2008-02-16, 18:33
Medlem
Hm... Sitter och pluggar kemigrunder, tycker att det gått riktigt bra. Är inne på kapitlet om "inorganic nomenclature" nu, dvs hur man namnger saker.
Fick dock fel på detta...
Name and write formulas for each of the following: ... (c) two compounds of mercury and bromine.

Jag svarade:
Mercury(I) bromide, HgBr
Mercury(II) bromide, HgBr₂

Men, som ni kanske vet är den förstnämnda Hg₂Br₂. Varför då?
(hoppas mina nedsänkta siffror syns - om inte så är alla tvåor.)

Edit: Fick denna fråga senare i kapitlet:
6.54. Explain why the formula for mercury(I) ion is Hg₂ ²+ rather than Hg+ .
Ans. The actual formula shows that the two mercury atoms are covalently bonded.

Ja, visst gör den det, men det svarar inte på varför de är bundna alls.
Senast redigerad av John Zeppe 2008-02-16 kl. 18:59.
Citera
2008-02-16, 18:56
Medlem
Fieldleafs avatar
Finns några trådar om kol men orkar inte leta reda på en som passar och denna tråd passar väl ändå. I alla fall. Är det någon som har kolla på hur bra "Alm" är för svartkrut. I sin trästruktur så tycker jag den är väldigt lik pil. Farsan köpte hem sisådär 200kg av det till kamin hemma så jag kan ju ta en hel del då och kola mig något kilo då men vill då veta att det duger för bra svartkrut så man inte sitter där på något som är som aktivt kol.

Sen är det någon som provat att tillsätta lite T röd eller aceton m.m. i själva kolan te.x min burk som jag använder. Tänkte att det kan gå in i själva trät och kolet och kanske öppna porerna på det mera eller i alla fall göra det bättre? Vad tror ni om det. Speciellt som det inte är nå syre i burken så kommer det nog vara en låga där gaserna från kolningen kommer ut och då yterligare gör det svårare för syra att komma in? Idioti eller värt att pröva?
Citera
2008-02-16, 19:39
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Finns några trådar om kol men orkar inte leta reda på en som passar och denna tråd passar väl ändå. I alla fall. Är det någon som har kolla på hur bra "Alm" är för svartkrut. I sin trästruktur så tycker jag den är väldigt lik pil. Farsan köpte hem sisådär 200kg av det till kamin hemma så jag kan ju ta en hel del då och kola mig något kilo då men vill då veta att det duger för bra svartkrut så man inte sitter där på något som är som aktivt kol.

Sen är det någon som provat att tillsätta lite T röd eller aceton m.m. i själva kolan te.x min burk som jag använder. Tänkte att det kan gå in i själva trät och kolet och kanske öppna porerna på det mera eller i alla fall göra det bättre? Vad tror ni om det. Speciellt som det inte är nå syre i burken så kommer det nog vara en låga där gaserna från kolningen kommer ut och då yterligare gör det svårare för syra att komma in? Idioti eller värt att pröva?
Kommer inte leda till något annat än att det tar längre tid att kola det. Gaserna som pyser ur kolningsburken är tämligen eldfängda som de är, metanol och koloxid och en del vattenånga, såklart. Längre fram i kolningsproccessen är det mer tjärämnen som också brinner bra. Du har hela tiden en gasutströmning ur burken, så syre kan iaf inte ta sig in.

Däremot är det fördel att efter kolningen se till att behållaren tillsluts, så inte syre kan strömma in.
Citera
2008-02-16, 20:06
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Kommer inte leda till något annat än att det tar längre tid att kola det. Gaserna som pyser ur kolningsburken är tämligen eldfängda som de är, metanol och koloxid och en del vattenånga, såklart. Längre fram i kolningsproccessen är det mer tjärämnen som också brinner bra. Du har hela tiden en gasutströmning ur burken, så syre kan iaf inte ta sig in.

Däremot är det fördel att efter kolningen se till att behållaren tillsluts, så inte syre kan strömma in.

Okey. Blir nog att köra utan som du säger. men bara för att jag är lite små dumm (eller mycket?) Så ska jag ha en liten burk med lite trä och aceton i och så om det blir någon märkbar skilnad på krutet. Det skadar ju faktiskt inte att testa.

Lite OT, Fick du hem din stubbin du hittade på Ebay? hur lång va den? lite nyfiken
Citera
2008-02-16, 20:30
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Okey. Blir nog att köra utan som du säger. men bara för att jag är lite små dumm (eller mycket?) Så ska jag ha en liten burk med lite trä och aceton i och så om det blir någon märkbar skilnad på krutet. Det skadar ju faktiskt inte att testa.

Lite OT, Fick du hem din stubbin du hittade på Ebay? hur lång va den? lite nyfiken

Nej, för all del. Testa du. Det kan ju hända något positivt ibland med. Experimentell kemi heter det väl?

Jo, stubinen kom på posten. Fyra fina rullar med 100fot i varje. Borde väl bli runt 120meter va?
Citera
2008-02-16, 20:58
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nej, för all del. Testa du. Det kan ju hända något positivt ibland med. Experimentell kemi heter det väl?

Jo, stubinen kom på posten. Fyra fina rullar med 100fot i varje. Borde väl bli runt 120meter va?

Cirka 120 meter bör stämma, (120 meter = 393.701 fot) alltså har du lite mera än 120 meter . Ruskigt bra för dig att allt gick som smort. Alltid lika kul när vettiga pyrotekniker får tag i vettiga varor för vettiga priser
Låter det inte vettigt?
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-02-16 kl. 21:03.
Citera
2008-02-17, 10:19
Medlem
pimps avatar
an + kol

hej sökte lite och hitade att man kunde göra något bränsle elr nåt av an och kol. vet nån propotionerna på det samt hur känsligt är det och går det att använda till raketer elr smällare???

mvh pimp..
Citera
2008-02-17, 10:51
Medlem
zoccers avatar
Där du hittade det, stod inte där proportionerna?
Om du med an menar ammoniumnitrat, så är förhållandet i Ammonpulver - 85/15 ammoniumnitrat/kol. Svårtänt, men går att använda till "något bränsle elr nåt". Speciellt jättekänsligt är det inte heller.
Citera
2008-02-17, 15:09
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Om du med an menar ammoniumnitrat, så är förhållandet i Ammonpulver - 85/15 ammoniumnitrat/kol. Svårtänt, men går att använda till "något bränsle elr nåt". Speciellt jättekänsligt är det inte heller.

+ att det suger åt sig vatten som en tok.
Citera
2008-02-17, 15:14
Medlem
pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer

ammonpulver är väl ammoniumnitrat elr. och kan det tändas med stubin elr tomtebloss elr måste man ha tändhatt??.
och hur kraftigt är det i jämförelse till bp????...........

mvh pimp..
Citera
2008-02-19, 22:48
Medlem
berget90s avatar
Såklart så har det nämnts i tråden innan, men har varken tid eller ork att läsa igenom allt.

Så; Salpeter? Större mängder, inte det på Ica då alltså.
Citera
2008-02-19, 23:02
Medlem
pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berget90
Såklart så har det nämnts i tråden innan, men har varken tid eller ork att läsa igenom allt.

Så; Salpeter? Större mängder, inte det på Ica då alltså.

svar kristak+ grangården 25 kg 250 kr kno3 tillverkare yara..

mvh pimp..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in