2008-11-28, 22:08
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l33t
Ja, vart köper jag detta? Jag har sökt men tyvärr gamla trådar och länkar som ej fungerar/ finns inte mera

PS Ska vara till färga fontäner med vackert skum
mvh

Ebay är ett bra ställe. En säljare just nu. 15dollars. Har själv köpt där. Helt OK.
Citera
2008-12-02, 19:53
Medlem
superabsorbent

Var kan man köpa detta i pulverform (ca 100-200gr)?
vet att det finns i blöjor men har ingen lust att köpa blöjor
och hålla på att klippa och skrapa ur detta.

(Såg ett kul trick där detta användes så jag tänkte testa själv)
De hade en burk som heter water gel finns det någon svensk motsvarighet till detta och var hittar man det,åhlens,järnhandeln..?
Är det dyrt?
Senast redigerad av splitt 2008-12-02 kl. 19:57.
Citera
2008-12-03, 20:59
Bannlyst
Cyanid

Någon som vet om och i så fall vilka länder detta går att köpa / lagligt? En kvalificerad gissning från min sida är ett u-land som Polen eller umm Mexico? Men har absolut ingen aning.

Tack
Citera
2008-12-08, 09:19
Medlem
Labutrustning över disk i centrala stockholm

Hej,

Nu har jag letat igenom denna tråd och här är min fråga.

Vill köpa provrör samt diverse kolvar över disk i centrala stockholm. Har bråttom och behöver sakerna omgående så postorder är ute ur bilden. Såg länken till "Hands on Science".

Har någon fler förslag på butiker i stockholm? Gärna centrala stockholm.
Citera
2008-12-09, 23:05
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkråtta
Har säkert frågats förut, men någon som kan hjälpa mig att få tag i Metyleneblå? Har googlat som ett as men inte funnit. Var även till akvarieaffären idag och köpte någon lösning som enligt han som jobbade där skulle innehålla metyleneblå men så verkar inte vara fallet. Så hjälp någon?

Bumpar min fråga. Metyleneblå, någon? Har kollat på svenskakemi, och där finns det ej.
Citera
2008-12-10, 00:45
Medlem
zoccers avatar
www.keten.org.pl/
Citera
2008-12-10, 10:23
Medlem
@splitt: Var det sådant där du menade : http://en.wikipedia.org/wiki/Water_gel ?
Känns lite fel med tanke på din fråga.

Egen fråga; är det någon som vet vart man kan få tag i ett rör som är brukbart som 3"-mörsare?
Rör som lämpar sig till 2 och 4 tum kan jag hitta, men inte denna förbaskade 3:a... Så, vad kan om möjligt ett sådant rör användas till, vart ska man leta?

Tack på förhand.
Citera
2008-12-10, 15:10
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartholomeus
@splitt: Var det sådant där du menade : http://en.wikipedia.org/wiki/Water_gel ?

Egen fråga; är det någon som vet vart man kan få tag i ett rör som är brukbart som 3"-mörsare?
Rör som lämpar sig till 2 och 4 tum kan jag hitta, men inte denna förbaskade 3:a... Så, vad kan om möjligt ett sådant rör användas till, vart ska man leta?

Tack på förhand.

Som du märkt så är det inte en av de standard storlekarna som finns. 4" är nog en av de lättaste att finna. Mitt 3" rör gjorde jag faktiskt själv för att jag inte hittade någon butik som sålde sådana. Det fungerar utmärkt. Så de är väl de som jag rekommenderar om du ska ha det innan nyår
Citera
2008-12-12, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartholomeus

Nej det där var ju explosivt
det jag söker har en enorm uppsugningsförmåga

Superabsorbent

- ett märkligt svällande pulver
Pulvret i den här påsen är nog det värsta av alla kända material på att suga åt sig vatten, mellan 300 och 600 gånger sin egen vikt, dessutom är det ofarligt och miljövänligt.

Praktisk användning:

- i blöjor för små, och även för vuxna som har svårt att hålla tätt, och i dambindor. Inbäddat mellan tunna genomsläppliga plastfilmer känns det nästan inte mot huden att en blöja blivit blöt. Behagligt visserligen, men det försenar tidpunkten med cirka ett år för när barnet blir blöjfritt jämfört med när de äldre gamla typerna av mer osköna blöjor användes

- i jord för att hålla den fuktig länge, för att vattnet inte skall rinna rakt igenom jorden vid bevattning. Det ger växtrötterna tid att i sin takt suga åt sig vatten ur gelen

- i kyltransporter. Med gel i plastpåsar som kylts kan känsliga mediciner och annat hållas vid en jämn låg temperatur och dessutom mjukt välinpackade

- i vissa filter för att få bort mindre mängder vatten ur bränsle, till exempel ur bensin, diesel och flygfotogen

- i leksaker som sväller i vatten

- i cement och i färg för att ändra egenskaperna, likaså i borrvätskor för att vattnet inte skall rinna iväg så snabbt

- i livsmedel för att ge mättnadskänsla vid bantning
Senast redigerad av splitt 2008-12-12 kl. 01:50.
Citera
2008-12-13, 10:32
Medlem
GalFisks avatar
http://www.claraelf.com/ har två former av superabsorbent (vattenkristaller och snabbsnö).
Citera
2008-12-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
http://www.claraelf.com/ har två former av superabsorbent (vattenkristaller och snabbsnö).

Ball sida,tack!
Citera
2008-12-13, 16:53
Medlem
johan817s avatar
Kaliumperklorat, var får jag tag på det? färgaffärer? inte internethandel tack, finns det någon bra affär i Malmö? tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in