Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag betvivlar starkt att man någonsin använt riktigt flash som drivladdning i ett kulvapen. Var har du läst det?
Problemet är att vanligt flash, samt blandningar med kaliumpermanganat, har ett helt annat tryckberoende än svartkrut och risken för förlopp som närmar sig detonation ökar kraftigt. För att få maximal hastighet på en projektil ska den accelereras under hela pipans längd. Därför vill man ha en drivladdning som inte har brunnit klart förrän precis då projektilen lämnar loppet. Detta är anledningen till att kanonkrut ofta är väldigt grovt granulerat.
Det var då ett evigt tjat! Är du rädd för repor i loppet eller är du rädd att bollarna inte ska klara krafterna vid ivägskjutningen? Du får väl testa helt enkelt!
Varför skulle det vara svårt att hitta kulor? Har du verkligen Googlat? Se här t.ex.: http://www.spekuma.se/info/prospekt_kulor.pdf De är inte billiga jämfört med de du kan få via en skrotfirma men de kan fixa det mesta!
Problemet är att vanligt flash, samt blandningar med kaliumpermanganat, har ett helt annat tryckberoende än svartkrut och risken för förlopp som närmar sig detonation ökar kraftigt. För att få maximal hastighet på en projektil ska den accelereras under hela pipans längd. Därför vill man ha en drivladdning som inte har brunnit klart förrän precis då projektilen lämnar loppet. Detta är anledningen till att kanonkrut ofta är väldigt grovt granulerat.
Det var då ett evigt tjat! Är du rädd för repor i loppet eller är du rädd att bollarna inte ska klara krafterna vid ivägskjutningen? Du får väl testa helt enkelt!
Varför skulle det vara svårt att hitta kulor? Har du verkligen Googlat? Se här t.ex.: http://www.spekuma.se/info/prospekt_kulor.pdf De är inte billiga jämfört med de du kan få via en skrotfirma men de kan fixa det mesta!
jag kan inte hitta de nu men jag läste de här (kemi & pyroteknik)Lovar.
ja men så brinner inte flash klart när de lämnat pipan då alltså?. bror de inte på hur mycke man anv ochså?
och är kaliumpermanganat bättre ox medel än kaliumklorat?
I vilket fall får man ju de mest snabba m/s med flash i tex ett gevär om man inte anv för mycke så pipan sprängs om den inte sprängs ändå ifs men..
de blir väll cementkulor först då att prova,
har hittat pil träd nu så nu ska de göras riktigt krut

ps: tack fieldleaf för infon^^

Men någon som gjort detta elller har kolla på hur mna ska göra. skumme igenom mitt inällg och kolla om det stämmde. Det är beräknat på mol förhållanderna