2008-04-29, 15:22
Medlem
Dextrin

Hallo!

Lykades precis bränna vid mitt dextrin! Så nu undrar jag om det går att rädda det genom kanske mala ner det eller nått? Jag har faktiskt ingen aning....
Konsistensen i bajsbrun och är intakt alltså inte i pulverform.

Tacksam för svar.

Mvh Kalium
Citera
2008-04-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Sitter och planerar framtida projekt.

Vad finns det för företag som säljer kemikalier i större kvantiter (iallafall 50kg+)?

Är främst intresserad av

Ammoniumperklorat
Hans tar ju 260kr kg och Firefox tar 55kr/kg, borde ju gå att hitta i 60kr/kgs klassen även till sverige?

Dikväveoxid (lustgas)
AGA tar ju enligt en annan användare 6000kr/50 kg = 120kr/kg eller när jag ringde, 133kr/kg för 10 L flaska (+ 4kr/dag i flaskhyra som ej går att komma ifrån)

Men enligt scott (http://www.thefintels.com/aer/hr5.htm) så köpte han lustgas i usa för 72$/64 lb = 13kr/kg!!!! och han kunde köpa loss flaskan och slippa hyran.

HUR FAN KAN DET VARA SÅ JÄVLA FITTDYRT I SVERIGE!!!

Så, vad sitter vet ni om företag som säljer främst lustgas i sverige? Gäller amerikanska priser så har jag inga problem att ha 1-2 50kgs flaskor hemma eller 50-100 kg ammoniumperklorat (håller på att förbättre säkerheten ännu mera sen dom gammla labbilderna så det är ganska lungt).

Mvh

Jag har också kollat runt lite och hittat sidan:
http://www.1channel.com.cn/web/?action=text|yihua|687|en|194|2

Kina är stora tillverkare av kemikalier, dock har jag hört att kvaliteten kan vara lite si så där. Jag tror att du måste ha tillstånd från din kommun att få ha vissa kemikalier samt tillstånd från räddningsverket för att få lagra dem i stora mängder. För att få tillstånd från SRV krävs nog mer eller mindre att du registrerar ett bolag som säljer eller på något sätt använder kemikalierna i tillverkningen. Tror inte att de godkänner pyroteknisk hobbyverksamhet
Citera
2008-04-29, 20:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
OT raderat.

/Mod
Citera
2008-04-29, 21:05
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalium
Hallo!

Lykades precis bränna vid mitt dextrin! Så nu undrar jag om det går att rädda det genom kanske mala ner det eller nått? Jag har faktiskt ingen aning....
Konsistensen i bajsbrun och är intakt alltså inte i pulverform.

Tacksam för svar.

Mvh Kalium

Hur lyckades du?
Citera
2008-04-29, 21:45
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Hur lyckades du?

Ha det i ugnen i 2-3 timmar på 230 grader så sväller det dill en bajsbrun massa!
Citera
2008-04-29, 21:53
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Ha det i ugnen i 2-3 timmar på 230 grader så sväller det dill en bajsbrun massa!

Här har vi någon som talar av egen erfarenhet hör man men men
Vad för matrial/lera är bäst om mna ska gjuta och smälta saker i? (järn/koppar och liknande). Och vad för matrial är lämpliga att gjuta i?

Är tänk till en mindre salutkanon.
Citera
2008-04-29, 22:20
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Här har vi någon som talar av egen erfarenhet hör man men men
Vad för matrial/lera är bäst om mna ska gjuta och smälta saker i? (järn/koppar och liknande). Och vad för matrial är lämpliga att gjuta i?

