2007-10-25, 21:05
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khsl
Var får jag tag på

Kaliumtiocyanat - KSCN
Järnnitrat - Fe(NO3)3

??
Läs tråden först.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=8724219&postcount=2265

Jag kan tillägga att kaliumtiocyanat finns hos MAKAB också.
Citera
2007-10-25, 22:08
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Gröna runda knasterbomber?

Skalen till de där busbilliga runda gröna knasterbomberna, vad limmar man ihop dem med? De är ju inte limmade från fabriken så de är lätta att pilla isär. Mitt superstarka special superlim fixar det tyvärr inte. Några tips?

Normalt skulle jag testa alla lösningmedel jag har men de är för tillfället utlånade, så jag kan inte...
Citera
2007-10-26, 07:11
Medlem
Tack
Citera
2007-10-26, 09:04
Medlem
GalFisks avatar
Dom verkar vara gjorda av PP (eller möjligen HDPE), båda plasterna är mycket svåra att limma. Smältlim klibbar i viss mån, och polyuretanlim ska visst funka (har inte testat).
Citera
2007-10-26, 09:10
Medlem
Jag vet inte säkert men jag skulle tippa att skalen är gjorda av polyeten i någon form. Denna plast har mycket låg ytspänning och vanliga limmer ger därför ingen bra vidhäftning. PU-lim fungerar inte heller tillräckligt bra!

Det finns specialprodukter från Loctite och 3M som klarar att limma polyeten men de är dyra tvåkomponentshistorier som varken är enkla att arbeta med eller särskilt hälsosamma.

Det finns dock olika sätt att behandla ytan på polyeten så att vanliga limmer som silikon och epoxi kan fästa. För privatpersoner är flamning det enklaste!

Flamning går ut på att ytan utsätts för en oxiderande flamma under så kort tid att ingen förkolning av plasten sker. Det som sker är att plasten oxideras lätt på ytan samtidigt som feta och lågmolekylära ämnen ångar bort vilket höjer ytspänningen så pass att limmerna kan få fäste.

Den enklaste metoden är att använda en tändare med jetlåga, eller en gasollåga med lämpligt munstycke, och justera flödet så att det ger en transparent blå låga utan gul topp (en gul topp avger sot vilket försämrar vidhäftningen!). Lågan sveps på nära håll, så att lågan breder ut sig ordenligt över plasten, och så snabbt så att varje del av ytan exponeras för lågan under max 1 s (vissa matierial klarar flamning upp till 2 s innan förkolning sker!).

Limning bör ske så fort som möjligt efter flamningen så att inte nya lågmolekylära ämnen hinner tränga ut från plasten igen. I praktiken räcker det dock att limma inom några timmar från flamningen!

Flamningen måste ske på avskild plats från den pyrotekniska verksamheten och helst någon stans där inga lättantändliga material finns i närheten. Man ska naturligtvis inte heller flamma plastskal efter det att de fyllts med pyrotekniskt innehåll!
Citera
2007-10-26, 23:40
Bannlyst
Var nere på granngården igår för att beställa krista k plus, och dom sa att det klassades som "farligt ämne" eller något liknande och att man måste ha en speciell transport med gult märke (gult märke? WTF?) eller något, frågade inte om unika kali för jag kom inte ihåg namnet på det, klassas det också på samma sätt eller?
Citera
2007-10-26, 23:54
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodlauncher
Var nere på granngården igår för att beställa krista k plus, och dom sa att det klassades som "farligt ämne" eller något liknande och att man måste ha en speciell transport med gult märke (gult märke? WTF?) eller något, frågade inte om unika kali för jag kom inte ihåg namnet på det, klassas det också på samma sätt eller?

Dom snackar bara skit!
Visst kanske det klassas som farligt ämne men det gör inte att du inte får beställa! Kan dock hända att du måste stå för frakten om du bor lite "off".
Citera
2007-10-26, 23:56
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodlauncher

Det här har jag aldrig hört om. De har inte tidigare klassat det på något sätt.

Vad jag är ganska säker på är att de gör det jävligt för dig. De vet vad du ska göra med det så de vägrar sälja till dig. Det finns egentligen inga restriktioner på detta, utan det ska gå bra att köpa utan problem. De ska till och med kunna beställa in, så att en säck kommer med nästa leverans.

Av vad jag läst av alla andra som frågar om detta så är det nästan alltid något, antingen med att de inte säljer eller att det inte får säljas. De snackar dock skit.
Citera
2007-10-27, 00:18
Bannlyst
Ok, tack för det snabba svaret =)

Bra att veta, och mjo, han såg väl lite "misstänksam", han visste inte ens vad det var jag pratade om först.
Citera
2007-10-27, 12:08
Bannlyst
Vad är det för vätska i en "Braständare"? En sådan med en jättelång pipa.
Citera
2007-10-27, 12:37
Medlem
Naturvetarens avatar
Menar du en vanlig tändare? Vanlig tändargas...
Citera
2007-10-27, 12:41
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Vad är det för vätska i en "Braständare"? En sådan med en jättelång pipa.

Butan.. mvh //c9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in