Anoder.
Jag försökte få tag på min lärare idag för att se om dom har någon bra firma o tipsa om men han var visst sjuk den här veckan så jag tänkte se om någon här har koll på någon kemifirma eller dylikt som kränger metaler för att bygga anoder och katoder.

Hoppas någon har svar på min fråga annars tackar jag för vissat intresse.
//oger.

Det är nog bäst att du rådfrågar din lärare, en platina anod skulle vara optimalt till en kloratcell.
Dock är det femsiffriga belopp vi pratar om, därför bör du inte försöka få tag på en själv.

Mycket tipps i den här tråden:

https://www.flashback.org/t149684
Citera
2010-03-02, 15:23
Medlem
Söker Billig men exakt pH-mätare

Hejsan, behöver hjälp med att hitta en billig ph-mätare som mäter pH i vätskor i intervallet 3-6. Behöver vara ganska exakt men är inget som kommer att användas mer än några gånger, därför känns ett köp av t ex Clas Ohlsons digitala mätare för ca 500 spänn lite ovärt.

Om ni kommer med förslag får ni jättegärna länka till hemsidor.

Uppskattar all sorts hjälp jag kan få.

Väl mött
Citera
2010-03-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Det är nog bäst att du rådfrågar din lärare, en platina anod skulle vara optimalt till en kloratcell.
Dock är det femsiffriga belopp vi pratar om, därför bör du inte försöka få tag på en själv.

Mycket tipps i den här tråden:

https://www.flashback.org/t149684

Jo jag håller på o skumläser den, dock så är många länkar döda som rätt vanligt i lite äldre trådar och den tråden är lite jobbig då det är en hel del svamel där i

Jag har hitta en försäljare av själva cellen och strömkällan har jag redan stående men det skulle var trevligar o få köpa sakerna i sverige och slippa ta dom från USA

men tack för svaret shmuunk det uppskattas.
Citera
2010-03-06, 16:38
Medlem
tjena.
Jag har, precis som flera andra här svårt att hitta magnesium till diverse pyrotekniska experiment.

Jag har hört att man använder ett sorts talk/krita för klättring, styrkelyftning etc. som är baserat på magnesium.

Min fråga är ifall detta stämmer, att det är magnesiumpulver i kritan (just denna typ alltså) och isåfall om det är tillräckligt rent för användning till tex flashpowder. Går det i andra fall att separera?

Någon som har koll?

jag vet at SK har magnesiumpulver men deras färdigmalda (pyromicron) kostar rätt så saftigt.

tackar på förhand.

/sommarknugen
Citera
2010-03-06, 17:17
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarknugen
tjena.
Jag har, precis som flera andra här svårt att hitta magnesium till diverse pyrotekniska experiment.

Jag har hört att man använder ett sorts talk/krita för klättring, styrkelyftning etc. som är baserat på magnesium.

Min fråga är ifall detta stämmer, att det är magnesiumpulver i kritan (just denna typ alltså) och isåfall om det är tillräckligt rent för användning till tex flashpowder. Går det i andra fall att separera?

Någon som har koll?

jag vet at SK har magnesiumpulver men deras färdigmalda (pyromicron) kostar rätt så saftigt.

tackar på förhand.

/sommarknugen
Nej, det innehåller krita blandat med magnesiumkarbonat eller dylikt.
Citera
2010-03-06, 17:44
Medlem
ok, synd. hade varit enkelt annars.

Men tack så mycket.
Citera
2010-03-07, 18:23
Medlem
Hejsan, har någon ett bra tipps på hur man får tag på rent kvicksilver?
Jag vat att alla lågenergilampor innehoåler en liten mängd, somliga mer än andra, men det brukar ligga mellan 5 och 10 milligram.
Jag undrar om det fins någon sort som innehåller tillräckligt för att det ska vara värt att
försöka utvinna, och om någon kan berätta hur man bör göra?
Tipps om andra källor till den ädla metallen är också välkomna
Citera
2010-03-07, 18:38
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boddyandsoul
Hejsan, har någon ett bra tipps på hur man får tag på rent kvicksilver?
Jag vat att alla lågenergilampor innehoåler en liten mängd, somliga mer än andra, men det brukar ligga mellan 5 och 10 milligram.
Jag undrar om det fins någon sort som innehåller tillräckligt för att det ska vara värt att
försöka utvinna, och om någon kan berätta hur man bör göra?
Tipps om andra källor till den ädla metallen är också välkomna

Febertermometrar som du plockar med dig från miljöboden på närmaste soptipp. Varje termometer innehåller ca 1 gram praktiskt taget rent kvicksilver. Bara att dunka termometern i botten på en glasburk och hälla av metallen sen. Häll den över en tejp så slipper du glassplitter.
Citera
2010-03-07, 20:06
Medlem
Skarjas avatar
I vissa äldre lägesbrytare finns kvicksilver, rör sig om upp till 2 ml i vissa.
Citera
2010-03-08, 23:25
Medlem
shanns avatar
Någon som kan tipsa om någon bra kemikalie "webbshop"/ företag som erbjuder kaliumperklorat som skickarr till Irland ? har problem med detta

Någon vänlig Fb-are nämnde Keten, vet dock inte hur man skall beställa. Någon kanske kan berätta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in