2008-06-07, 18:00
Medlem
-J-s avatar
Gasol och tryckluft räcker att börja med, jag byggde något liknade för någon vecka sen Fast den är sprängd nu
Citera
2008-06-09, 10:27
Medlem
Aliminium

Vad finns det som är av aliminium i hemmet? Är bestik av aliminium?
Citera
2008-06-09, 12:07
Medlem
Naturvetarens avatar
Aluminiumfolie som man använder i köket är kanske det enklaste. Läskburkar är också av Al.
Citera
2008-06-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Aluminiumfolie som man använder i köket är kanske det enklaste. Läskburkar är också av Al.

Har varit ute nu och försökt mala ner hårt tvinnat al-folie, gick inte så jättebra blev mest för stora bitar men al-burkar funkade bättre tackar! OT: Hur små måste al-bitarna vara för att kunna tillverka flash?
Citera
2008-06-09, 12:42
Medlem
zoccers avatar
Så små som möjligt. Runt 50 mikrometer så börjar det brinna riktigt bra. Men storleken är inte allt, formen spelar också en stor roll för ur reaktivt det är. Att fila ner aluminiumburkar brukar inte vara någon hit.
Citera
2008-06-09, 13:33
Medlem
-J-s avatar
Hur lång tid tar det att få grejerna från CC? har väntat i snart 2 veckor nu
Citera
2008-06-09, 16:19
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -J-
Hur lång tid tar det att få grejerna från CC? har väntat i snart 2 veckor nu

Enligt deras hemsida så står det "Leverans
Vi packar våra varor varje måndag och skickar varje tisdag morgon. Betalningen måste finnas på CheapChemicals.eu:s konto måndag morgon. Tänk på att det tar ett par dagar för pengarna att föras över även om du använder internetbanken."

Alltså. om du beställde på söndagen så kanske inte din betalning registrerats fören tisdag. då hann den inte med denna veckas leverans. Då måste du vänta till nästa tisdag innan det skickar. Och då måste de alltså hinna få det till dig på 4 dagar eller så innan helgen. Så det är ju inte så jätte länge du väntat. själv har jag väntat snart 1 1/2 månad med saker från keten och då känner man ju en viss oro. Men 2 veckor.... knapast något du bör oroa dig för.

// fieldleaf
Citera
2008-06-09, 17:36
Medlem
GalFisks avatar
Du kan ju mejla dom och fråga hur det ligger till med beställningen, jag har alltid fått snabbt svar därifrån.
Citera
2008-06-09, 19:03
Medlem
-J-s avatar
Det var pengarna som hade fastnat, nu ska det vara ordnat. snabb och bra mailkontakt med CC
Citera
2008-06-11, 00:14
Medlem
rhymenocerouss avatar
Det här har säkert hur många som helst frågat redan, men då jag kollat igenom flera sidor i tråden utan att fått mitt svar så frågar jag själv:

Vart kan man få tag på kolsyre-is/torr-is? Finns det i nån vanlig butikskedja som tex clas ohlson eller liknande?
Citera
2008-06-11, 00:42
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
Det här har säkert hur många som helst frågat redan, men då jag kollat igenom flera sidor i tråden utan att fått mitt svar så frågar jag själv:

Vart kan man få tag på kolsyre-is/torr-is? Finns det i nån vanlig butikskedja som tex clas ohlson eller liknande?

Nej det gör det inte. Känner du ingen som jobbar på ett grossistlager för mat så får du vända dig till AGA eller Air Liquide. Eller tömma en brandsläckare i en hink.
Citera
2008-06-11, 21:24
Medlem
Fieldleafs avatar
Hur pass farligt är det att andas in ganska koncentrerad SO3? Viserligen "bara" ett andetag och då brännde det så in i helvete. Den mängd svavelsyra som bildas i bihålan, hals, lunga m.m. är det så att jag bör göra något? Dricka grädde är ju bra om man fått i sig syra men vad tycker ni ska göras om det bara va ett andetag (minst 90% SO3 i luften jag andades in).

Höll på med svavelsyra framställning (lyckades för övrigt) och när det va klart så skulle jag blåsa ur en "mellan" behållare (egen disign och ingen blykamare). Dock så är man totalpantad och innan man blåser så ska jag andas in massa luft och gör det genom näsan ÅVANFÖR burken. Hostade säkert 1 minut. Helt klart värre en ett rejält andetag amoniak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in