2008-10-13, 23:54
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Hur resistant är PE mot varm 90% HNO3?
Inte resistent. (http://www.zeusinc.com/chem_HDPE.asp)
Citera
2008-10-14, 08:14
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Nice sida, tack.
Citera
2008-10-14, 13:23
Medlem
Weegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ta vanlig 95 oktan bensin vettja. Bitumen är ju resterna av destillatet till bensin och diesel.Bensinen avdunstar ju betydligt lättare än diesel så...

Annars kan du ju testa med flytande propan. Det borde fungera lika bra det, och dunstar snabbt gör det ju med.

Sen går det ju altid bättre om du steppar upp tempen litet. Nu menar jag inte att du ska koka bensin på spisen, men du kanske kan värma på bitumet så det börja vätska sig.

Funkade skitbra med bensin! Dyrt blev det ju inte heller
Nu kunde jag lösa 0,8 g betumen i 4,5 g bensin (förmodligen kan man använda ännu mindre om man sluter kärlet medans betumenet löser sig så det inte dunstar medans man rör om) istället för 15 g lacknafta som inte dunstar sen. flytande propan känns lite overkill för mina behov men endå coolt. tack och bock!
Citera
2008-10-14, 13:51
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
Funkade skitbra med bensin! Dyrt blev det ju inte heller
Nu kunde jag lösa 0,8 g betumen i 4,5 g bensin (förmodligen kan man använda ännu mindre om man sluter kärlet medans betumenet löser sig så det inte dunstar medans man rör om) istället för 15 g lacknafta som inte dunstar sen. flytande propan känns lite overkill för mina behov men endå coolt. tack och bock!

Kul att det fungerade bra. Hade nu inte bensinen haft etanol iblandat så hade du kanske kunnat lösa helt utan ratio. Det borde nämligen inte finnas någon gräns för hur de ska kunna blandas.
Citera
2008-10-15, 12:05
Medlem
Weegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Kul att det fungerade bra. Hade nu inte bensinen haft etanol iblandat så hade du kanske kunnat lösa helt utan ratio. Det borde nämligen inte finnas någon gräns för hur de ska kunna blandas.

etanol i vanlig bensin? har jag missat något?

ska testa om ratio är oväsentligt senare när jag har mer tid. dock så observerade jag att betumenet satte sig på botten av behållaren när bensinen ångade bort när lösningen bara stod. då fick jag hälla i mer bensin för att allt skulle lösa sig igen.
Citera
2008-10-15, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
etanol i vanlig bensin? har jag missat något?

ska testa om ratio är oväsentligt senare när jag har mer tid. dock så observerade jag att betumenet satte sig på botten av behållaren när bensinen ångade bort när lösningen bara stod. då fick jag hälla i mer bensin för att allt skulle lösa sig igen.

All bensin innehåller numera 5-10% etanol för att förhindra isproppar i bränslesystemet på vintern. Det är alltid små mängder vatten i ren bensin, därför tillsätter man etanol för att få vattnet att lösa sig. Löst i etanol kan vattnet inte frysa.
Citera
2008-10-15, 13:46
Medlem
fluorvätesyra, HF
vart kan man inhandla, gärna litervis om möjligt men mindre mängder funkar även
Citera
2008-10-15, 13:53
Bannlyst
Företag

Om Du har ett företag och ett rimligt skäl till att beställa fluorvätesyra, HF, så kan Du höra av Dig till www.gtf.se och be om en produktkatalog från Acros Organics.
Citera
2008-10-15, 14:00
Bannlyst
Tyvärr är det svårt att regga ett blufföretag nuförtiden. De kräver nämligen ofta F-skattebevis också, annars hade jag själv använt den metoden för att få tag på det jag ville ha.
Citera
2008-10-15, 14:42
Medlem
går det att beställa från länder som inte har lika stränga regler på vem som köper?
Citera
2008-10-15, 14:51
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kejvs
går det att beställa från länder som inte har lika stränga regler på vem som köper?

Kemikalier som bara är lite olagliga går att beställa från polen med flera. Men HF är mycket olagligt så jag tror ingen är så dum att posta det, och det ska man vara glad över!

Du får väl synta det själv annars, finns en beskrivning postat av mig någon stans i forumet annars.

mvh
Citera
2008-10-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Kemikalier som bara är lite olagliga går att beställa från polen med flera. Men HF är mycket olagligt så jag tror ingen är så dum att posta det, och det ska man vara glad över!

Du får väl synta det själv annars, finns en beskrivning postat av mig någon stans i forumet annars.

mvh

okej, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in