Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Tackar å bugar.....
Wow äntligen..... Å via nitors hemsida hitta ja en massa återförsäljare i närheten. 80-100% räcker gott tror jag men då (till skillnad från biltemas som innehöll etylbenzen+3 andra spännande saker) nitors alltså bara,förutom xylen, innehöll etylbenzen så skulle ju en separation av dessa kunna bli ett spännande projekt(beroende på hur utråkad jag är).
Du kommer inte ihåg vilken kedja färghandeln med toulendunkarna tillhörde? Är i o för sig mindre viktigt nu när xylen finns tillgängligt men inte helt utan intresse.
Det kan absolut bli ett intressant projekt men med tanke på att de tre olika isomererna av xylen har en kokpunkt mellan 138-144 C och etylbenzen ligger på 136 C kan destillation bli problematiskt.
Tyvärr inte, tror det var en lokal obunden färghandlare som tar in saker från flera olika leverantörer men är som sagt inte alls säker.
Kom att tänka på att målare som använder mycket metallfärger har stora 20L dunkar med ren toluen, xylen och diverse andra lösningsmedel. Tyvärr kommer jag inte ihåg tillverkare men det kan ju vara värt ett försök att leta upp någon trevlig lokal målare som inte har något emot lite extrapengar vid sidan av...