2008-10-07, 22:37
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Det framgår inte av filmen men det innehåller till stor del amoniumperklorat och Al med.
Oki, tack. Har jag alltså uppfattat det rätt att det i princip är fritt fram att misshandla AN hur som helst utan risk för att det detonerar? (Inklusive hög värme+inkapsling)
Citera
2008-10-07, 22:46
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Oki, tack. Har jag alltså uppfattat det rätt att det i princip är fritt fram att misshandla AN hur som helst utan risk för att det detonerar? (Inklusive hög värme+inkapsling)

Delvis ja. Men stänger du in AN i en sluten behållare och värmer så kommer det sönderdelas till div gaser som tillslut kommer spräcka behållaren (sprängas). Men det kommer det inte göra om du slår på det med slägga hammare eller kör över det med bilen. Så du kan klassa AN som säkert.
Citera
2008-10-07, 22:59
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Delvis ja. Men stänger du in AN i en sluten behållare och värmer så kommer det sönderdelas till div gaser som tillslut kommer spräcka behållaren (sprängas). Men det kommer det inte göra om du slår på det med slägga hammare eller kör över det med bilen. Så du kan klassa AN som säkert.
Tackar. Att gastrycket spränger kapseln har alltså inget att göra med någon detonation av AN?
Citera
2008-10-07, 23:06
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Tackar. Att gastrycket spränger kapseln har alltså inget att göra med någon detonation av AN?

Nej, Det är gaserna som spränger kapseln för att ammoniumnitratet börjar sönderfalla vid relativt "låga" temperaturer. Det är då den bildande gasen gör att tryckökningen sker. Har absolut inget med detonation att göra.

// fieldleaf
Citera
2008-10-08, 00:00
Medlem
zalimoons avatar
Citat:
Alltså borde han köpa en säck AXAN att ha till ANFO och sedan någon påse rent AN i kylpåsar för att ha till booster.
Du hade väl runt 200 tänd hattar?

Så till anfot behöver jag inte ens rena?!=)

Och jag funderade på att göra en booster med ANNM efter som jag har en skvätt nitrometan över. Och sedan sätta en gubbe i mitten av boostern...=)
Citera
2008-10-08, 01:42
Medlem
suryoyos avatar
Tänkte dra iväg en beställning till czort, är det någon som beställt därifrån?
Vad går frakten på för ungefär 2 kg varor?
Minns inte längre vilken partickelstorlek aluminiumet skall ha för blp, 325 mesh borde väl duga?
Citera
2008-10-08, 06:57
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Nej, Det är gaserna som spränger kapseln för att ammoniumnitratet börjar sönderfalla vid relativt "låga" temperaturer. Det är då den bildande gasen gör att tryckökningen sker. Har absolut inget med detonation att göra.

// fieldleaf

Bidrar inte tryckökningen till att sönderfallstempraturerna förändras? I så fall, är det i sådan grad att det påverkar det beskrivna förloppet nämnvärt?
Citera
2008-10-08, 16:59
Medlem
Naturvetarens avatar
Nej, tryckökningen påverkar inte söndefallstemperaturen.
Citera
2008-10-08, 19:36
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Nej, tryckökningen påverkar inte söndefallstemperaturen.
oki, smält-/kokpunkten då?
Citera
2008-10-08, 19:50
Medlem
Naturvetarens avatar
Påverkas.
Citera
2008-10-08, 20:54
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Påverkas.
Tack. Intressant att sönderfallet är oberoende av förändringar i tryck.
Citera
2008-10-09, 18:20
Medlem
Parlon

vart kan jag få tag på Parlon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in