2011-11-18, 22:53
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Xylen vet jag att det fortfarande går att köpa på Biltema iaf, deras förtunning är baserad på xylen. Däremot vet jag inte om den är ren eller om det är annat skräp i också.

Den enda av deras sorter som via webben har ett säkerhetsdatablad med en innehålsförteckning har 30-60% xylen i sig vilket känns lite dåligt.....
Någon av de andra sorterna kanske har mer xylen???

Alltså Toulen?, Dcm?, xylen? om inte i sverige....Hur är det i danmark? matas?
Citera
2011-11-18, 23:46
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99

Alltså Toulen?, Dcm?, xylen? om inte i sverige....Hur är det i danmark? matas?

Toluen är jag ganska säker att jag såg dunkar med hos någon färghandlare för något år sedan. Kommer tyvärr inte ihåg märke. Nitor har xylen i sitt sortiment som enligt säkerhetsdatablad innehåller 80-100% xylen och resten etylbenzen. Kanske räcker det för dina behov?
Citera
2011-11-19, 00:17
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Toluen är jag ganska säker att jag såg dunkar med hos någon färghandlare för något år sedan. Kommer tyvärr inte ihåg märke. Nitor har xylen i sitt sortiment som enligt säkerhetsdatablad innehåller 80-100% xylen och resten etylbenzen. Kanske räcker det för dina behov?

Tackar å bugar.....
Wow äntligen..... Å via nitors hemsida hitta ja en massa återförsäljare i närheten. 80-100% räcker gott tror jag men då (till skillnad från biltemas som innehöll etylbenzen+3 andra spännande saker) nitors alltså bara,förutom xylen, innehöll etylbenzen så skulle ju en separation av dessa kunna bli ett spännande projekt(beroende på hur utråkad jag är).

Du kommer inte ihåg vilken kedja färghandeln med toulendunkarna tillhörde? Är i o för sig mindre viktigt nu när xylen finns tillgängligt men inte helt utan intresse.

Till FyrverkeriFTW nitor tillhandahåller även ammoniak tydligen så gå in här å tryck på återförsäljare så hittar du....
http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=3261
Citera
2011-11-19, 01:13
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Tackar å bugar.....
Wow äntligen..... Å via nitors hemsida hitta ja en massa återförsäljare i närheten. 80-100% räcker gott tror jag men då (till skillnad från biltemas som innehöll etylbenzen+3 andra spännande saker) nitors alltså bara,förutom xylen, innehöll etylbenzen så skulle ju en separation av dessa kunna bli ett spännande projekt(beroende på hur utråkad jag är).

Du kommer inte ihåg vilken kedja färghandeln med toulendunkarna tillhörde? Är i o för sig mindre viktigt nu när xylen finns tillgängligt men inte helt utan intresse.

Det kan absolut bli ett intressant projekt men med tanke på att de tre olika isomererna av xylen har en kokpunkt mellan 138-144 C och etylbenzen ligger på 136 C kan destillation bli problematiskt.

Tyvärr inte, tror det var en lokal obunden färghandlare som tar in saker från flera olika leverantörer men är som sagt inte alls säker.

Kom att tänka på att målare som använder mycket metallfärger har stora 20L dunkar med ren toluen, xylen och diverse andra lösningsmedel. Tyvärr kommer jag inte ihåg tillverkare men det kan ju vara värt ett försök att leta upp någon trevlig lokal målare som inte har något emot lite extrapengar vid sidan av...
Senast redigerad av Forzo 2011-11-19 kl. 01:16.
Citera
2011-11-21, 00:58
Medlem
TomiXIIs avatar
Någon som vet suppliers på dessa?

fosfor pentoxid (phosphorous pentoxide)

kalium i ren form till bra pris?

niacin i ren form (även kallat vitamin b3)?
Citera
2011-11-23, 21:27
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Till FyrverkeriFTW nitor tillhandahåller även ammoniak tydligen så gå in här å tryck på återförsäljare så hittar du....
http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=3261
Tack, men det var inte jag som behövde ammoniak, utan SkitArgDuva.
Citera
2011-11-26, 13:54
Medlem
Var köper kaliumperklorat och pulveriserat aluminium som är bra lämpat för blp? Billigt alltså?
Senast redigerad av kundvagnen 2011-11-26 kl. 14:18.
Citera
2011-11-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Var köper kaliumperklorat och pulveriserat aluminium som är bra lämpat för blp? Billigt alltså?

http://www.oliverbrown.co.uk min leverans gick på 25£ du får maila och beställa eftersom deras webbshop bara hanterar engelsk fraktkostnad (du får felmeddelande när du beställer)...
Citera
2011-11-29, 17:39
Medlem
justmejustmes avatar
Vart köper man Toluen? Är det lagligt i Sverige??

Vart köper man "Red Phosphorus"? Är det lagligt i Sverige?

Vart köper man "Iodine Crystals"? Är det lagligt i Sverige?

Annars kan man väl skapa "Iodine Crystals" enkelt med bara "iodine"?
Citera
2011-12-01, 18:59
Medlem
xanax99s avatar
Tänkte höra om någon har koll på specifikationerna på glasvarorna bägare,e-kolvar och rundkolvar hos sagitta.se

Anledningen att ja frågar är att det endast på rundkolvarna står att de är värmetåliga, dock är alla tre typerna boomex borosilicatglas.
Någon som vet hur värmetåliga de olika typerna är?
Trodde denna typen av glas var kapabel att närma sig 500 C innan pang, källarbrand....
Citera
2011-12-01, 22:12
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmejustme
Vart köper man Toluen? Är det lagligt i Sverige??

Vart köper man "Red Phosphorus"? Är det lagligt i Sverige?

Vart köper man "Iodine Crystals"? Är det lagligt i Sverige?

Annars kan man väl skapa "Iodine Crystals" enkelt med bara "iodine"?

Ett tipps är att kolla vad dina kemikalier heter på svenska innan du får för dig att reagera de med efedrin. Och fenylaceton kan du glömma att hitta redan nu.

Svaren på din fråga var du får tag i de kemikalierna du nämnde finns dock redan i tråden, och söker man på vad de heter på svenska (detta är trots allt ett svensk forum så logiskt sätt borde man då söka på svenska) så får man flera träffar.
Citera
2011-12-02, 17:09
Medlem
justmejustmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Ett tipps är att kolla vad dina kemikalier heter på svenska innan du får för dig att reagera de med efedrin. Och fenylaceton kan du glömma att hitta redan nu.

Svaren på din fråga var du får tag i de kemikalierna du nämnde finns dock redan i tråden, och söker man på vad de heter på svenska (detta är trots allt ett svensk forum så logiskt sätt borde man då söka på svenska) så får man flera träffar.
Ooooh, coolt att du lyckades lista ut att jag skulle reagera dessa kemikalier med efedrin

Lagar ändras, kemikalföretag stänger, osv. osv.

Tycker inte det var orimligt att fråga om kemikalierna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in