Efter att ha funderat, och googlat en del, är jag faktiskt benägen att ge Kokis rätt i att den maximala utgångshastigheten hos ett svartkrutsvapen är ungefär lika stor som den maximala förbränningshastigheten hos krutet.
Detta beror inte på att det är förbränningshastigheten (eller rättare sagt flammspridningshastigheten, vilket är det som avses om man påstår att svartkrut brinner med 400 m/s) som begränsar utgångshastigheten, utan på att både flammspridningshastigheten, och utgångshastigheten begränsas av ljudhastigheten i krutgaserna under rådande tryck och temperatur.
Jag har inte läst just strömningslära, men såvitt jag har förstått kan en gas som accelereras av tryck inte nå en högre hastighet än ljudhastigheten under aktuella förhållanden. Ett undantag är om gasen passerar genom en dysa med först en konvergerande, och sedan divergerande del, där gasen får expandera fritt. Se exempelvis följande länk:
http://www4.tsl.uu.se/isv/termo2008/repetition3.pdf
När flammfronten sprids genom svartkrut under inneslutning sker det genom het gas som strömmar mellan kornen, och som inte kan accelereras till mer än ljudhastigheten.
När krutgaserna expanderar i ett eldrör och driver kulan framför sig kan de inte heller komma upp i högre hastighet än ljudhastigheten, och kulan kan inte komma upp i högre hastighet än gaserna, eftersom den då skulle åka ifrån dessa, och inte längre påverkas av trycket från dem.
Detta gäller naturligtvis inte bara för svartkrutsvapen, utan även andra eldvapen, och sätter en övre gräns för utgångshastigheten på sådana på ungefär 2 km/s. Att andra krutsorter kan ge högre maximala hastigheter än svartkrut beror på att de har högre förbränningstemperatur, och lättare gaser, vilket ger högre ljudhastighet.
Även kanoner som drivs av hårt komprimerad gas lider av samma begränsningar, men genom att välja en lämplig gas med hög ljudhastighet, som väte eller helium, kan högre hastigheter uppnås. Se länk nedan för en studie av en gaskanon som sägs kunna ge lätta projektiler utgångshastigheter på upp till 4 km/s:
http://dspace.dsto.defence.gov.au/dspace/bitstream/1947/4048/1/DSTO-TR-1092%20PR.pdf
Mvh,
Kaj