2009-08-28, 21:10
Medlem
Fieldleafs avatar
Vet inte om detta är rätt tråd att skriva detta i men, men.

Det va lite snack tidigare om ketens kol, huruvida det var bra till svartkrut osv. Har testat detta nu. Och lät min kulkvarn stå och mala ihop en batch svartkrut. Alla kemikalierna var redan finmalda innan de stoppades i kvarnen. Efter att ha gått 4 timmar så testade jag det för att se hur det var. Resultatet var JÄKLIGT DÅLIGT! påminner om en TT blandning när det brinner löst på marken. Att kalla det svartkrut känns totalt fel. Gjorde dock en satts Chrysanthemum 8 och rullade mig 6hg stjärnor. Dessa blev dock bra. Så kortfattat. Kolet keten saluför duger inte till någon form av svartkrut. Att rulla TT varianter duger det till. Men andra stjärnsatser tror jag inte det fungerar speciellt bra till heller.

ännu ett minus för keten........

// fieldleaf
Citera
2009-08-28, 21:18
Bannlyst
Jag har fått bra krut av vanligt grillkol av lövträ. Har visserligen inte kornat det än men mjölkrutet brinner oerhört snabbt och duger till "stingermissiler" som flyger ungefär 100 meter upp i luften. Kan KeteNs kol verkligen vara sämre än grillkol?
Citera
2009-08-28, 21:44
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Jag har fått bra krut av vanligt grillkol av lövträ. Har visserligen inte kornat det än men mjölkrutet brinner oerhört snabbt och duger till "stingermissiler" som flyger ungefär 100 meter upp i luften. Kan KeteNs kol verkligen vara sämre än grillkol?

Jag har själv använt grillkol också med faktiskt goda resultat. Men ketens kol var verkligen botten. Det är mycket kompaktare än annat kol har jag märkt med. Dammat nästan inget. Känns väldigt konstigt.
Citera
2009-08-29, 10:14
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Jag har själv använt grillkol också med faktiskt goda resultat. Men ketens kol var verkligen botten. Det är mycket kompaktare än annat kol har jag märkt med. Dammat nästan inget. Känns väldigt konstigt.
Precis, det kan gämföras med TT. Tårpil och al ska ju vara bra till svartkrut, men tydligen inte.

Till Tigertail funkar det jättebra. Jag upplever att de får svansar som varar mycket längre än med björkkol. Organiska stjärnor med hög träkolshalt funkar jättebra det med. KeteN's kol funkar även till primer.

konsistensen är, precis som Fieldleaf beskriver, kompakt. Det dammar över huvud taget. Det känns lite som fluffigt 25µm paraffinbehandlat Al från SK, fast det dammar inte.

Det funkar inte heller till H3

KeteN's kol heter "Träkol stjärnor, prime" här.
Ett kilo kasst kol varar länge...

Erik
Citera
2009-08-29, 10:22
Bannlyst
Jag har läst ett par gamla avhandlingar från 1800-talet om svartkrut. Fransmännen ansågs göra det bästa krutet i världen på den tiden. Deras bästa krut innehöll träkol av poppel. Tårpil kom först som tvåa.
Citera
2009-08-29, 10:33
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Jag har läst ett par gamla avhandlingar från 1800-talet om svartkrut. Fransmännen ansågs göra det bästa krutet i världen på den tiden. Deras bästa krut innehöll träkol av poppel. Tårpil kom först som tvåa.
Ursäkta mina dåliga biologikunskaper, men poppel växer inte fritt i sveirge va? Det är inget man kan gå ut i skogen och kola eller??
Citera
2009-08-29, 10:46
Medlem
eckick1s avatar
En upplysning till alla re som letar efter HDPE-mörsare.

Bönderha runt om i landet har stora problem med att bli av med dessa rör, de kan samla på sig rumvis med dessa. Kanske för att de är för lata för att köra det till tippen. However, dessa är ca 1,5-2cm tjocka och har en innerdiameter på 7,5cm, altså 3". De är ca 80-100cm långa, men det finns även 60cm på vissa ställen. Det finns vita, svarta och gråa. De är de svarta som är HDPE.
De andra är typ PVC eller PP. De funkar inte till mörsare.

Erik
Citera
2009-08-29, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Ursäkta mina dåliga biologikunskaper, men poppel växer inte fritt i sveirge va? Det är inget man kan gå ut i skogen och kola eller??

Jo, det växer fritt men det finns inte så många popplar. Den är inte skogbildande som det heter.

Aspen är en sorts poppel. Det träd man menar om man bara säger poppel är dock Populus fremontii.

Fransmännens recept på det mest kraftfulla svartkrutet var:

75% kaliumnitrat
12,5% träkol
12,5% svavel

alltså mera likt det optimala

74,64% kaliumnitrat
13,51% träkol
11,85% svavel

än dagens standard 75:15:10.
Senast redigerad av Thermobarisk 2009-08-29 kl. 11:11.
Citera
2009-08-29, 11:15
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Vet inte om detta är rätt tråd att skriva detta i men, men.

Det va lite snack tidigare om ketens kol, huruvida det var bra till svartkrut osv. Har testat detta nu. Och lät min kulkvarn stå och mala ihop en batch svartkrut. Alla kemikalierna var redan finmalda innan de stoppades i kvarnen. Efter att ha gått 4 timmar så testade jag det för att se hur det var. Resultatet var JÄKLIGT DÅLIGT! påminner om en TT blandning när det brinner löst på marken. Att kalla det svartkrut känns totalt fel. Gjorde dock en satts Chrysanthemum 8 och rullade mig 6hg stjärnor. Dessa blev dock bra. Så kortfattat. Kolet keten saluför duger inte till någon form av svartkrut. Att rulla TT varianter duger det till. Men andra stjärnsatser tror jag inte det fungerar speciellt bra till heller.

ännu ett minus för keten........

// fieldleaf
Har försvaret (Downloader) någonting att tillägga innan domen avkunnas?
Citera
2009-08-29, 11:18
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer

Han kanske ska skicka ett mail med en önskning om att keten bör sälja björkkol eller ngt annat kol som är bra till svartkrut.
Citera
2009-08-29, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer

Jag måste säga till hans försvar att han har en massa grejer som är omöjliga att få tag på på andra ställen och att han starkt ogillar Sveriges förbudsmentalitet: "Det känns som Polen på kommunisttiden".
Citera
2009-08-29, 11:30
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1

Han kanske ska skicka ett mail med en önskning om att keten bör sälja björkkol eller ngt annat kol som är bra till svartkrut.

ska ju börja testa å gör lite mer än smällare, vill oxå få upp fina saker i luft. Svartkrut kommer la att komma upp och då kan jag framföra denna kretik. Om nu inte någon redan gjort det istället för att bara bitcha på forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in