2008-06-11, 21:31
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Hur pass farligt är det att andas in ganska koncentrerad SO3? Viserligen "bara" ett andetag och då brännde det så in i helvete. Den mängd svavelsyra som bildas i bihålan, hals, lunga m.m. är det så att jag bör göra något? Dricka grädde är ju bra om man fått i sig syra men vad tycker ni ska göras om det bara va ett andetag (minst 90% SO3 i luften jag andades in).

Höll på med svavelsyra framställning (lyckades för övrigt) och när det va klart så skulle jag blåsa ur en "mellan" behållare (egen disign och ingen blykamare). Dock så är man totalpantad och innan man blåser så ska jag andas in massa luft och gör det genom näsan ÅVANFÖR burken. Hostade säkert 1 minut. Helt klart värre en ett rejält andetag amoniak.

Vilken metod använde du och vilket utbyte fick du? Fort skriv nu innan du avlider i ödem!

Ta reda på vilka tecken som finns på lungskador (ödem), och gör en bedömning om du behöver sjukvård.
Citera
2008-06-11, 21:55
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Vilken metod använde du och vilket utbyte fick du? Fort skriv nu innan du avlider i ödem!

Ta reda på vilka tecken som finns på lungskador (ödem), och gör en bedömning om du behöver sjukvård.

Har tagit en klunk grädde nu och smuttar på lite fet kaviar nu. Känns inte lika mycket efter att ha druckit vatten med.

Har inte gjort så mycket med syran än. Detta är fortfaradne på försöks stadiet. hade tänkt göra så stark syra som möjligt och hade allt klart. Det skulle krävas 3 bränningar. efter första så blev det dock ett hål i förbräningskamaren och jag andades in gasen senare med så det blir inger mera idag eller tills jag gjort klart kamaren igen. Har doppat ett pH-papper i syran och det blev helt rött. La ner en bit magnesiumband i lite syra i ett provrör och det bubblade på fint. Det är det jag gjort. Inge mera.

Men min variant är att jag har en förbränningskamare, en kylningskamare och tillslut reaktions kärlet. I förbränningskamaren har jag en enligt molberäkning en blandning av svavel och kaliumnitrat. Där förbräns det och leds via ett koppar rör till kylningskamaren. Där allt kyls ner så att K2O kan skiljas från gasen och lägger sig i botten på den. Denna kamare är sedan kopplad med ett nytt kopparrör till reaktionskamaren. Där leds gasen som nu är NOx och SO3 in i ett glasrör som i sin tur går ner i en glasbehållare med vatten. Glasröret är längst ner på botten så den bubblar igenom allt vatten.

Alla kammare förutom reaktionskamaren måste vara helt täta så att det hela tiden är tryck så att gasen kan tryckas ner genom alla kamare och ner i vattnet. Det fungerade perfekt. Sedan så förlorar man en del av gasen i reaktionskamaren. Har dock planer på att göra ett slags vattenlås så att gasen inte åker ut lika lätt. Kan ta lite kort på apparaten och skriva vad som är vad och lägga ut här och en film när den körs såfort jag köpt ny eller lagat förbränningskamaren. det är möjligt att denna version inte är så effektiv men den är extremt lätt att sköta. göra rent och den är framför allt simpel när man förstår konstruktionen.
Citera
2008-06-13, 19:02
Medlem
hej
ja läste nyss att svavelsyra är giftigt. sant eller falskt?

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/s8234.htm

medan dessa grabbar säger att de bara är frätande.

http://www.nifelheimkemi.se/?s=zoom&pb=0&productId=463

Vilket av dme är sant?

Sedna ståre
Citat:
Chronic exposure to mists containing sulfuric acid is a cancer hazard

Är de riktigt sant?

Mvh
Citera
2008-06-13, 19:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie32
hej
ja läste nyss att svavelsyra är giftigt. sant eller falskt?

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/s8234.htm

medan dessa grabbar säger att de bara är frätande.

http://www.nifelheimkemi.se/?s=zoom&pb=0&productId=463

Vilket av dme är sant?

Sedna ståre

Är de riktigt sant?

Mvh

Svavelsyra kan säkert vara ohälsosamt att dra i sig kontinuerligt i åratal, men jag har aldrig hört något om att folk i vulkantrakter skulle få cancer oftare än andra. (vulkaner=svavelsyraångor)

Visst, dricker du en deciliter konc.svavelsyra så dör du nog av akut förgiftning, och om du inte gör det, så dör du av inre blödningar. Den akuta förgiftningen beror då på att främst kalium, natrium och calciumhalten bör sjunka drastiskt i blodet. (acidos)

Kom ihåg vår vän Paracelsus!

