2008-02-21, 07:56
Medlem
Jag för inte bok över mina privata utgifter, så exakt hur mycket jag lagt ner på min hobby vet jag inte. Men mina sammanlagda utlägg för litteratur, kemikalier, lokaler, utrustning, och en resa till PGI konventet i USA, överstiger säkerligen 150 000.

Det kan låta mycket, men då har jag hållit på med pyroteknik som en seriös hobby i drygt tio år, och haft det som mitt huvudsakliga fritidsintresse. Jämfört med många andra fritidsintressen, som exempelvis bilar, båtar, hästar, etc. så är det inte så farligt. Men jag har många gånger grämt mig över de hutlösa priser jag ibland tvingats betala för att få tag på kemikalier, och fått hålla igen på mer kostsamma satser, vilket gjort att mina pjäser ofta varit lite färglösa och tråkiga.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-02-21, 10:28
Medlem
Påverkas lösligheten hos kaliumperklorat av pH?

Är det någon som har information om hur lösligheten hos kaliumperklorat påverkas av pH?

Jag misstänker nämligen att något skumt händer när jag blandar kaliumperklorat med ett basiskt fenolharts (pH är tyvärr reglerat till ca 9 med något natriumsalt, förmodligen natriumhydroxid, vilket hindrar mig att använda hartset till kulörta satser). Efter uthärdning tränger det ut en mycket hygroskopisk sörja som vid flamprov visar tydligt tecken på natriuminnehåll och som dessutom är starkt oxiderande!

Kan ett högre pH-värde påverka jämvikter så att följande jämvikt förskjuts till höger?

KClO4 + NaOH <=> KOH + NaClO4

Normalt borde ju den vara starkt förskjuten åt vänster på grund av kaliumperkloratets låga löslighet!
Citera
2008-02-21, 11:55
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Nu kommer jag med en ganska onödig fråga men som jag faktiskt undrat över ett tag. Jag och en vänn till mig diskuterade lite om hur mycket pengar vi lagt ner på denna kära hobby med kemi och pyroteknik. Jag kom fram till att jag ungefär lagt ner 1500-2000kr på det. Skulle vara kul om man fick höra lite hur mycket andra personer här på forumet lagt ner i runda svängar då det kan bli svårt att precissera. Då räknar vi från te.x sitt första S/S till att gå kurser i pyrokemi. Så låt höra nu

Kemikalier - 5000
Utrustning (pappskal, stubin etc. räknar jag med här) - 2000
Litteratur - 600 (Äger bara 1 köpt bok men ahr en del piratade, räknar även med mitt passfire medlemskap)
Kurser - 2995
Total: 10295

Inte så farligt med tanke på att det är utspritt över kanske 4 år. Iofs. har jag lagt ut typ 80% av totalen det sista året.

Med tanke på att polare som klättrar mycket lägger ner minst denna summa per år på utrustning, resor osv. så är mina omkostnader inte så farliga.
Citera
2008-02-21, 13:24
Medlem
HOkks avatar
Hmm..
kemikalier 7000kr
utrustning 1600kr
övrigt 1400kr
=10000kr på ett år (men kul äre)
Citera
2008-02-21, 18:27
Medlem
Kemikalier: 8 000 kr
Utrustning: 4 000 kr (har två krutkvarnar, en köpt och en som jag byggt själv)
Böcker: 1 500 kr (har bara 3 köpta böcker, resten är pirat)

Sen har jag samlat på mig lite nödvändig utrustning här och där, genom småköp och de orkar jag inte räkna med, men det blir säkert 500-1000 kr till.
Citera
2008-02-21, 19:01
Medlem
flashen00s avatar
Utrustning mellan 1000-2000 kr.
Kemikalier mellan 500-1000

Har hållit på med pyrokemi i 1 år ca innan var det mest det teoretiska med kemi.
Citera
2008-02-22, 12:23
Medlem
Fluorescein

Var kan man få tag på Fluorescein? Förslagsvis Natriumfluorescein (s)? Försökte på universitetets kemiföråd, men tydligen säljer inte de till privatpersoner :\
Citera
2008-02-22, 13:48
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spikensweden
Var kan man få tag på Fluorescein? Förslagsvis Natriumfluorescein (s)? Försökte på universitetets kemiföråd, men tydligen säljer inte de till privatpersoner :\

Denna person/firma köpte jag ,mitt ifrån. Snabb leverans.

http://cgi.ebay.com/FLUORESCEIN-Sodium-UV-Ultraviolet-Dye-Tracer-4oz_W0QQitemZ310019159355QQihZ021QQcategoryZ413QQs sPage NameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Citera
2008-02-22, 14:50
Medlem
Tackar vänligast. Tänkte inte på ebay!
Citera
2008-02-22, 21:59
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej igen. Vet inte om denna sak passar i denna tråd men det kanske kan vara till hjälp till många pyros. Jag provade en sak idag jag funderat länge på. Att använda "marshmallows" som pluggar. Jag provade det idag med oväntat resultat. Stoppade in några marshmallows i micron så de sväller upp och då fortsatte jag köra tills de började få lite brunn färg. Då va det bara att plocka ur dom och då va det som en gegga. Va bara att trycka ner de i rören och vänta någon timme. Då hade pluggarna svällt en aning och var stenhårda och lite sega. Går verkligen inte att pressa ut de ur rören utan att ha sönder själva röret. Perfekt till allt från raketer till smällare. Låter kanske lite dumt med marshmallows som pluggar men detta kan vara en bra lösning för de som inte har färdiga pluggar då de säljs i vare mataffär och resultatet vart mycket över förväntan. Bara att gå ner på lidle och köpa något skitmärke för typ 500g för 12kr. Kommer nog köra med detta själv ett tag nu då det verkligen blev extremt bra!

Mvh/fieldleaf
Citera
2008-02-22, 22:22
Medlem
GalFisks avatar
Kul ide, fast jag undrar hur det är med fuktkänsligheten... låt pluggarna ligga nåra veckor och se hur dom reagerar.
Citera
2008-02-22, 22:50
Medlem
Fieldleafs avatar
Det ska jag göra. Tror dock inte de är bra i fuktiga miljöer då det kommer lösas upp efter ett tag och bli kladigt. men för att lösa upp en plugg i cirka 20 gradigt vatten tar det nog över 10 minuter. Så de kommer nog funka bra sålänge du förvarar de i normal miljö. Ska smälla av några vanliga smällare med dess pluggar imorgon. Kan ta lite bilder före och efter så kan man se hur bra de fungerat.

EDIT: Här är några bilder på hur pluggarna blir. Verkligen stenhårda men samtidigt lite sega så de spricker inte. Känns som bildäcksgummi fast något hårdare.
http://img444.imageshack.us/my.php?image=img3523kl9.jpg
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-02-22 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in