2008-01-03, 11:42
Medlem
very dangerouss avatar
http://www.everythingpyrotechnic.com/ballmills.htm
Denna sidan har dom billigaste jag sett. Frakten är också bilig, men sidan ser inte direkt över seriös ut.

http://www.pyrocreations.com/ball_mills___media
En till bilig mer seriös sida.
Citera
2008-01-03, 11:53
Medlem
Naturvetarens avatar
Det är CaCO3:s löslighet i vatten, vilken är obefintlig, Jomazi menar.
Citera
2008-01-03, 12:53
Medlem
foffersons avatar
Jag vill ha lite tips på vilka kemikalier jag kan lägga till i min napalm(figolit och bensin-blandning) för att den skall ryka mer. gärna roliga färger, och det skall vara kemikalier man lätt kan få tag på.
Citera
2008-01-03, 14:04
Medlem
noidels avatar
Jag vet inte om min fråga hamnar i rätt tråd nu men what the hell.
elektronformeln för SO2 svaveldioxid hur delas elektronerna upp?
Citera
2008-01-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidel
Jag vet inte om min fråga hamnar i rätt tråd nu men what the hell.
elektronformeln för SO2 svaveldioxid hur delas elektronerna upp?
Det blir två vanliga fina dubbelbindningar. Två elektroner från vardera syret och sammlangat fyra från svavlet, således.
Oxidationstalstänk: Svavlet har ox.-talet +4 och delar med sig av fyra elektroner. Syrena har, som (nästan) alltid, ox.-talet -2 och låter sig väl smaka av två elektroner vardera.
Detta med elektronkonfigurationer och koordinering blir lite krångligare ju längre ner i periodiska systemet man kommer.
Citera
2008-01-03, 15:08
Medlem
noidels avatar
Men Både S och O tar med sig 6e till bordet alltså 18e sammanlagt.
med dubbelbindning blir det ändast 16e. de 2e hamnar vid S säger vi som då får 10e i sitt skal, 8e från 2 dubblebindningar + de 2e som blev över. eller? är jag i skogen och cyklar nu?
Citera
2008-01-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidel
Men Både S och O tar med sig 6e till bordet alltså 18e sammanlagt.
med dubbelbindning blir det ändast 16e. de 2e hamnar vid S säger vi som då får 10e i sitt skal, 8e från 2 dubblebindningar + de 2e som blev över. eller? är jag i skogen och cyklar nu?
Du formulerar dig lite märkligt, men ja svavel får 10 elektroner runt sig på det sättet du beskriver.
Citera
2008-01-04, 00:01
Medlem
Fieldleafs avatar
Vad tror ni om den översta? dom har väldigt billig 2,2 mm viskostubbin med (30m cirka 70 kr). Och skickar stubbiner till sverige vilket få gör. Hur stor är risken att bli blåst tror ni? Vill inte bli blåst även om det inte rör sig om stora summor. Hade i alla fall tänk att köpa för cirka 600 så vad tror ni om sidan?
Citera
2008-01-04, 00:33
Medlem
zoccers avatar
Om dom skickar stubin till Sverige så är dom inte seriösa. Det är nämligen helt förbjudet. Och är dom inte seriösa på det området så ser jag knappast att de är det på andra områden heller.
Citera
2008-01-04, 13:13
Medlem
GalFisks avatar
Kemiska orenheter i keramik-råvaror

Vet någon vilka orenheter man kan tänkas stöta på i kemikalier avsedda för keramik? Jag har keramisk CuO, BaCO3, SrCO3 och CaCO3, och har hört att det finns risker för inkompatibilitet med vissa pyrokemikalier pga föroreningar.
Citera
2008-01-04, 13:31
Medlem
wääuus avatar
I karbonaterna finns en del svavelföroreningar, lukt av H2S brukar jag känna när de möter syra.

Edit: altså i mina kemikalier! I strontium och bariumkarbonat.
Citera
2008-01-04, 15:32
Medlem
GalFisks avatar
Tackar, ska se upp med det då.
Undrar om orenheter i mitt CuO ställer till det med blåfärgen, jag vet att veline blå är rätt blek av naturen, men jag testade en blå med red gum (utan metallbränsle) och den verkade inte nåt bättre. Är mitt CuO dåligt, eller borde jag använda nån annan kopparförening för att få bra blått? Tänker prova ammoniumperklorat+kopparbenzoat senare.
Funderar på vad man ska köpa för Ti-pulver från SK, vilka grovlekar får man mest användning för? Jag gör inte så stora pjäser än (ska just börja med 2" bomber), så dom grövsta pulvren är kanske inte nödvändiga? Vill göra kometer, raketer med fin gnistsvans och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in