2008-05-19, 13:22
Bannlyst
Hej jag har en fråga
efters BP:s maximala brinnhastighet är 400 m/s.
kan då inget svartkrutsvapen skuta fortare än de=/?

enligt vad jag lärt mig så brinner BP max 400 m/s och då är de under maximalt tryck. alltså maxi tryck i ett gevär med beräknad kulvikt och allt sånt. crazy_sweden lärde mig att krutet inte brinner fortare även om de innesluts i ett järnrör.
så alltså kan ett bra gevär med BP inte skuta fortare än 400 m/s+
Citera
2008-05-19, 14:33
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
Hej jag har en fråga
efters BP:s maximala brinnhastighet är 400 m/s.
kan då inget svartkrutsvapen skuta fortare än de=/?

enligt vad jag lärt mig så brinner BP max 400 m/s och då är de under maximalt tryck. alltså maxi tryck i ett gevär med beräknad kulvikt och allt sånt. crazy_sweden lärde mig att krutet inte brinner fortare även om de innesluts i ett järnrör.
så alltså kan ett bra gevär med BP inte skuta fortare än 400 m/s+

Den där frågan har du ställt flera gånger och du har redan fått svar på den. Varför ställa den igen? lider du av allvarlig minnesförlust? Har du sökt? Gjorde en snabbsökning på wikipedia och fick genast svar.

Så mata inte kokis med svar nu. Vi ska se om han kan komma på svaret själv.... Fast oddsen pekar såklart emot det.
Citera
2008-05-19, 17:50
Medlem
wääuus avatar
Men matas har väl inte salpetersyra längre?
Citera
2008-05-19, 19:57
Bannlyst
källa:
trovalla
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
jo men ändå 900 m/s på 1600 talet är KRAFTIGT därmed basta

Ja väldigt, krutet på den tiden var väldigt fuktigt. Musköter pangade t.ex.iväg kulorna i endast 450/m sekund.

kokis: där har vi 450 m/s inte 400,

Fieldleaf
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
Ursprungligen postat av Captain Caustic

Källan är nog mitt "trogna" vapenintresse. Missuppfatta inte att jag är någon vapengalning men man är väl lite åt det hållet att det är rätt intressant. Och en sak till, under andravärldskriget så användes väl inte svartkrut i vapnen.....
När du pratar svartkrutsvapen så menas muskutörer m.m. Vilket va blygutna kulor som inte alls va så airodanymiska som dagens och drog ner hastigheten yterligare. Har för mig att det kraftigaste svartkrutsvapen (musköt) va en 22 calibrig prikskjytte vapen som hade en utgångshastighet på runt 600. Här är en liten länk angående svartkruts vapen och dess utgångshastighet
http://home.swipnet.se/~w-59246/svart.htm

där sa ni 600 m/s
när ska ni bestämma er??
jag blir helt förvirrad.
sen säger ni i ett inlägg att beräknat i en pipa med rätt kulvikt och beräknad kula (troligen spetsig??) så säger ni att de maximala hastigheten är 400 m/s

en sa i texten ovan här att en musköt gick i 450 och 600m/s de är ju mer än 400 m/s som svartkrut brinner fortast som ni sagt:SSSSSSSSS? så säg

HUR MÅNGA M/S KAN ETT SVARTKRUTSGEVÄR SKUTA MED SPETSIG KULA OCH ALLT ANNAT BERÄKNAT???
Citera
2008-05-19, 20:01
Medlem
Fieldleafs avatar
[quote=kokis] BLA BLA BLA OCh massa textQUOTE]

Sök lite själv för fan. Dra en egen slutsatts. om du märker att flera ger olika uppgifter och inte några stämmer överens så får väl du sammanfatta en del och söka för att få reda på vad du anser korekt. Källan jag nästan alltid går på är wikipedia. Enligt dom så va ett av du allra "snabbaste" svartkruts vapnet 600m/s Men. det va ingen mynningsladdare......

Beror helt på vilken typ av svartkruts vapen vi pratar om.
Citera
2008-05-19, 20:12
Bannlyst
jag pratar om de SNABBASTE och bästa svartkruts vapnet ,med den maximala utgånghastigheten som FINNS. och näj de är inte bara att sammanfatta
alla skriver olika, dem flesta 450 m/s, då är de troligen otroligt bra kulmalt pilkol.

länka gärna till de där geväret med 600 m/s är du snäll
Citera
2008-05-19, 20:35
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
jag pratar om de SNABBASTE och bästa svartkruts vapnet ,med den maximala utgånghastigheten som FINNS. och näj de är inte bara att sammanfatta
alla skriver olika, dem flesta 450 m/s, då är de troligen otroligt bra kulmalt pilkol.

länka gärna till de där geväret med 600 m/s är du snäll

Hittar inte sidan för 600m/s och orkar inte leta då jag sitter med förkylning/huvudverk och ögoninflamation........

