2008-07-02, 23:14
Medlem
Skadlighet hos kaliumperklorat?

Skadlighet hos kaliumperklorat?

Jo, jag har nyligen fått hem en hink KCLO4 från SK och har noterat att det är klassifierat som irriterande / skadligt (X-symbol).
Pyroguide påstår dock att ämnet är rakt igenom giftigt, så jag undrar från er med erfarenhet, behöver man någon specifik säkerhetsutrustning då man jobbar med SK:s grejor? Jag vill ju inte gärna få ett moln upp i nyllet då jag öppnar burken.

Tack på förhand.
Citera
2008-07-02, 23:54
Medlem
zoccers avatar
Munskydd och skyddsglasögon är väl ett minimum. Helst använder jag själv halvmask och ibland glasögon, ibland visir. Sen beror det ju på vad du skall blanda till, undvik kläder som skapar statisk el, jorda dig med t.ex. armband osv. handskar, långa ärmar för att undvika brännskador om det är något eldfängt du blandar. Brandsläckare till hands är heller inte fy skam. Säkerhetstänkandet kan utvecklas mycket, oftast är det utrymmet och resurserna som sätter gränser.
Citera
2008-07-03, 00:04
Medlem
Ok, tackar.
Jodå, jag har en halvmask.
Det lär väl bli visselmix eller något simpelt till att börja med antar jag; har fortfarande inte erhållit beställt strontiumnitrat...
Jag tänkte dock främst på saltet i sig självt (perkloratet alltså), då jag hade för avsikt att väga upp några grambehållare att ha till hands.
Det lär väl ändå inte reagera med en pappersburk, så inte ska väl visir behövas till detta?
Citera
2008-07-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartholomeus
Skadlighet hos kaliumperklorat?...
Kaliumperklorat kan vara lätt irriterande utvärtes och är naturligtvis inget man ska äta eller andas in mängder av men i praktiken tillhör det inte gruppen av ämnen man måste tänka på att skydda sig mot.

I USA har man dock fått för sig att även mycket låga halter av ämnet kan inhibera sköldkörtelns funktion vilket skulle kunna bidra till dvärgväxt hos barn om de kontinuerligt får i sig perkloratjoner under sin uppväxt. Detta är dock bara relevant om dricksvattnet är kontaminerat och har ingen koppling till enstaka exponering vid pyrotekniskt arbete!
Citera
2008-07-04, 10:16
Medlem
HOkks avatar
Tips på vart man hittar bariumhydroxid?
Citera
2008-07-04, 19:39
Medlem
rockets avatar
Bariumhydroxid blir det nog till att tillverka själv eftersom det är giftigt/frätande. Ett lämpligt startmaterial är t ex bariumkarbonat som är mycket billigt hos cebex. Elda på den tills du får bariumoxid och släck sedan med vatten varvid du erhåller bariumhydroxid.

Alternativt lös upp karbonatet i salpetersyra eller saltsyra och fäll sedan ut med t ex natriumhydroxid. Jag tillverkade åtskilliga kg bariumnitrat på detta vis i "hinkskala" härom veckan; fungerar klockrent.
Citera
2008-07-04, 21:37
Medlem
wzbzs avatar
En låda gamla smällare på rummet

Jag har en låda (arkivbox) på rummet med smällare som jag inte orkat smälla upp. De är ~4 år gamla. De mesta är inte förpackat utan ligger fritt och man kan se nästan se lite pulver på botten. Är detta farligt på något sätt? Finns det risk för självantändning? Det är SVEA-prylar, alltså inga kinesiska fulsmällare, men ändå. Och om detta är en risk, hur gör jag mig av med dem? Jag kan alltid vänta till nyår och smälla skiten på en gång. Synd att man inte är amerikan så kunde man köra slut på allt idag.
Citera
2008-07-04, 22:18
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Jag har en låda (arkivbox) på rummet med smällare som jag inte orkat smälla upp. De är ~4 år gamla. De mesta är inte förpackat utan ligger fritt och man kan se nästan se lite pulver på botten. Är detta farligt på något sätt? Finns det risk för självantändning? Det är SVEA-prylar, alltså inga kinesiska fulsmällare, men ändå. Och om detta är en risk, hur gör jag mig av med dem? Jag kan alltid vänta till nyår och smälla skiten på en gång. Synd att man inte är amerikan så kunde man köra slut på allt idag.

De är ofarliga så länge du inte pillar isär dem eller utsätter dem för eld. ( )

De går utmärkt att lämna in på soptippen (farligt avfallboden).
Citera
2008-07-05, 01:31
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
De är ofarliga så länge du inte pillar isär dem eller utsätter dem för eld. ( )

De går utmärkt att lämna in på soptippen (farligt avfallboden).
Okej tack! Nu känns det tryggt.
Citera
2008-07-05, 01:33
Medlem
very dangerouss avatar
rocket har du lust att förklara lite mera detalierat om ditt tillväga gångsättet, när du frammställde bariumnitrat.
Tycker detta låter som ett bra ekonomiskt alternativ då bariumnitrat ändå är relativt dyrt, och bariumkarbonat bara kostar melan 10 och 20 kronor kilot.
Citera
2008-07-05, 10:35
Medlem
rockets avatar
Du måste ha tillgång till billig salpetersyra för att det ska vara meningsfullt. Den skicklige/tursamme kan få tag på 53%-ig salpetersyra för ca 15 kr/l.

Mitt tillvägagångsätt är som följer:
Till 1,6kg bariumkarbonat tillsätt först 200 ml dest. vatten och sedan portionsvis 1,46l 11,1M salpetersyra under omrörning. Upphör tillfälligt med tillsättandet vid röd rökutveckling och låt blandningen svalna. Efter att all salpetersyra är tillsatt; låt blandningen stå i 1h. Kontrollera pH på blandningen och om den fortfarande är starkt sur, tillsätt mer bariumkarbonat i portioner om 10g med 5 min mellanrum tills lösningen blir neutral. Dekantera vätskan och indunsta den separat från den finkristallina fällningen av bariumnitrat. Utbytet är kvantitativt, 2,1kg bariumnitrat, varav ca 150g är i den dekanterade fraktionen.

På detta vis kan man framställa bariumnitrat för ca 30kr/kg. Jämför med 250kr/kg från svenska kemi eller 130 kr/kg från keten.
Citera
2008-07-05, 12:09
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Du måste ha tillgång till billig salpetersyra för att det ska vara meningsfullt. Den skicklige/tursamme kan få tag på 53%-ig salpetersyra för ca 15 kr/l.

Mitt tillvägagångsätt är som följer:
Till 1,6kg bariumkarbonat tillsätt först 200 ml dest. vatten och sedan portionsvis 1,46l 11,1M salpetersyra under omrörning. Upphör tillfälligt med tillsättandet vid röd rökutveckling och låt blandningen svalna. Efter att all salpetersyra är tillsatt; låt blandningen stå i 1h. Kontrollera pH på blandningen och om den fortfarande är starkt sur, tillsätt mer bariumkarbonat i portioner om 10g med 5 min mellanrum tills lösningen blir neutral. Dekantera vätskan och indunsta den separat från den finkristallina fällningen av bariumnitrat. Utbytet är kvantitativt, 2,1kg bariumnitrat, varav ca 150g är i den dekanterade fraktionen.

På detta vis kan man framställa bariumnitrat för ca 30kr/kg. Jämför med 250kr/kg från svenska kemi eller 130 kr/kg från keten.

Saltsyra eller ättikssyra bör också fungera om man använder bildad Ba(OH)2 för att tillsammans med AN få nitratet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in