Alle Ding sind Gift, und nichts ohn Gift; allein die Dosis macht, daß ein Ding kein Gift ist

Citera
2008-06-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Svavelsyra kan säkert vara ohälsosamt att dra i sig kontinuerligt i åratal, men jag har aldrig hört något om att folk i vulkantrakter skulle få cancer oftare än andra. (vulkaner=svavelsyraångor)

Visst, dricker du en deciliter konc.svavelsyra så dör du nog av akut förgiftning, och om du inte gör det, så dör du av inre blödningar. Den akuta förgiftningen beror då på att främst kalium, natrium och calciumhalten bör sjunka drastiskt i blodet. (acidos)

Kom ihåg vår vän Paracelsus!

Alle Ding sind Gift, und nichts ohn Gift; allein die Dosis macht, daß ein Ding kein Gift ist

Nej, har inte direkt planer på att inta svavelsyra oralt
Kan de vara nått m att svavelsyran avger SO3, som är giftigt? Typ "oloeum-rik"

Nåja, tack för ditt iallafall. Lugnade mig något.
Citera
2008-06-13, 22:42
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Pimp får en offentlig örfil *SMACK* för sin osedvanligt tramsiga fråga. Piss blir inte salpetersyra. Piss blir CO2 och ammoniak. (piss=urinämne=karbamid)

Möjligen skulle man kunna få lite salpetersyra om ens urinrör var gjort av platina, och man samtidigt hade en feber runt 7-800 grader.

/Mod
Citera
2008-06-13, 23:25
Medlem
rockets avatar
Citat:
Pimp får en offentlig örfil *SMACK* för sin osedvanligt tramsiga fråga. Piss blir inte salpetersyra. Piss blir CO2 och ammoniak. (piss=urinämne=karbamid)

Möjligen skulle man kunna få lite salpetersyra om ens urinrör var gjort av platina, och man samtidigt hade en feber runt 7-800 grader.

/Mod
Fast det finns ju diverse prokaryoter som gör det under betydligt mildare omständigheter. Så visst skulle man kunna få nitrat om man såg till att ha t ex bakterier av släktena Nitrosomonas och Nitrobacter i behållaren. Det skulle nog inte ta 2 år heller.
Citera
2008-06-13, 23:59
Medlem
pimps avatar
Citat:

/Mod

okej
hörde att man tillverkade salpetersyra av ko urin stämmer det?? går det ens att göra??
Citera
2008-06-14, 09:32
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Alltså, salpetersyra ar jag svårt att tro att det överhuvudtaget kan bildas i en basisk miljö som gammal urin.

Men att salpeter utvunnits ur piss i hundratals år är ingen hemlighet. Det har till och med funnits lagar om att folk i krigstid var tvungna att samla all sin urin för att frakta till krutbruken. Det är bara att lagra pisset ett tag så bildas salpetern av sig själv. Sedan renades den genom avdunstning och omkristallation på något sätt. Provsmakning var tydligen det bästa sättet att avgöra när det jäst klart.
Citera
2008-06-14, 11:32
Medlem
GalFisks avatar
Nån som vet vart man får tag i diatomit (aka kiselgur, aka diatomaceous earth)?
Citera
2008-06-14, 11:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Nån som vet vart man får tag i diatomit (aka kiselgur, aka diatomaceous earth)?

Japp. Du kan köpa det i varje stort varuhus eller på en järnhandel/färghandel. Det du ska leta efter är insektmedel som är giftfria. Läs nog på förpackningarna och om det står att det inte är giftigt så är det rent kiselgur. Ett namn är Myrnix som saluförs av företaget Tergent men det finns många fler.
Citera
2008-06-14, 13:38
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Alltså, salpetersyra ar jag svårt att tro att det överhuvudtaget kan bildas i en basisk miljö som gammal urin.

Men att salpeter utvunnits ur piss i hundratals år är ingen hemlighet. Det har till och med funnits lagar om att folk i krigstid var tvungna att samla all sin urin för att frakta till krutbruken. Det är bara att lagra pisset ett tag så bildas salpetern av sig själv. Sedan renades den genom avdunstning och omkristallation på något sätt. Provsmakning var tydligen det bästa sättet att avgöra när det jäst klart.

Det kräver tillgång till en lämplig bas (pottaska, kalk), syre samt vissa grupper av bakterier. Det är inget som sker av sig självt då urean i pisset måste oxideras, och den -NO2 som bildas under första fasen inte får reagera med -NH2 ifrån urean och bilda N2 vilket händer under sura förhållanden.

Du behöver alltså ett bärande ämne som tillåter porositet och därmed syretillgång (grus, grenar, gräs), en bas (kalk, pottaska), sen är det bara att pissa, vänta och laka ut din salpeter.

Salpetersyra får man inte förrän man destar av den ifrån salpeter + svavelsyra under reducerat tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in