2008-01-24, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
håret om jag inte missminer mej??? Säg till gubb fan... det har du inte med att göra.. Han jävlas med dej bara om du inte låter som en 10 åring... Frågar dom säger jag.. lite alltmöjligt... inga problem... + att svavel används som att ta bort Djur som skiter i sinn rabbat... det står det på min burk... svavel används som att ta död på löss också... om du har ett hönshus med lopper lägger du ut svavel i en plåt burk å tänder på.. svaveldioxiden tar dör på dom.. säger dom vem har sakt det, säg att du snackat med t.ex. blå tjärnan och dom sa det..

finns massor av saker..

mvh // c9 lycka till

tack så jätte mycket det var svaret på min fråga stort tack!
Citera
2008-01-24, 22:03
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
håret om jag inte missminer mej??? Säg till gubb fan... det har du inte med att göra.. Han jävlas med dej bara om du inte låter som en 10 åring... Frågar dom säger jag.. lite alltmöjligt... inga problem... + att svavel används som att ta bort Djur som skiter i sinn rabbat... det står det på min burk... svavel används som att ta död på löss också... om du har ett hönshus med lopper lägger du ut svavel i en plåt burk å tänder på.. svaveldioxiden tar dör på dom.. säger dom vem har sakt det, säg att du snackat med t.ex. blå tjärnan och dom sa det..

finns massor av saker..

mvh // c9 lycka till
Man har det inte till håret? Du tänker väl kanske på väteperoxid?.. Man kan hälla svavel i trädgården för att hålla bort hundar och katter.
Citera
2008-01-24, 22:09
Medlem
Fieldleafs avatar
Enklaste stjärnar som funkar riktigt bra består ju bara av
Magnesium
kaliumnitrat
socker

Du göra vanligt S/S har tillsätter lite vatten så det blir som klumpigt (inte rinigt). Sedan så gör du lite nitratflash av mangesium 40% och kaliumnitrat 60% och lägger små mängder av detta i aluminiumfolie bollar. sedan så tar du t.ex en grön kula (sån med smatter i men bara skalet) fyll båda halvorna med S/S tryck in alumniumnfolie bollen och sätt ihop halvorna. Bollen åker ur direkt när du öppnar den. låt de nu ligga och torka 1 vecka så är det hårda och torra. Räcker med 3 dagar men en vecka för bäst effekt. De kommer brinna och lysa Röt och blått för att när du brunnit slut ge en redig blixt med lite gnister av alumnium folien. du gör lätt 10 sådana bollar på 5 min
Citera
2008-01-24, 22:10
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Man har det inte till håret? Du tänker väl kanske på väteperoxid?.. Man kan hälla svavel i trädgården för att hålla bort hundar och katter.

han var nog ironisk...
Citera
2008-01-24, 22:13
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
han var nog ironisk...
Man vet aldrig, men tjo kanske med tanke på tre frågetecken..
Citera
2008-01-24, 22:24
Medlem
Vill man riskera att få en självantändning som följd kan man ju alltid göra så...om du lyckas få röda/blåa färger ur den satsen så har du nog käkat magiska svampar eller använt 3-D glasögon.
Citera
2008-01-24, 22:28
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Vill man riskera att få en självantändning som följd kan man ju alltid göra så...om du lyckas få röda/blåa färger ur den satsen så har du nog käkat magiska svampar eller använt 3-D glasögon.

kaliumnitratet och sockret ger svag blå låga. det blir en del rester då till stjärnorna så använder jag inte 60/40 utan 50/50 vilket efteråt glöder rött. Prova innan du kommenterar tack!

Har pratat med hans på svenska kemi och enligt han så är risken för självantändning minimal.
Citera
2008-01-25, 03:14
Medlem
Sherlias avatar
Plast skiver (plana), tänkt att bygga typ en plastlåda som ska ha icke frätande vätsker i sig. Ringde och kollade med glasmästeriet vad det skulla kosta med måtten (2st)300*400, (2st)400*350, (2st)300*350 och dom sa att det var typ svindyrt. Frågan är nu vart man kan hitta sådana plastskivor?

Edit: om man skulle snitta upp en sån där grön soptunna i ett sophus, hur får jag snabbast i sär den?
Senast redigerad av Sherlia 2008-01-25 kl. 03:19.
Citera
2008-01-25, 11:17
Medlem
GalFisks avatar
Köp skärbrädor i HDPE och sätt ihop dom vetja. Billigt och kemikalieresistent.
Citera
2008-01-25, 13:48
Medlem
Pyrokemis avatar
Hade tänkt dra igång ett dragskåpsbygge, men jag undrar vad ni har att rekommendera för transparent skydd, kanske vanligt glas? (Då menar jag själva rutan man kikar in i). Var på glasmästeriet och frågade efter en 1m^2 plexiglasskiva, för denna biten skulle de ha 900 riksdaler, vilket jag inte är beredd att slänga ut.

Så förslag?

Mvh
PK
Citera
2008-01-25, 13:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Hade tänkt dra igång ett dragskåpsbygge, men jag undrar vad ni har att rekommendera för transparent skydd, kanske vanligt glas? (Då menar jag själva rutan man kikar in i). Var på glasmästeriet och frågade efter en 1m^2 plexiglasskiva, för denna biten skulle de ha 900 riksdaler, vilket jag inte är beredd att slänga ut.

Så förslag?

Mvh
PK

En tavelram från Ikea kanske? Har en 40x60cm. Finns säkert större med. Är 1mm akrylplast i dem, inte glas.

Eller sno några plastskivor från nån kiosks löpsedelsskyltar för aftonhoran.
Citera
2008-01-25, 14:02
Medlem
Pyrokemis avatar
Skulle kanske fungera, tack för tipsen!

Mvh
PK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto