2008-04-28, 00:06
Bannlyst
här är sidan:/// Crazy Swede
Medlem
Vissa jämförande försök med svartkrut har angett en påverkan motsvarande upp till 43 % av TNT (vet inte om det var sandtest eller blyblock!). Med tanke på att svartkrut tydligen kan uppnå nästan hälften av den destruktiva verkan hos TNT så är det väl inte helt otroligt att brinnhastigheten skulle kunna skrämmas upp till hastigheter över 500 m/s. Då är det som sagt alltid extrema förhållanden eller mycket stora mängder som antänds med kraftig fördämning.///

så 43% av TNT är UNGEFÄR: runt 2-4000 m/s. och han pratar om kraftig inneslutning, alltså tjocka järnrör, "(patroner)kanske" de var därför jag menade om de kunde kicka igång anfo,

många anser att BP detonerar när metallhöljet spricker men vad vet jag.

PS: jag gör BP för att smälla sönder saker och för att de ska låta högt=/.
jag försöker inne sluta de i kraftiga palströr och ibland patroner och sånt.,
när jag innesluter de bra så spränger de sönder mer.
jag tycker BP spränger saker ganska bra när de är inneslutet, kolla på min bild ja skickade
http://s275.photobucket.com/albums/jj284/kokis__/?action=view&current=DSC01642.jpg

så hur förklarar ni de om de skulle brunnit med 400 m/s??? dessutom brinner svartkrut "400 m/s bakom en kula i ett gevär", inte beräknad i ett järnrör tex där trycket blir mycke större
Senast redigerad av kokis 2008-04-28 kl. 00:13.
Citera
2008-04-28, 00:26
Medlem
rockets avatar
Detonationshastighet/förbränningshastighet är inte samma sak som sprängverkan och inte heller proportionerligt mot det (åtminstone inte enligt något enkelt förhållande). Detonationshastigheten har störst betydelse för explosionens karaktär. Hög detonationshastighet ger störst effekt mot hårda mål som stål, berg och betong och explosionen brukar beskrivas som "splittrande" medans låg detonationshastighet är bäst mot mjuka mål som jord och kossor och bäst beskrivs som "lyftande".

Svartkrut detonerar inte, men det är svårt att förklara det för någon som kokis eftersom han inte skulle förstå definitionen av detonation.
Senast redigerad av rocket 2008-04-28 kl. 00:29.
Citera
2008-04-28, 01:07
Medlem
zoccers avatar
Citat:
så hur förklarar ni de om de skulle brunnit med 400 m/s

Vad är det du vill att vi skall förklara? Gropen i marken? Med ett spadtag kan jag åstadkomma en större grop, utan att spaden rör sig med några "400m/s". Med andra ord, hur stor grop en laddning gör i en leråker har inget att göra med hur snabbt en sprängladdning brinner.
Citera
2008-04-28, 07:42
Medlem
pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
här är sidan:/// Crazy Swede
Medlem
Vissa jämförande försök med svartkrut har angett en påverkan motsvarande upp till 43 % av TNT (vet inte om det var sandtest eller blyblock!). Med tanke på att svartkrut tydligen kan uppnå nästan hälften av den destruktiva verkan hos TNT så är det väl inte helt otroligt att brinnhastigheten skulle kunna skrämmas upp till hastigheter över 500 m/s. Då är det som sagt alltid extrema förhållanden eller mycket stora mängder som antänds med kraftig fördämning.///

så 43% av TNT är UNGEFÄR: runt 2-4000 m/s. och han pratar om kraftig inneslutning, alltså tjocka järnrör, "(patroner)kanske" de var därför jag menade om de kunde kicka igång anfo,

många anser att BP detonerar när metallhöljet spricker men vad vet jag.

PS: jag gör BP för att smälla sönder saker och för att de ska låta högt=/.
jag försöker inne sluta de i kraftiga palströr och ibland patroner och sånt.,
när jag innesluter de bra så spränger de sönder mer.
jag tycker BP spränger saker ganska bra när de är inneslutet, kolla på min bild ja skickade
http://s275.photobucket.com/albums/jj284/kokis__/?action=view&current=DSC01642.jpg

så hur förklarar ni de om de skulle brunnit med 400 m/s??? dessutom brinner svartkrut "400 m/s bakom en kula i ett gevär", inte beräknad i ett järnrör tex där trycket blir mycke större

kokis du vill spränga saker hålet som blev av bp i en co2 patron räcker inte det det kan du spränga brevlådor kanske stenar och träd med varför ska du har mer kraft än det smällen av det borde vara tillräkligt stark så om du inte oroar dig för splitter så kan du ju smäla co2 patroner heladagarna
och kokis du vill ha höga smällar och kraft så räcker det dära men jag råder dig till att sluta med metal behållare....
Citera
2008-04-28, 12:54
Medlem
Citat:
...så 43% av TNT är UNGEFÄR: runt 2-4000 m/s. ...många anser att BP detonerar när metallhöljet spricker...så hur förklarar ni de om de skulle brunnit med 400 m/s?...
Kokis, för fan...

