2008-04-23, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det var väl själva helvete!

Om jag inte minns fel så fick du ett mail av mig där jag bad dig studera regelboken under den vecka du fick ledigt härifrån, stämmer inte det? Vid en sökning på ANFO fick jag 130 träffar. Någon av alla dem borde i rimlighetens namn passa bättre än tråden för övriga frågor.

Tillsägelse för OT till kokis. Nu är det tre-fyra kvar innan du får en hel månads ledighet, för vidare regelstudier.

Så, pretty please, skärp dig nu.

/Mod
Brevet du skicka med regleren gick INTE att öppna. sen har jag sökt, som ja brukar, Hittade inget om detta, men därimot på susning.nu att de gick att tända ammoniumnitrat med 300 grader, vilket en tändsticka brinner mer än, SÅ NÄJ ingen tillsägelse tack.
sluta nu
svara på min fråga, varf skulle inte ANFO kunna gå att tända med stubin om ammoniumnitrat har en tändgrad på 300 grader och då en tändsticka brinner med 1500 grader?
och varf skulle de inte gå att detnera med en kolsyrepatron med BP i som smäller med runt 2-4000 m/s när metallhöljet spräcks?
Senast redigerad av kokis 2008-04-23 kl. 23:56.
Citera
2008-04-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
...svara på min fråga, varf skulle inte ANFO kunna gå att tända med stubin om ammoniumnitrat har en tändgrad på 300 grader och då en tändsticka brinner med 1500 grader?
och varf skulle de inte gå att detnera med en kolsyrepatron med BP i som smäller med runt 2-4000 m/s när metallhöljet spräcks?
Vad yrar du om? Ammoniumnitrat brinner inte i sig självt så vad menar du med "tändgrad"? Menar du smältpunkt eller sönderdelningstemperatur? Edit: dessutom hittar jag inte det du surrar om på Susning.nu däremot står det så här:

"...Ammoniumnitrat är mycket stabilt, och exploderar inte ens vid 200 grader eller våldsam behandling...."

Är det ovanstående mening du läst fel månne?

Ammoniumnitrat går att få att brinna med olika bränslen men reaktionen är sällan särskilt imponerande.

Hur i hela friden menar du att du skulle få en reaktionshastighet på upp till 4000 m/s med svartkrut (BP!) i en kolsyrepatron? Och, eftersom svartkrut inte kan detonera, hur har du då tänkt dig att skapa den stötvåg och energi för att kicka igång anfo?
Senast redigerad av Crazy Swede 2008-04-24 kl. 00:16.
Citera
2008-04-24, 00:18
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
svara på min fråga, varf skulle inte ANFO kunna gå att tända med stubin om ammoniumnitrat har en tändgrad på 300 grader och då en tändsticka brinner med 1500 grader?

Jag tror inte kokis har en anning om vad detonera är. Du kan säkert få NH4NO3 att börja deflagmera med vissa ämnen runt 300 grader. Men att få det att detonera.... No way. Du måste skapa en redig tändhatt som detonerar för att kunna överföra tryckvågen till amoniumnitratet. Vilket inte BP klarar av. Inte ens ditt fantasi BP som du pratar så mycket om.

Dock så har jag funderat på om en tändhatt med KClO4/Al (german dark) 70/30 (cirka 3g) Ineslutet i en packat kaliumklorat (10g) skulle fungera som en tändhatt till mera lättdetonerande ämnen. Då man kan få kaliumkloratet att gå till DDT. Går nog inte att detonera ANFO och jag har inte tänkt prova men har gått och funderat på det ett tag.
Citera
2008-04-24, 00:58
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Hmm... jag ser inget i reglerna som hindrar någon från att sälja saker via flashback. Det som inte är tillåtet är annonsering, vilket förvisso kan försvåra försäljning. Är det t ex annonsering att säga att man har 20 liter salpetersyra som man kan tänka sig sälja? Var går gränsen för vad som räknas som regelbrott?

1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar kommersiell reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning. Det är inte tillåtet att använda diskussionsforumet för annonsering.

Det skulle utan tvekan räknas som en annons, och resultera i en Varning. Jmf med kranfiske. Kranfiskarna är ytterst utstuderade i sina förfrågningar och de åker ut likväl. Skillnaden är att de åker ut för gott.

Ta gärna upp detta i Flashback så lite fler synpunkter kan föras fram.

Man kan i enkelhet säga att regel 1.01 har skärpts genom att täcka in mer formuleringar i den enkla meningen. Samtidigt har lättnader införts.
Citera
2008-04-24, 01:03
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Brevet du skicka med regleren gick INTE att öppna. sen har jag sökt, som ja brukar

Reglerna för forumet finns under huvudlisten längst upp på varje sida du är på. http://www.flashback.org/rules/

Läs dem igen, för de är nya från och med detta dygn.
Citera
2008-04-24, 22:55
Medlem
Fox 2s avatar
Sitter och planerar framtida projekt.

Vad finns det för företag som säljer kemikalier i större kvantiter (iallafall 50kg+)?

Är främst intresserad av

Ammoniumperklorat
Hans tar ju 260kr kg och Firefox tar 55kr/kg, borde ju gå att hitta i 60kr/kgs klassen även till sverige?

