källa:
trovalla
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Ursprungligen postat av kokis
jo men ändå 900 m/s på 1600 talet är KRAFTIGT därmed basta
Ja väldigt, krutet på den tiden var väldigt fuktigt. Musköter pangade t.ex.iväg kulorna i endast 450/m sekund.
kokis: där har vi 450 m/s inte 400,
Fieldleaf
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Källan är nog mitt "trogna" vapenintresse. Missuppfatta inte att jag är någon vapengalning men man är väl lite åt det hållet att det är rätt intressant. Och en sak till, under andravärldskriget så användes väl inte svartkrut i vapnen.....
När du pratar svartkrutsvapen så menas muskutörer m.m. Vilket va blygutna kulor som inte alls va så airodanymiska som dagens och drog ner hastigheten yterligare. Har för mig att det kraftigaste svartkrutsvapen (musköt) va en 22 calibrig prikskjytte vapen som hade en utgångshastighet på runt 600. Här är en liten länk angående svartkruts vapen och dess utgångshastighet
http://home.swipnet.se/~w-59246/svart.htm
där sa ni 600 m/s

när ska ni bestämma er??
jag blir helt förvirrad.
sen säger ni i ett inlägg att beräknat i en pipa med rätt kulvikt och beräknad kula (troligen spetsig??) så säger ni att de maximala hastigheten är 400 m/s
en sa i texten ovan här att en musköt gick i 450 och 600m/s de är ju mer än 400 m/s som svartkrut brinner fortast som ni sagt:SSSSSSSSS? så säg
HUR MÅNGA M/S KAN ETT SVARTKRUTSGEVÄR SKUTA MED SPETSIG KULA OCH ALLT ANNAT BERÄKNAT???