Är tänk till en mindre salutkanon.

http://www.thefintels.com/aer/homefoundry.htm

Min idol

Försig aluminium men men.

mvh
Citera
2008-04-29, 22:54
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
http://www.thefintels.com/aer/homefoundry.htm

Min idol

Försig aluminium men men.

mvh

Nu närdu säger det. Kattsand klarar värme väldigt bra. Det man behöver är någon som binder sanden till en kaka men som inte spricker av värme. Och nu när jag ändå lägger ett inlägg så kan jag väl ändå fråga var man får tag på det. Passar nog bäst i "var får jag tag på ......." tråden. Men jag frågar ändå och modd kan flytta frågan om han vill.
Citera
2008-04-29, 23:04
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Till kloratcell? Kolla på skroten och tippen. En kommpis till mig Köpte 2st grafitstavar på cirka 1kg st på skroten för 50kr eller så. Värt att kolla

Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
det var på skrothandlaren i kolbäck. ligger mellan köping och västerås. Jag ringde dit först och de var tveksamma men till slut kom de på att de hade ganska mycket. jag köpte 6 kg för 10 kr/kg som jag ska ha till en kloratcell. Det är ganska udda bitar de har. mycket borrade hål å sånt så det kan vara svårt att göra en nozzle av det. tittade dock inte så mycket efter bitar med sån form. En del bitar är ganska stora och otympliga men totalt har de kanske 100-150 kg. ring och hör med dem, deras minne borde vara uppfärskat sen jag var där.

/ kompisen

Får tacka så hemskt mycket om hjälpen!

Resultatet
http://img139.imageshack.us/img139/4682/fbkj2.jpg

Bitarna kommer btw från tibnor och används vid elektrolys av smält stål om jag kommer ihåg rätt (dvs ganska kass kvalité). De är 75 mm i diameter. Jag köpte de mesta av dom användbara bitarna men det finns lite kvar om någon behöver. Blev runt 60 kg Köpte lite mycket för mina behov med det är säkert bra att ha, mycket klorat kan det bli.

http://img139.imageshack.us/img139/4916/titanbk1.jpg

VEM KAN LÅTA BLI TITAN???

Vart 1,2 kg titan också när man ändå var där, säkert bra att ha någon gång, men cool iallafall.

Dvs en riktigt trevlig liten bilsemester till en riktig skrot!

Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Jag har också kollat runt lite och hittat sidan:
http://www.1channel.com.cn/web/?action=text|yihua|687|en|194|2

Kina är stora tillverkare av kemikalier, dock har jag hört att kvaliteten kan vara lite si så där. Jag tror att du måste ha tillstånd från din kommun att få ha vissa kemikalier samt tillstånd från räddningsverket för att få lagra dem i stora mängder. För att få tillstånd från SRV krävs nog mer eller mindre att du registrerar ett bolag som säljer eller på något sätt använder kemikalierna i tillverkningen. Tror inte att de godkänner pyroteknisk hobbyverksamhet

Har också hört att kvaliten från kina kan vara sisådär, inge roligt att behöva kassera 100kg ammoniumperklorat . Men ska faktiskt höra av mig till lite kinesiska företag senare och se vad som gäller angående mängder, frakt mm. USA går ju inte att handla ammoniumperklorat ifrån pga exportregler (taktiskt material).

Mvh
Senast redigerad av WirelessGkit2 2008-04-30 kl. 10:56.
Citera
2008-04-30, 08:17
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Nu närdu säger det. Kattsand klarar värme väldigt bra. Det man behöver är någon som binder sanden till en kaka men som inte spricker av värme. Och nu när jag ändå lägger ett inlägg så kan jag väl ändå fråga var man får tag på det. Passar nog bäst i "var får jag tag på ......." tråden. Men jag frågar ändå och modd kan flytta frågan om han vill.

Vad är det du frågar? Och vart? Om vad?

Kattsand?

Citera
2008-04-30, 09:16
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Vad är det du frågar? Och vart? Om vad?

Kattsand?

Bindemedlet man tillsätter till sanden. Det gör att sanden blir hård och går att forma precis som man vill ha det. Det som används i stålbruk luktar i alla fall för djävligt.
Citera
2008-04-30, 11:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Har också hört att kvaliten från kina kan vara sisådär, inge roligt att behöva kassera 100kg ammoniumperklorat . Men ska faktiskt höra av mig till lite kinesiska företag senare och se vad som gäller angående mängder, frakt mm. USA går ju inte att handla ammoniumperklorat ifrån pga exportregler (taktiskt material).

Mvh

Tror det kommer vara mycket svårt att som privatperson få ut någon kemikalie från Kina. Men jag ser fram emot resultatet, vad det nu än blir.

BTW: Edit anteckningen i inlägget beror på att moderatorsknappen ligger just brevid citeraknappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in