Bara för att svartkrut kan ha en verkan i vissa test som motsvarar 43 % av TNT så innebär det varken att det detonerar eller att det kan brinna med en hastighet motsvarande 43 % av detonationshastigheten hos TNT! Det innebär bara att det t.ex. har sönder 57 % färre antal sandkorn vid sandtest och att volymen vid test i blyblock blir 57 % mindre jämfört med TNT.

Det finns ingen med någorlunda insikt i pyroteknik och explosivämnen som "anser" att svartkrut detonerar bara för att ett metallhölje spricker! En behållare spricker när det inre trycket överstiger vad skalet klarar av, obeorende av reaktionshastigheten hos den reaktion som skapar gasen!

När man använder sprängämnen för att spränga gropar eller diken i jord så är det så att de mest effektiva sprängämnena är de som har en så stor hävande verkan som möjligt. Det man är ute efter är en lagom snabb men framför allt stor bildning av gas som kan kasta bort jorden ovanför sprängladdningen. Om man skulle jämföra samma mängd pentyl mot samma mängd ANFO t.ex. så skulle man se att man faktiskt får ett djupare hål och/eller ett bredare dike med ANFO.

Ju snabbare detonationshastighet desto bättre krossande/splittrande kraft, ju långsammare detonationshastighet desto större hävande/utvidgande kraft!
Citera
2008-04-28, 14:13
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
här är sidan:///

Jag ville ju ha länken til sidan. Ge den nu.
Citera
2008-04-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Jag ville ju ha länken til sidan. Ge den nu.
Han hänvisar ju bara till vad jag sagt i ett tidigare inlägg! Se http://www.flashback.org/showpost.php?p=10647379&postcount=909
Citera
2008-04-28, 16:20
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Han hänvisar ju bara till vad jag sagt i ett tidigare inlägg! Se http://www.flashback.org/showpost.php?p=10647379&postcount=909

Var någonstans står det att BP kan brinna mellan 2000-4000m/s som han skrev innan?
Citera
2008-04-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Var någonstans står det att BP kan brinna mellan 2000-4000m/s som han skrev innan?
Jag tror det är fler här som måste läsa inläggen lite bättre!

Kokis trodde felaktigt att eftersom svartkrut kan ha upp till 43 % av effekten hos TNT i vissa sammanhang så borde svartkrutets förbränningshastighet kunna ligga upp emot 43 % av detonationshastigheten för TNT. Detta är alltså felaktigt men det var så Kokis tänkte. Med andra ord står det ingenstans att svartkrut kan brinna så fort utan det var bara en felaktig slutsats som Kokis drog!

Behöver jag förtydliga det hela ännu mer?
Citera
2008-04-28, 21:15
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Blabla feta inneslutningen, hög brinnhastighet pang bom
Läs åtminstone vad folk skriver när dom försöker rätta dig så slipper du skriva, och vi läsa, så uppenbart dumma saker.
Citera
2008-04-28, 23:23
Bannlyst
Det man är ute efter är en lagom snabb men framför allt stor bildning av gas som kan kasta bort jorden ovanför sprängladdningen. Om man skulle jämföra samma mängd pentyl mot samma mängd ANFO t.ex. så skulle man se att man faktiskt får ett djupare hål och/eller ett bredare dike med ANFO.

Ju snabbare detonationshastighet desto bättre krossande/splittrande kraft, ju långsammare detonationshastighet desto större hävande/utvidgande kraft![/quote]

ok svartkrut har ju en väldigt långsammare brinnhstighet. dock inte detonation men ändå, då borde de kunna häva upp mest jord efters att de brinner långsammast.
men de brinner ju ifs och inte detonerar så de kanske inte stämmer då=/??

ps:jag läste de ni skev och tog in de. då tog ja fel då^^

och så alltså kan BP i metallhölje kasta bort typ hälften så myckle jord som tnt?
Senast redigerad av kokis 2008-04-28 kl. 23:27.
Citera
2008-04-29, 12:31
Medlem
Citat:
...så alltså kan BP i metallhölje kasta bort typ hälften så myckle jord som tnt?
Du är tamejfan helt obildbar!

Nu ger jag upp med att försöka få dig till något som liknar insikt. Varsågod och fortsätt att bli idiotförklarad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in