2008-03-23, 19:50
Bannlyst
ja men den går liksom med 20 RPM -_-så ingen risk
Citera
2008-03-23, 20:09
Medlem
Pyrokemis avatar
Självklart finns det en risk! Malmediat skall ICKE bestå utav stål, utan endast utav mässing eller bly!
Citera
2008-03-23, 20:28
Medlem
Cynisks avatar
Kokis:

Du har en väldigt naiv syn på risker...

Och nej, det är inget ovanligt att man maler svartkrut, men då använder man ordentliga behållare,gnistfritt malmedia, man brukar tillochmed ha den i ett
skjul långt från bebyggelse samt möjlighet att stänga kvarnen fjärrstyrt.

Medans du maler i en behållare av järn med stålkulor i tät bebyggelse(antagande).
Citera
2008-03-23, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Kokis:

Du har en väldigt naiv syn på risker...

Och nej, det är inget ovanligt att man maler svartkrut, men då använder man ordentliga behållare,gnistfritt malmedia, man brukar tillochmed ha den i ett
skjul långt från bebyggelse samt möjlighet att stänga kvarnen fjärrstyrt.

Medans du maler i en behållare av järn med stålkulor i tät bebyggelse(antagande).

jo liten risk finns de alltid. har dne i källaren^^
sen får ja säga att många som bygger egna kvarnar anv färgburkar som jag gjort. imon ska ja gjuta blykulor
Citera
2008-03-23, 21:19
Medlem
Huruvida malningsmedia av stål är acceptabelt vid malning av svartkrut är omdebatterat. Jag har hört hävdas från trovärdig källa att vissa sorters rostfritt stål är OK. Men vet man inte vad det är för typ av stål man har, då ska man nog se upp.

Personligen föredrar jag mässing, då den inte förorenar satsen som bly, och bör vara säkrare än rostfritt stål, eller någon form av keram, om något olämpligt, som ett gruskorn, eller en spik, skulle råka följa med kolet in i kvarnen.

Att blanda malningsmedia av stål och glas låter inte som någon bra idé, då glaset rimligtvis är hårt nog för att kunna slå gnistor ur stålet. Betänk att man förr i tiden gjorde upp eld med flinta och stål!

Slutligen, oavsett vilket malningsmedia man använder, ska man alltid ta för givet att kvarnen kan explodera vid malning av svartkrut, och placera den på sådan plats att en explosion inte får några katastrofala följder. Har man ingen sådan plats, då ska man inte mala krut.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-03-23, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Huruvida malningsmedia av stål är acceptabelt vid malning av svartkrut är omdebatterat. Jag har hört hävdas från trovärdig källa att vissa sorters rostfritt stål är OK. Men vet man inte vad det är för typ av stål man har, då ska man nog se upp.

Personligen föredrar jag mässing, då den inte förorenar satsen som bly, och bör vara säkrare än rostfritt stål, eller någon form av keram, om något olämpligt, som ett gruskorn, eller en spik, skulle råka följa med kolet in i kvarnen.

Att blanda malningsmedia av stål och glas låter inte som någon bra idé, då glaset rimligtvis är hårt nog för att kunna slå gnistor ur stålet. Betänk att man förr i tiden gjorde upp eld med flinta och stål!

Slutligen, oavsett vilket malningsmedia man använder, ska man alltid ta för givet att kvarnen kan explodera vid malning av svartkrut, och placera den på sådan plats att en explosion inte får några katastrofala följder. Har man ingen sådan plats, då ska man inte mala krut.

Mvh,
Kaj

ok jag förstår. Imon ska jag gjuta blykulor iaf och köra i min kulkvarn. dekommer bli säkert. varvtalet komemr ligga på ca 90 rpm då jag maler krutet med kulorna på bottnen som snurrar runt där nere och maler imellan kulorna.

eftersom jag hittils inte har limmat fast gummiremsor eller träbitar.
kvarnen funkar bara att de tar lite längre tid att mala på mitt sätt som jag har nu. när jag får ork ska jag skaffa gummi och limma på
Citera
2008-03-23, 22:09
Medlem
kulkvarn

har byggt en kulkvarn deluxe rev isär en gammal tvättmaskin och är på god väg att testa den snart. kan troligtvis bli en av världens bästa kvarnar.
de sitter fyra separata stötdämpare runt om som håller upp trumman. den blir klockren
Citera
2008-03-23, 23:36
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyronr1
har byggt en kulkvarn deluxe rev isär en gammal tvättmaskin och är på god väg att testa den snart. kan troligtvis bli en av världens bästa kvarnar.
de sitter fyra separata stötdämpare runt om som håller upp trumman. den blir klockren

Hoppas det...

/Mvh Klos
Citera
2008-03-24, 10:19
Medlem
pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyronr1

fixa lite bilder..

mvh pimp..
Citera
2008-03-24, 14:12
Medlem
Dornimells avatar
Tjena,
Sitter här med en lab rapport i kemi och har fastnat. Jag vet helt enkelt inte vilken enhet jag ska mästa reaktionshastigheten med

Labben var att jag doppade kalk(kalcium karbonat) i saltsyra i 30 sekunder. Jag vägde kalk biten innan och efter.... ja det är här det tar stopp, ska jag ränka minskningen i g/s eller kanske mol/s ?

Tack på förhand.

EDIT: Tvungen att säga att det var mitt första inläggg också
Citera
2008-03-24, 14:52
Medlem
Naturvetarens avatar
Det beror väl på vad din lärare vill ha för enhet på svaret men jag hade tagit mol/s.
Citera
2008-03-24, 15:01
Medlem
kukiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
ok jag förstår. Imon ska jag gjuta blykulor iaf och köra i min kulkvarn. dekommer bli säkert. varvtalet komemr ligga på ca 90 rpm då jag maler krutet med kulorna på bottnen som snurrar runt där nere och maler imellan kulorna.

eftersom jag hittils inte har limmat fast gummiremsor eller träbitar.
kvarnen funkar bara att de tar lite längre tid att mala på mitt sätt som jag har nu. när jag får ork ska jag skaffa gummi och limma på
verkar vara bra kvarr n jag ska ochså byga en kvarn tänkte ta en gurkburk sån som man får smörgåss gruka i från felix som behållare och sedan köpa glaskulor billigt i lecksaksbutiken borde väll blir bra utan gnostor ocskå men jag tänkte på vad hur mycket ska man ha av varje med svavel, kol och salpeter sedan läste jag något om att ta bort svavlet kan du berätta mer om det??? sedan har pappa en del kalipormenat tror jag det var i garaget jag har läst om att man klan spränga med det kan man ta det istället för salpeter eftersom jag inte har något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in