2008-03-25, 19:33
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
hej jag läste att ammoniumnitrat är ett väldigt bra oxidasionsmedel.
skulle man inte kunna ersätta kno3 i BP och få ett mer snabbbrinnande krut?
vart kan man få tag på ammoniumnitrat. kylpåsar?

hur känslig skulle denna blandningen bli och vilket förhållande skulle man isf behöva?

Det finns alltid en anledning till att man gör saker på ett sätt, och inte på ett annat. Tex. är anledningen till att man inte använder ammoniumnitrat i krut (eller i fyrverkerier över huvud taget) att det är alltför hygroskopiskt.
Citera
2008-03-25, 19:38
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Ammoniumnitrat är ju bara lite jobbigare att få tag på, plus att kaliumnitart är billigare. Ska du då göra stora mängder BP så tycker jag det är bättre att satsa på att det vanliga BP'et blir bra än att kompromissa med massa andra ämnen.

/Fredde
Ammoniumnitrat är billigare och minst lika lätt att få tag på som KNO3.
Citera
2008-03-25, 19:48
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Kalkborttagning låter nog inte så bra med tanke på att jag ska ha det i livsmedel. Får kolla på färgaffären. Apoteket kanske har?
Citera
2008-03-25, 19:50
Medlem
Naturvetarens avatar
Ska du ha det i livsmedel så hör med livsmedelgrossister eller köp riktigt ren kvalitet från någon kemikaliehandlare. När man ska äta det är det ingen idé att snåla på renheten
Citera
2008-03-25, 20:36
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren

Dock så blir det dyrare eftersom man kommer behöva gå och köpa en ny säck med krista K+ för att amoniumnitratet inte funkade i krutet. Alltså har man förlorat ett antal hundralappar
Citera
2008-03-25, 20:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alveta_pyroman
Kalkborttagning låter nog inte så bra med tanke på att jag ska ha det i livsmedel. Får kolla på färgaffären. Apoteket kanske har?

Opencola?

Isåfall, köpt färdig kryddmix eller enskilda oljor? Vart?
Citera
2008-03-25, 22:04
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:

Jaha Jag trodde det var dyrare och mycket jobbigare att få tag på än kaliumnitrat eftersom ända sättet jag har hört är från kylpåsar/klammrar. Att köpa en 25kilo säck Krista K+ tycker jag är lättare än att framställa ammoniumnitrat ur kylklammrar.
Citera
2008-03-25, 22:24
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Dock så blir det dyrare eftersom man kommer behöva gå och köpa en ny säck med krista K+ för att amoniumnitratet inte funkade i krutet. Alltså har man förlorat ett antal hundralappar
Eller så är man inte dum och köper inte ammoniumnitrat för att göra svartkrut utan för att ha till något annat

Fredd: Ammoniumnitrat går att köpa hyffsat rent på säck eftersom det är ett gödningsmedel precis som kalisalpeter.
Citera
2008-03-25, 22:41
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
Eller så är man inte dum och köper inte ammoniumnitrat för att göra svartkrut utan för att ha till något annat

Fredd: Ammoniumnitrat går att köpa hyffsat rent på säck eftersom det är ett gödningsmedel precis som kalisalpeter.

Jaha Hade ingen aning om det xD
PS: ska lägga upp en guide på hur man gör en enkel comet till shells och hur man göra egna Al flakes!
Citera
2008-03-25, 23:00
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Njae coca-cola är det jag vill återskapa. Oljorna ska jag köpa på http://www.crearome.se/ de har t.om. gummi arabicum. Det stora problemet är kokabladen.
Citera
2008-03-25, 23:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alveta_pyroman
Njae coca-cola är det jag vill återskapa. Oljorna ska jag köpa på http://www.crearome.se/ de har t.om. gummi arabicum. Det stora problemet är kokabladen.

Behöver du mycket? Måste de vara färska?

http://cgi.ebay.com/BOLIVIA-COCA-LEAF-KEYCHAIN-COLLECTIBLE_W0QQitemZ320232138411QQihZ011QQcategor yZ3628QQssPageNameZWDVW QQrdZ1QQcmdZViewItem

Edit: säljaren har många fler...
Citera
2008-03-25, 23:10
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Oj, ser bra ut det där. Problemet är väll att de fortfarande innehåller kokain undrar om man kan hitta dekokainiserade också. Och jag behöver max 10g.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in