2008-04-10, 21:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Zoccer: Det heter ju modifierad stärkelse på Svenska (E466). Det är just den formulan du efterfrågar som gör att kallrörda vaniljsåser och krämer blir tjocka utan kokning. Så behöver du det semirent så har du det på ICA.

Tyvärr hade min fina kontakt på fabriken negativt besked till dig. De hade lagt ned produktionen. Men som sagt, jag ska få tag på litet. Har funderat på det som bindemedel i BP och tror att det kan fungera ännu bättre än mitt kära Guarkärnmjöl (E412)

Är det viktigt att det går att äta det?
Citera
2008-04-10, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi

Väteperoxid - järnhandel/färgaffär 19,5%, 3% i varuhus 30% apotek

Ska avkalka mitt sprinklersystem, så det är nog en en 20l dunke med 33%:ig väteperoxid som jag behöver. Vart får ag tag på dessa mängder?

Tacksam för all hjälp hag kan få.
Senast redigerad av Suliot 2008-04-10 kl. 21:56.
Citera
2008-04-10, 22:04
Medlem
wääuus avatar
Väteperoxid löser inte kalk. Vad du behöver är ättika. Köp ättiksgurka i mängder och du får nöjet att äta gurkorna samtidigt.
Citera
2008-04-10, 22:20
Medlem
zoccers avatar
Wireless --->CMC= Natriumkarboxymetylcellullosa => Det heter ju modifierad stärkelse på Svenska (E466)? Är det samma sak? I så fall är saken biff!

Nej, den behöver inte gå att äta, tänkte pröva den som tillägg i krutslurryn tillsammans med dextrinet nästa gång jag gör svartkrutsstubin. Jänkarna lär ha fått bra resultat på det sättet. Krutslurryn blir segare, fastnar bättre och håller jämnare konsistens om man använder metoden där man drar en tråd/trådar genom smörjan. Har också läst om ett finurligt sätt att enkelt förbättra den processen också, men det skriver jag om sen i stubintråden.
Citera
2008-04-10, 22:28
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Wireless --->CMC= Natriumkarboxymetylcellullosa => Det heter ju modifierad stärkelse på Svenska (E466)? Är det samma sak? I så fall är saken biff!

Nej, den behöver inte gå att äta, tänkte pröva den som tillägg i krutslurryn tillsammans med dextrinet nästa gång jag gör svartkrutsstubin. Jänkarna lär ha fått bra resultat på det sättet. Krutslurryn blir segare, fastnar bättre och håller jämnare konsistens om man använder metoden där man drar en tråd/trådar genom smörjan. Har också läst om ett finurligt sätt att enkelt förbättra den processen också, men det skriver jag om sen i stubintråden.

Så är det. Biff alltså. Med lök.

Verkar göra samma sak som mitt kärnmjöl, fast möjligen med litet bättre resultat i starka saltmixer, guaret tunnas något.

Tänk på att du absolut inte får råka få lite saliv i slurryn bara. Då är det kört om du kör CMC, efter en-två minuter så har amylazen brutit ner det helt. Går löjligt fort faktiskt. (nys inte m.a.o)
Citera
2008-04-10, 22:32
Medlem
zoccers avatar
Tackar så mycket. Googlade och såg att det används inom bagerinäringen också och där har jag bra kontakter. Jag återkommer med rapport om resultatet senare.
Fan vad bra, trodde inte det skulle bli så enkelt! Nu blev jag glad!
Tackar än en gång!
Citera
2008-04-10, 23:41
Medlem
47ans avatar
Smällare

Hej hej, jag har några frågor som är relativit pinsamma.
Nu är det så att jag lyckats komma över ett par, vad jag tror, italienska smällare som jag inte riktigt vågar tända eller hur man nu gör eftersom jag aldrig sätt en sån här smällare i mitt liv.
Nu vill jag gärna ha svar från folk som har erfarenhet utav just den här sortens smällare inte teorier.

bild:http://www.pirotecnicateanese.it/public/libera/130.jpg
förlåt för den dåliga bilden, men ni ser iaf hur stället man antänder den på.

MVH 47an
Citera
2008-04-10, 23:46
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Man stryker dem mot ett plån. Och kastar iväg dem.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2008-04-11 kl. 06:27.
Citera
2008-04-11, 20:36
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ot

Tillsägelse för 0.3 utdelad til kokis.

Det finns massor med smällaretrådar så låt denna vara vigd mestadels för övriga frågor...

Dessutom kokis...hujedamig. Ni kommer snart blöda rejält. Sen är det nog färdigsmällt för dig.

/Mod
Citera
2008-04-12, 10:36
Medlem
DIF-1891s avatar
Jag har 2 paket italienska "bangers" som de kallas. Jag är väldigt okunnig inom pyro/kemi och vill veta vad dom innehåller.
Citera
2008-04-12, 12:19
Medlem
kridan_pyros avatar
Hejsan ska testa min FÖRST "mörsare" den e bara på kul vet att den inte komemr funka.

Jag gjorde såhär
tog några torra på utsidan stjärnor.
Smatter kula utan innehållet.
Dåligt krut till break charge like adåligt till lift charge.
Hemma rullart papprör
Bomben är ned trycket några centimeter i röret
:P kommer suga men vill bara berätta.
edit: hadde väldigt lite krut som lift charge för jag hadde nästan inge kvar
:P
Citera
2008-04-12, 17:54
Medlem
kridan_pyros avatar
tja ville bara skriva det ta gärna bort den posten
En fråga här.
Hur mkt kol får man om man fyller tidning i en ölburk ganska pakat.
E det bättre med icas papp cassar?
Eller vanliga pappar kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in