Här är däremot ett vapen som beskrivs i texten som sköt i 533m/s
http://en.wikipedia.org/wiki/Express_rifle
Citera
2008-05-19, 21:32
Medlem
zoccers avatar
Inte för att jag riktigt ser varför just den ultimata mynningshastigheten för svartkrutsvapen är så himla viktig och intressant, men ger ialla fall ett litet bidrag:
Citat:
The Ultimate modern muzzleloader is allowed four Pyrodex Pellets (200-grains volume equivalent) and shoves a 420-grain conical bullet at a chronographed 2.066 fps resulting in 3,775 ft-lbs of muzzle energy.
Källa: Guns Magazine, augustinumret 2006.

2.066 fps är detsamma som 629,7 m/s. Och detta trots att svartkrut brinner endast med högst 400m/s eller hur det nu var.

Hur förklarar du nu det, kokis?

PS.För övrigt tycker jag att hela denna diskussion om mynningshastigheter mer hör hemma i vapenforumet, grabbarna där är mycket kunniga på sånt.
Citera
2008-05-19, 22:52
Medlem
Angående citatet från Guns Magazine så kan det vara bra att veta att Pyrodex inte är svartkrut!

kokis, varför tar du allas inlägg som sanningar? Det är väldigt få här som egentligen vet vad de pratar om. De flesta postar bara saker de hört eller läst utan att egentligen vara 100 % säkra på sina källor.

Dessutom är jag så himla trött på ditt tjat om utgångshastigheter, jag har förklarat för dig flera gånger att krutets brinnhastighet i sig inte är direkt kopplat till projektilens hastighet. Det handlar om vilket tryck som byggs upp bakom kulan, inte med vilken hastighet det bildas!

Svartkrut verkar ha en platå eller brinnhastighetsmaximum någonstans vid ett visst tryck där det inte spelar någon roll om man laddar på mer eller fördämmer hårdare (notera att även jag är ute på hal is här!). Däremot kan man säkert jaga iväg en kula snabbare än 600 m/s med svartkrut men jag är ingen ballistiker och har svarta hål inom fysiken så jag ska inte uttala mig om hur det skulle kunna gå till.

Så, det var minst tredje gången jag förklarade det här för dig. Det blir inga fler gånger!
Citera
2008-05-19, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Angående citatet från Guns Magazine så kan det vara bra att veta att Pyrodex inte är svartkrut!

kokis, varför tar du allas inlägg som sanningar? Det är väldigt få här som egentligen vet vad de pratar om. De flesta postar bara saker de hört eller läst utan att egentligen vara 100 % säkra på sina källor.

Dessutom är jag så himla trött på ditt tjat om utgångshastigheter, jag har förklarat för dig flera gånger att krutets brinnhastighet i sig inte är direkt kopplat till projektilens hastighet. Det handlar om vilket tryck som byggs upp bakom kulan, inte med vilken hastighet det bildas!

Svartkrut verkar ha en platå eller brinnhastighetsmaximum någonstans vid ett visst tryck där det inte spelar någon roll om man laddar på mer eller fördämmer hårdare (notera att även jag är ute på hal is här!). Däremot kan man säkert jaga iväg en kula snabbare än 600 m/s med svartkrut men jag är ingen ballistiker och har svarta hål inom fysiken så jag ska inte uttala mig om hur det skulle kunna gå till.

Så, det var minst tredje gången jag förklarade det här för dig. Det blir inga fler gånger!

Ah nu fattar de hela. om svartkrutet i sig brinner maximalt me 400 m/s så
puttar ju trycket iväg kulan så den åker ännu fortare (i m/s)
Citera
2008-05-19, 23:04
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ah nu fattar de hela. om svartkrutet i sig brinner maximalt me 400 m/s så
puttar ju trycket iväg kulan så den åker ännu fortare (i m/s)

Ja? Vad i helvete trodde du hände?
Citera
2008-05-19, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Inte för att jag riktigt ser varför just den ultimata mynningshastigheten för svartkrutsvapen är så himla viktig och intressant, men ger ialla fall ett litet bidrag:

Källa: Guns Magazine, augustinumret 2006.

2.066 fps är detsamma som 629,7 m/s. Och detta trots att svartkrut brinner endast med högst 400m/s eller hur det nu var.

Hur förklarar du nu det, kokis?

PS.För övrigt tycker jag att hela denna diskussion om mynningshastigheter mer hör hemma i vapenforumet, grabbarna där är mycket kunniga på sånt.

jag tror att de höga trycket bakom kulan "400 m/s" puttar iväg kulan med sån kraft att kulan flyger fortare än trycket pågrund av kicken den får.samma som om man skulle slå iväg en tenisboll med ett brännbollträ
rätta mig om jag har fel?
sen har sjklart kulvikt ,precision i vapnet och rätt mängd krut och sånt en stor roll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in