2008-02-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Är du så otålig att du inte kan vänta nåt dygn på att få klart ditt krut ska du inte hålla på med pyro.

Ingen som kommer att göra lampblackstärnor...
Citera
2008-02-24, 23:21
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Är du så otålig att du inte kan vänta nåt dygn på att få klart ditt krut ska du inte hålla på med pyro.

Klart att jag kan vänta... Inte väntetiden som är ett problem. Låter ju rätt mycket och batteriet lär ta slut rätt snabbt. Om man inte har en transformator... Vilket jag inte har.
Citera
2008-02-24, 23:45
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Klart att jag kan vänta... Inte väntetiden som är ett problem. Låter ju rätt mycket och batteriet lär ta slut rätt snabbt. Om man inte har en transformator... Vilket jag inte har.

Varför inte bara åka till soptippen och hämta ett nätagg?
Citera
2008-02-26, 16:33
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Och sen till fråga; Kaffekvarn, mortel och Ball Mill. Behöver man allt?

Det beror på vad du behöver. Vill du ha ett riktigt bra svartkrut ska du ha en kulkvarn (Ballmill), men om du nöjer dig med en sunkigare variant så använder du mortel eller varför inte kaffekvarnen. Detta krut kommer dock inte vara i närheten av lika bra som riktigt svartkrut, men det går faktiskt att göra smällare av även fast de också är ganska dåliga.

Mortel är för mig ändå viktig. När jag exempelvis gör svartkrutsstubiner utgår jag från mitt redan kornade svartkrut och tillsätter dextrin och salpeter. Kornen är dock för hårda för att bara löst pressas samman eller silas, så här behövs en mortel för att bryta sönder dom. En kaffekvarn hade säkert fungerat bra, men mortel duger gott åt mig.

En sak som kan vara väldigt underlättande är dock just kaffekvarnen, då den maler ner kol till småbitar/pulver avsevärt mycket snabbare än både mortel och kulkvarn. Storleken på kornen stannar dock där. Vill man ha mindre får man ta till morteln, då du faktiskt kan få ett finare puder genom det, eller bäst av allt, kulkvarn.

Med andra ord, mal sönder kolbitarna till ett fint pulver med kaffekvarn och använd sedan kulkvarnen för att få det riktigt fint och bra. Att bara slänga in lite kol i kulkvarnen fungerar även det, men det tar tid, och antagligen mest tid av allt. Jag har dock ingen kaffekvarn varför jag pressar sönder kolbitarna lite med en poligrip innan kvarnen får gå, och det fungerar... hyffsat.
Citera
2008-02-26, 21:25
Medlem
Fieldleafs avatar
Tjena igen. Nu kommer jag med en liten säkerhetsfråga angående ämnen.
Angående stjärnrullning så vet väl de flesta att det är en hel del olika kemikalier som blandas för att sedan skapa en reaktion då stjärnan tänds å lyser. Men man vill ju få det att ske vid rätt tidpunkt och inte i händerna såklart. Och rullar man flera lager så finns ju alltid riksen att vissa ämnen som inte ska komma i kontakt kommer i kontakt. Så vilka av dessa ämnen ska absolut inte komma i kontakt med varandra och vilka BÖR inte komma i kontakt med varandra? Förklara gärna varför. (anta att några procent Borsyra närvarar med MgAl och Al)

MgAl
Al
Kaliumklorat
Strontsiumkarbonat
Bariumkarbonat
Kol
Svart kopparoxid/ Vanlig kopparoxid
Svavel
PVC
Dextrin
Parlon
Red gum

Och kan någon av dessa även reagera med dragon eggs från gröna kulor? Och om de gör vad kan man då ha för lager melan eftersom jag ska rulla runt dessa.
Samtliga av mixarna kommer fuktas svagt med utspädd T röd med cirka 35% alcohol hallt.

Är det också någon som provat att använda aktivt kol som svansar i TT å liknande?
Möjligt att svar på denna fråga finns utspridda i flera trådar men ville bara vara säker så därför ställer jag denna fråga. Vill gärna att någon kunig svarar som t.ex pihop, fyrverkerinörd m.m. så man har några säkra källor.
Citera
2008-02-26, 22:23
Medlem
Klorater+svavel eller förening som innehåller svavelsalter anses alltid vara farliga. Jag har läst i någon bok att klorater och vissa kopparsalter kan reagera och bli farliga vid lagring.

Magnalium kan utveckla värme vid kontakt med vatten (35 %) alkohol innehåller vatten. Jag har inte själv varit med om värmeutveckling när jag rullat med utspädd alkohol, men jag torkar alltid med kallluftsfläkt för säkerhets skull.

Jag antar att Dragoneggs är coatade med BP på utsidan, vilket innehåller svavel och kan reagera med ditt klorat.
Citera
2008-02-26, 22:49
Medlem
Fieldleafs avatar
IDIOT jag är! Det ska stå KALIUMPERKLORAT och inte kaliumklorat. Ursäktar men har haft det körigt på jobbet idag. Kan mod ändra då det är försent att editera?

Magnesium vet jag kan reagera lätt med vatten men har inte en blekaste aning om hur magnaliumet reagerar. Enligt http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/ så verkar det ju inte vara någon fara men någon med erfarenhet av detta får gärna svara på det?
Citera
2008-02-27, 00:50
Medlem
GalFisks avatar
Kaliumperklorat är inte inkompatibelt med något.
När jag gjort winokur 20 glitter (bl. a. KNO3, NaHCO3, MgAl och S) har det börjat lukta surt efter några timmar. Lukten sitter i tills stjärnorna blir helt torra, sen luktar dom behagligt av dextrin (tror jag) igen. Har inte märkt nån värmeutveckling, men har bara gjort 100g om gången. Blött med 25% EtOH.
Citera
2008-02-27, 07:01
Medlem
Jag kan inte se några större inkompatibilitetsproblem med de kemikalier du listat. Vissa anser dock att kaliumperklorat ihop med svavel är i känsligaste laget. Jag har upplevt att satser innehållande perklorat, svavel, och MgAl varit ganska stötkänsliga, förmodligen på grund av de hårda metallpartiklarna. Viss försiktighet är således på sin plats. Att borsyra skyddar MgAl är en missuppfattning.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-02-27, 16:09
Medlem
Fieldleafs avatar
Okey, då är det svavlet och kaliumperkloratet jag kommer undvika att ens få kantakt med varandra. Kan ha ett något lager utan svavel melan perkloratet blandningar och svavelblandningar. Tackar så mycket!
Citera
2008-02-27, 16:28
Medlem
GalFisks avatar
Såna försiktighetsåtgärder behövs bara för saker som inte är kompatibla. Här gäller mer att man ser upp lite extra/evt undviker kompositioner med perklorat och svavel.
Citera
2008-02-27, 19:03
Medlem
muminporrs avatar
Vet inte om det här ska vara i det här forumet eller det naturvetenskapliga (med tillhörande tråd).

http://img153.imageshack.us/img153/2605/uppfa9.png

Där är uppgiften jag tampas med. Jag vet inte riktigt i vilken ordning saker ska göras. Först oxidationstalen, eller? Hur ska jag balansera allt sen? Har missat något fundamentalt. Skulle vara underbart om jag fick någon förklaring i hur man gör steg för steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in