2008-05-13, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag betvivlar starkt att man någonsin använt riktigt flash som drivladdning i ett kulvapen. Var har du läst det?

Problemet är att vanligt flash, samt blandningar med kaliumpermanganat, har ett helt annat tryckberoende än svartkrut och risken för förlopp som närmar sig detonation ökar kraftigt. För att få maximal hastighet på en projektil ska den accelereras under hela pipans längd. Därför vill man ha en drivladdning som inte har brunnit klart förrän precis då projektilen lämnar loppet. Detta är anledningen till att kanonkrut ofta är väldigt grovt granulerat.

Det var då ett evigt tjat! Är du rädd för repor i loppet eller är du rädd att bollarna inte ska klara krafterna vid ivägskjutningen? Du får väl testa helt enkelt!

Varför skulle det vara svårt att hitta kulor? Har du verkligen Googlat? Se här t.ex.: http://www.spekuma.se/info/prospekt_kulor.pdf De är inte billiga jämfört med de du kan få via en skrotfirma men de kan fixa det mesta!

jag kan inte hitta de nu men jag läste de här (kemi & pyroteknik)Lovar.
ja men så brinner inte flash klart när de lämnat pipan då alltså?. bror de inte på hur mycke man anv ochså?
och är kaliumpermanganat bättre ox medel än kaliumklorat?

I vilket fall får man ju de mest snabba m/s med flash i tex ett gevär om man inte anv för mycke så pipan sprängs om den inte sprängs ändå ifs men..
de blir väll cementkulor först då att prova,
har hittat pil träd nu så nu ska de göras riktigt krut

ps: tack fieldleaf för infon^^
Citera
2008-05-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Mysko att han tar 300zl för 5kg, på hemsidan står de ju 175zl? Ska du göra sprängämnen föreslår ja ETN istället

Inga sprängämnen men raketbränsle..
Citera
2008-05-14, 18:01
Moderator
WirelessGkit2s avatar
OT Raderat

/Mod
Citera
2008-05-14, 23:09
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej igen. Jag har suttit och räknat lite nu på borsyra framställning. Jag har utgått från denna reaktion:

Na2B4O7 + 2 HCl + 5 H2O --> 4 B(OH)3 + 2 NaCl

Då jag endast har tillgång till 30% HCl så kommer det begränsa reaktionen och ge mera vatten.
I alla fall. Jag har räknat lite på det och kommit fram till detta. Jag ska framställa 200g borsyra.

Väljer att skriva namnen och inte kemisk betäckning nu

163g Borax + 200g 30% HCl --> 200g borsyra + 95g NaCl + 68g H2O

Kände att det gick segt att få fram det här så vet inte riktigt om det stämmer. Har avrundat lite å så. Lagt till några gram extra på HCl för att se till att all borax reagerar. Men ni kan skumma igenom detta och kolla om jag har fått det någorlunda rätt.

La inte denna i tråden om skoluppgifter då det är egen beräkning. Och de trådar om borsyror är så gått som döda och jag vill bara ha svar på om det kan stämma. Sedan så skulle det vara vänligt om någon kunde tala om bästa sättet att filtrera bort all NaCl. Har sökt men inte hittat någon bra beskrivning på det. Vet att NaCl löser sig lättare än borax. Så ska man värma det så mycket att man ser att boraxen börjar lösas upp. Sedan filtrera det och spola kalvatten över det för att få bort eventuella saltsyra rester och salt. Länka gärna om det finns någon tråd om detta jag inte vet om.
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-05-14 kl. 23:12.
Citera
2008-05-15, 00:50
Medlem
Ralf2s avatar
Nu är ju inte oorganisk kemi riktigt min grej, men här har du en framställning av borsyra ur en skolbok. (Det är därför dom vill få dig att tänka lite själv.)

