Men ändå, hur stora kulor som fungerar bra beror ju på dimensionen och varvtalet på kvarnen. Det är därför jag menar att det inte funkar att säga att t.ex 15mm kulor eller kudsar fungerar bra, om man inte vet hur kvarnen snurrar och dimensionen.
Men däremot(som jag skrivit i citatet) spelar tyngden roll. Har du verkligen fått så små mässingskudsar som 6x6mm att fungera bra? De låter i mina öron som alltför små och lätta om man vill mala något mer svårmalt och hårt material. Jag har aldrig själv prövat så små malningsmedia, prövade 9mm blykulor, men tyckte att de inte funkade så bra. Dock är blyet mjukare än mässingen, så kanske.
Njo du har nog rätt i att det kan bli lite dåligt om jag skall mala nått hårdare (har inte testat), men jag använder den bara till krut samt kol baserat på tidningspapper och med det har jag inte haft några problem.
Njo du har nog rätt i att det kan bli lite dåligt om jag skall mala nått hårdare (har inte testat), men jag använder den bara till krut samt kol baserat på tidningspapper och med det har jag inte haft några problem.
KNO3 är riktigt hårt, så om det funkar bra att mala krut är det nog inget problem med andra ämnen heller skulle jag tro.
Hur stora mässing bitar (från claes ohlsson) ska man ha i ifall man har en burk som är ca 12 cm i bredd och och den är cirka 17 cm lång. Har tänkt att mala ingrendienserna i svart krut .
Lägger man bara in ingrendienserna i burken i hur många timmar ?och ska man blöta det eller liknande? går det att använda en glas burk istället för en hård plastburk?
(skrev detta i en tråd innan men fick inget svar där. Hoppas på att få ett snabbare här. För jag ska nämligen till stan i morgon och köpa mässingstången)
Senast redigerad av pyromaniac86 2008-03-04 kl. 19:20.
Jag var på maxi nyss on inhandlade ett paket "bikarbonat | natron" från märket Santa Maria.
Det står så här på baksidan: Bikarbonat består av enbart natriumbikarbonat. Används som jäsmedel i bl.a pepparkakor.
Funkar det till att ha som ingrediens i färgad rökbomb? Eller gör det så allt "sväller" upp och blir som hårmousse ?
Måste "degen" av salpeter och socker svalnat innan man blandat i bikarbonaten ?
Det står ju att den används som jäsningsmedel, då borde ju min deg jäsa och "svälla" upp eller ?