Dikväveoxid (lustgas)
AGA tar ju enligt en annan användare 6000kr/50 kg = 120kr/kg eller när jag ringde, 133kr/kg för 10 L flaska (+ 4kr/dag i flaskhyra som ej går att komma ifrån)

Men enligt scott (http://www.thefintels.com/aer/hr5.htm) så köpte han lustgas i usa för 72$/64 lb = 13kr/kg!!!! och han kunde köpa loss flaskan och slippa hyran.

HUR FAN KAN DET VARA SÅ JÄVLA FITTDYRT I SVERIGE!!!

Så, vad sitter vet ni om företag som säljer främst lustgas i sverige? Gäller amerikanska priser så har jag inga problem att ha 1-2 50kgs flaskor hemma eller 50-100 kg ammoniumperklorat (håller på att förbättre säkerheten ännu mera sen dom gammla labbilderna så det är ganska lungt).

Mvh
Citera
2008-04-25, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Jag tror inte kokis har en anning om vad detonera är. Du kan säkert få NH4NO3 att börja deflagmera med vissa ämnen runt 300 grader. Men att få det att detonera.... No way. Du måste skapa en redig tändhatt som detonerar för att kunna överföra tryckvågen till amoniumnitratet. Vilket inte BP klarar av. Inte ens ditt fantasi BP som du pratar så mycket om.

Dock så har jag funderat på om en tändhatt med KClO4/Al (german dark) 70/30 (cirka 3g) Ineslutet i en packat kaliumklorat (10g) skulle fungera som en tändhatt till mera lättdetonerande ämnen. Då man kan få kaliumkloratet att gå till DDT. Går nog inte att detonera ANFO och jag har inte tänkt prova men har gått och funderat på det ett tag.

"Ammoniumnitrat går att få att brinna med olika bränslen men reaktionen är sällan särskilt imponerande."

ok deflagmera var de isf ja. och om de brinner med andra bränslen, de låter nog rimligt.
trodde dem menade att de detonerade om de upphettades över 200 grader som de stod på susning. trodde att eftersom att stötvågen med BP i en patron blir oerhört stor pågrund av trycket så trodde ja de kunde putta igång ANFO menmen:/ blir väl inget ANFO ja tänkt då eftersom de knappt går att gå igång.får väll prova med Flash som nog inte kommer gå.

PS: jo jag vet vad detonera är , de är när nåt inte brinner utan exploderar med en kraftig stötvåg när ämnerna sönderfaller och éxplosionen sker fortare än ljudet
Senast redigerad av kokis 2008-04-25 kl. 19:00.
Citera
2008-04-25, 19:48
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
...deflagmera...

Host* deflagrera host*

ANNM kanske är ett bättre alternativ än ANFO?
Eller rentav PETN...
Citera
2008-04-25, 20:54
Medlem
Citat:
...jo jag vet vad detonera är , de är när nåt inte brinner utan exploderar med en kraftig stötvåg när ämnerna sönderfaller och éxplosionen sker fortare än ljudet
Kom bara ihåg att definitionen av en detonation är att reaktionen ska ske snabbare än ljudets hastighet i ämnet i fråga! Ett vanligt missförstånd är att man jämför mot ljudets hastighet i luft!

Citat:
...trodde att eftersom att stötvågen med BP i en patron blir oerhört stor pågrund av trycket så trodde ja de kunde putta igång ANFO...
Men det är fel, det blir ju ingen stötvåg eftersom svartkrut inte detonerar! Läser du inte vad jag skriver?
Citera
2008-04-27, 13:56
Medlem
Alkohol för extrktion, var?

Hej.

Vart kan man få tag på stark alkohol som är lämplig för att göra örtextrakt?

Det måste vara av en så pass renhetsgrad att det går att förtära extraktet när extraktvätskan har dunstat.
Vill helts ha tag på 95% alkohol eller liknande som inte innehåller denaturerings medel, eftersom det då också går att göra tinkturer av det.
Det måste även vara till ett ekonomiskt försvarbart pris.

Tacksamm för svar!
Citera
2008-04-27, 13:59
Medlem
Fox 2s avatar
Eftersom detta är en fråga var man får tag på kemikalier så ska den ställas stickyn "var går jag tag på kemikalier".

Ställ den där eftersom denna kommer att raders när mod ser det.

Kan samtidigt säga att det kommer bli väldigt svårt att få tag på ren alkohol utan tillstånd eller att känna någon som bränner själv (vilket jag tror skulle bli lättast), någon läkare skulle kanske kunna fixa läkarsprit.

För att köpa spriten så måste du ha tillstånd för inköp av teknisk sprit samt en papper frånskattemyndigheten i kopparbergs län som garanterer säljaren att alkoholen enbart kommer att användas för vetenskapliga eller medicinska endamål. Detta gäller för inköp från Fisher scientific.

Mvh
Senast redigerad av Fox 2 2008-04-27 kl. 14:02.
Citera
2008-04-27, 15:39
Medlem
Fieldleafs avatar
På keten så säljer han 99,8% ren etanol med cirka 0,2% bitrex i. Väldigt billig med. Bör räcka för dina tester. bitrex är inte farligt att inta heller i dessa mängder.

EDIT: Hade glömt skriva vem som sålde.
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-04-27 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in