Citat:
BORIC ACID
Preparation from Borax. Dissolve 12 g of borax in 25 ml of water
in a beaker with heating. What is the reaction of the solution to
litmus and what is it due to? Write the molecular and net-ionic equa-
tions of the borax hydrolysis reaction. How can the hydrolysis of
borax be facilitated? Calculate what amount of a 25% hydrochloric
acid solution is needed to prepare boric acid from 12 g of borax. Mea-
sure off the calculated amount of acid, and taking a small excess
amount, pour the acid into the hot borax solution. Let the solution
cool slowly. What substance crystallizes? Filter off the crystals on
a Büchner funnel, dry them between filter paper sheets, and recrystal-
lize them from hot water, guiding yourself by the table of solubili-
ties. Determine the product yield (in per cent). Keep the prepared
boric acid for the following experiments.
Citera
2008-05-15, 09:24
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Nu är ju inte oorganisk kemi riktigt min grej, men här har du en framställning av borsyra ur en skolbok. (Det är därför dom vill få dig att tänka lite själv.)

dock så kommer jag få mera vatten i denna metod. Det vill säga jag kommer förmodligen förlora mera borsyra då Men någon som gjort detta elller har kolla på hur mna ska göra. skumme igenom mitt inällg och kolla om det stämmde. Det är beräknat på mol förhållanderna
Citera
2008-05-15, 16:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
dock så kommer jag få mera vatten i denna metod. Det vill säga jag kommer förmodligen förlora mera borsyra då Men någon som gjort detta elller har kolla på hur mna ska göra. skumme igenom mitt inällg och kolla om det stämmde. Det är beräknat på mol förhållanderna

Du kommer förlora 5% till vattenmängden vid framställningen och ytterligare 5% vid varje sköljning (vid 20grader). Fast bara ca 3% om du fäller/tvättar den vid +-0. Alltså tämligen försumbart, då du inte behöver mer än 1/1 borsyra/vatten vid sköljningen.

Startar du med 100gram färdigreagerad borsyralösning så har du efter tre sköljningar ca 92gram borsyra kvar.

Sen får du helt enkelt testa om det är rent nog genom att bränna litet. Är det mycket natriumklorid kvar så får du ju orange halo på den gröna lågan.
Citera
2008-05-15, 18:25
Medlem
wääuus avatar
Hur kom du fram till förlusterna vid sköljning?
Citera
2008-05-15, 18:49
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Hur kom du fram till förlusterna vid sköljning?
Han förutsätter att man använder lika mycket vatten som borsyra till varje sköljning, sedan använder han sig av lösligheten för borsyra (5,7g/100ml H2O) för att komma fram till förlusten.
Citera
2008-05-15, 19:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Han förutsätter att man använder lika mycket vatten som borsyra till varje sköljning, sedan använder han sig av lösligheten för borsyra (5,7g/100ml H2O) för att komma fram till förlusten.

Exaktemundo
Citera
2008-05-15, 23:44
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Du kommer förlora 5% till vattenmängden vid framställningen och ytterligare 5% vid varje sköljning (vid 20grader). Fast bara ca 3% om du fäller/tvättar den vid +-0. Alltså tämligen försumbart, då du inte behöver mer än 1/1 borsyra/vatten vid sköljningen.

Startar du med 100gram färdigreagerad borsyralösning så har du efter tre sköljningar ca 92gram borsyra kvar.

Sen får du helt enkelt testa om det är rent nog genom att bränna litet. Är det mycket natriumklorid kvar så får du ju orange halo på den gröna lågan.
Det du beskriver är "worst case", då jämvikt har inställt sig. Förlusterna vid sköljning kommer sannolikt att vara långt mindre eftersom inte särskilt mycket borsyra hinner lösa sig vid tvättningen. Vid framställning bör lösningens pH vara med i beräkningen av borsyrans löslighet då den har stor betydelse (lägre pH => lägre löslighet).

Jag är dock lite skeptisk till renhetsgraden på borsyra framställd på detta vis. Om applikationen kräver att borsyran är i princip natriumfri (lågfärger) skulle jag varmt rekommendera omkristallisation ur vatten.
Citera
2008-05-16, 07:43
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Det du beskriver är "worst case", då jämvikt har inställt sig. Förlusterna vid sköljning kommer sannolikt att vara långt mindre eftersom inte särskilt mycket borsyra hinner lösa sig vid tvättningen. Vid framställning bör lösningens pH vara med i beräkningen av borsyrans löslighet då den har stor betydelse (lägre pH => lägre löslighet).

Jag är dock lite skeptisk till renhetsgraden på borsyra framställd på detta vis. Om applikationen kräver att borsyran är i princip natriumfri (lågfärger) skulle jag varmt rekommendera omkristallisation ur vatten.

Jag ska enbart använda denna i sattser inehållande aluminium så det gör kanske inte så mycket om det är lite natriumklorid i. Jag har även tillgång till pH-papper så jag kan läsa av hur surt det är och då se om det är nå syra rester kvar (HCl). Tackar för alla vettiga svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in