2008-06-27, 13:55
Medlem
Weegass avatar
sitter i lumpen och har explosivämneslära och dessa befäl kan inte svara på mina frågor . vi har just läst om brandämnen. då kom ett ämne som jag inte har hört talas om innan upp. Elektron. Det består av Al/Zn/Mg 8,1-9,3/0,4-1,0/89,7-91,5. Det finns även en enklare variant: Al/Mg 10/90. Jag kan fatta att thermite brinner men detta... Vad är det som reagerar med vad? Det är ju bara massa reduktionsmedel!? vad bildas det för ämnen? för övrigt tänds det med thermit eller liknande. Hoppas ni kan svara!
Cheers
Senast redigerad av Weegas 2008-06-27 kl. 14:23. Anledning: tillägg
Citera
2008-06-27, 14:58
Medlem
Elektron är helt enkelt bara en lättantändlig och i viss mån pyrofor legering som kan antändas med en kraftigt värmealstrande sats. Resultatet blir en ojämn glödande förbränning tillsammans med luftens syre eller andra material som vid den höga temperaturen också kan fungera som oxidationsmedel. Elektronbrandbomben dräller och sprutar vitglödande slagg och gnistor omkring sig och har därför en viss upptändande effekt. Brandbomber baserade på vit fosfor eller napalm är dock mycket mer effektiva då de påverkar ett större område och ger en mer bestående brand.
Citera
2008-06-27, 23:07
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
LiCl är en ganska vanlig kemikalie, finns hos de flesta återförsäljare såsom zenit mfl.

DMSO finns hos bla fisher.
Tack så mycket, det var uppskattat.
Citera
2008-06-28, 00:08
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Isf har han visat upp två helt olika sidor mot oss två...

Jasså? De gånger jag mailat honom har jag fått snabbt svar, senast dagen därpå. Jag har också alltid fått svar på det jag frågat om. Men det kan säkert vara olika, vad jag pratar om är 3-4 kontakter, så det kanske inte är så mycket att bygga på, men det är iallafall min erfarenhet.
Citera
2008-06-28, 00:17
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag klagar inte på väntetiden, svaren kom snabbt men inte var han rolig att ha att göra med inte... Oartig och direkt korkad. Illa att vara sådan som egenföretagare, särskilt om man sysslar med försäljning och kundkontakt
Senast redigerad av Naturvetaren 2008-06-28 kl. 00:20.
Citera
2008-06-28, 00:34
Medlem
wääuus avatar
Men niefelheimkemi verkar ju inte direkt vara något seriöst företag. Jag har iallafall inte fått det intrycket av att kolla runt bland deras kemikalier.
Citera
2008-06-28, 14:41
Medlem
Se upp!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Tetrahydrofuran "THF", var kan man få tag på detta lösningsmedel?

THF är ett synnerligen eldfängt lösningsmedel. En av de riktigt otäcka farorna med THF är dess tendes att bilda synnerligen stötkänsliga och högexplosiva peroxider vid luftexponering, vilket dessutom katalyseras genom belysning.

Det är välkänt att dietyleter är förrädisk i detta avseende. Men THF är etter värre!

De enda lösningsmedel som är farligare än THF i detta avseende är diisopropyleter, och i alldeles i särklass: 1,4-dioxan.

1,4-dioxan är ett lättflyktigt ämne som dessutom lätt tränger genom huden och kan ge inre skador. Cancerogen.

En riktigt rälig jävel.

Av dessa skäl har jag själv valt att helt avstå från att hantera så opålitliga lösningsmedel.

Man får ju vara lite rädd om livhanken, det som nu är kvar av den...
Senast redigerad av GaussBonnet 2008-06-28 kl. 14:48.
Citera
2008-06-28, 17:34
Medlem
exvitros avatar
"Ur HANDLEDNING och SÄKERHETSFÖRESKRIFTER för LABORATIONSKURSEN i ORGANISK KEMI -biomedicinarutbildningen-

Organiska peroxider, som är ytterst explosiva bildas genom autooxidation då etrar (dietyleter, dioxan, tetrahydrofuran etc), ketoner (t ex aceton) och vissa omättade kolväten (t ex butadien, cyklohexen) får stå i kontakt med luft under längre tid (1 dygn – 1 månad). Före destillation av större mängder, prova eter, dioxan och tetrahydrofuran på peroxider. Vid destillation anrikas nämligen peroxiderna i den varma destillationskolven. Följderna kan bli katastrofala! Tag för vana att alltid kontrollera lösningsmedel av etertyp på peroxider.

Test av peroxidförekomst:

Följande metod kan användas: 1 ml av en nyberedd 10% lösning av kaliumjodid sätts till 10 ml eter. Efter ordentlig omskakning får efter 1 min inget av skikten i genomfallande ljus visa gulaktig färg. Gulfärgas provet måste etern renas, lämpligen genom skakning med järn(II)sulfat lösning. Peroxidbildning förhindras om etern förvaras över natrium eller över ett koppar/zink-element.

"Lösningsmedel

All hantering av lösningsmedel ska ske i dragskåp. Vid hantering ska handskar använda. Om spill uppstår ska det genast torkas upp. Då flaskor öppnas ska datum skrivas på. Eftersom det kan bildas explosiva peroxider då t.ex. eterflaskor står är det viktigt med datum. Eter kan under vissa omständigheter explodera med fruktansvärd explosion utan föregående antändning. Man vet att dessa explosioner beror på närvaro av vissa peroxider i etern. Kontroll: Några ml utspädd svavelsur bikromatlösning skakas med eter i ett provrör. Etern blir blåfärgad vid närvaro av peroxider.
Surgjord KI-lösning blir brun (jod) under samma betingelser.
Peroxidfri eter förblir ofärgad. Halten peroxider kan kvantitativt bestämmas genom titrering med tiosulfat på eterlösningar i kallt vatten, vilka försetts med KI och utspädd H2SO4. Peroxidhaltig eter får under inga villkor användas. Varje laborant ska därför före användandet testa om etern är peroxidfri.

Rening: Etern skakas med surgjord ferrosulfat-lösning (12 g FeSO4 x 7H2O + 22 ml H2O + 1 ml konc. H2SO4 till 100 ml eter, vars peroxidhalt motsvarar 1 % H2O2). Härvid bildad acetaldehyd avlägsnas genom skakning med kromsyralösning och ättiksyra genom skakning med alkali.

Även andra etrar som di-isopropyleter, dioxan och tetrahydrofuran (THF) kan ge upphov till peroxider. Peroxidbildning gynnas av ljus, varför dessa vätskor alltid förvaras i mörka flaskor.
Prova alltid eter, dioxan och THF på peroxid, i synnerhet när de ska destilleras. (Peroxiderna anrikas i kolven)" (http://www.hu.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=9730&a=66166)

(Edit: formatering)
Senast redigerad av exvitro 2008-06-28 kl. 17:38.
Citera
2008-06-28, 23:08
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
text

Mjo, det är lite halvt läskigt, men tillsätts inte BHT för att förhindra peroxideringen? Eller kanske bara för att minska den?

BHT är väl någon slags alkylfenol?

Tack för svar, intressant läsning.

http://home.cyberave.com/~rhr/ether.htm
Citera
2008-06-30, 00:08
Medlem
nån som vet var man får "organisk färg"?
Citera
2008-06-30, 01:18
Medlem
pihops avatar
kinn.com
Citera
2008-07-02, 20:00
Medlem
Skulle bara upplysa om att vågen jag talade om tidigare fungerar till synes klockrent
Snabb leverans också, ifall någon skulle undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in