Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Och sen till fråga; Kaffekvarn, mortel och Ball Mill. Behöver man allt?
Det beror på vad du behöver. Vill du ha ett riktigt bra svartkrut ska du ha en kulkvarn (Ballmill), men om du nöjer dig med en sunkigare variant så använder du mortel eller varför inte kaffekvarnen. Detta krut kommer dock inte vara i närheten av lika bra som riktigt svartkrut, men det går faktiskt att göra smällare av även fast de också är ganska dåliga.
Mortel är för mig ändå viktig. När jag exempelvis gör svartkrutsstubiner utgår jag från mitt redan kornade svartkrut och tillsätter dextrin och salpeter. Kornen är dock för hårda för att bara löst pressas samman eller silas, så här behövs en mortel för att bryta sönder dom. En kaffekvarn hade säkert fungerat bra, men mortel duger gott åt mig.
En sak som kan vara väldigt underlättande är dock just kaffekvarnen, då den maler ner kol till småbitar/pulver avsevärt mycket snabbare än både mortel och kulkvarn. Storleken på kornen stannar dock där. Vill man ha mindre får man ta till morteln, då du faktiskt kan få ett finare puder genom det, eller bäst av allt, kulkvarn.
Med andra ord, mal sönder kolbitarna till ett fint pulver med kaffekvarn och använd sedan kulkvarnen för att få det riktigt fint och bra. Att bara slänga in lite kol i kulkvarnen fungerar även det, men det tar tid, och antagligen mest tid av allt. Jag har dock ingen kaffekvarn varför jag pressar sönder kolbitarna lite med en poligrip innan kvarnen får gå, och det fungerar... hyffsat.