2008-03-13, 23:09
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Hur gjorde du den stubinen? Att göra svartkrutstubin för hand genom att impregnera lämpligt garn med svartkrutslurry går väl ganska fort, även om det är extremt kladdigt. Men att linda smala papprör för hand, och stoppa in stubinen i dessa, är väl ett jäkla bök? Förstår inte hur du lyckas göra tio meter stubin på 15 minuter.

Jag gjorde egen svartkrutstubin förr om åren, men brydde mig oftast inte om att göra snabbstubin. Idag köper jag stubin, och är inte det minsta sugen på att gå tillbaka till att göra den själv.

Mvh,
Kaj

Det är faktiskt jäkligt simpelt. Ta bara vanlig papperstejp. Gör en tunn lina av bra svartkrut längs hela tejpen så pass lång du vill ha. Vik sedan bara ihop den. Vipps, du har en fullt fungerande snabbstubbin. Inget kladd. möjligtvis lite damm om du råkar komma åt krutburken så den åker i golvet. Den går att böja eller linda upp på spole. Jag har en slags tratt så jag bara drar den längs tejpen väldigt fort så får jag en jämn lina precis i mitten. Jag gorde det med sked i början men då finns risken att du inte bara får krutet i mitten på tejpen utan lite på sidan så den inte vill gå ihop och man får sätta ditt en extra tejpbit på för att få den att sitta ihop. Om intresse finns så kan jag väl ta kort på hur jag gör stubbinen och en film på resultatet.

Och jag brukar från och till använda slurry gjord stubbin som fördröjning men mestadels köpt. Men fördröjningen har inte med snabbstubinen att göra.
Och eftersom jag tänker mycket på kostnaden så räknade jag vad priset per meter på denna stubbin blir. Cirka 50öre metern. Enligt mig prisvärt
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-03-13 kl. 23:43.
Citera
2008-03-14, 10:17
Medlem
Fungerar krista-k plus från yaras sortiment till att göra vanliga s/s blandningar till rökbomber? troligen så står det något svar på frågan i någon tråd men jag kunde inte hitta något :P
Citera
2008-03-14, 15:02
Medlem
Cynisks avatar
Får ett gäng 2" rör idag och tänkte göra ett litet hål längst ner så jag kan bottentända mina pjäser.
Finns det några som helst nackdelar med det? Har nästan aldrig sett det så något krångel måste det ju nästan vara.

EDIT: Kom på att många gräver ner sina mörsare, så bottentändning är nog olämpligt då...

Men om den bara står i ett ställ borde det ju vara problemfritt?
Citera
2008-03-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Det är faktiskt jäkligt simpelt. Ta bara vanlig papperstejp. Gör en tunn lina av bra svartkrut längs hela tejpen så pass lång du vill ha. Vik sedan bara ihop den. Vipps, du har en fullt fungerande snabbstubbin. Inget kladd. möjligtvis lite damm om du råkar komma åt krutburken så den åker i golvet. Den går att böja eller linda upp på spole. Jag har en slags tratt så jag bara drar den längs tejpen väldigt fort så får jag en jämn lina precis i mitten. Jag gorde det med sked i början men då finns risken att du inte bara får krutet i mitten på tejpen utan lite på sidan så den inte vill gå ihop och man får sätta ditt en extra tejpbit på för att få den att sitta ihop. Om intresse finns så kan jag väl ta kort på hur jag gör stubbinen och en film på resultatet.

Och jag brukar från och till använda slurry gjord stubbin som fördröjning men mestadels köpt. Men fördröjningen har inte med snabbstubinen att göra.
Och eftersom jag tänker mycket på kostnaden så räknade jag vad priset per meter på denna stubbin blir. Cirka 50öre metern. Enligt mig prisvärt
Jag är intresserad av hur du gör stubinen ta kort på hur du gör den och en film med resultatet
Citera
2008-03-14, 15:38
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag åt en chokladboll

Bild på resultatet
Fan vad fint resultat!
Citera
2008-03-14, 16:09
Medlem
-J-s avatar
Jag gör också mina egna stubiner, både snabba och långsama Jag använder ungefär samma teknik som Fieldleaf.

Btw mina långsamma stubiner är vattentäta
Citera
2008-03-14, 16:39
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -J-
Jag gör också mina egna stubiner, både snabba och långsama Jag använder ungefär samma teknik som Fieldleaf.

Har gjort några vattentäta med men då blev det mera arbete och tummen är väldigt upp i röven och så behöver jag inte vattentäta så ofta och när man väl sk ha det så har mna ju några meter vattentät visko att förlite sig på. Fördelen med egna snabbstubbiner är att man kan bestämma hur snabba man vill ha de. Ibland är lite långsammare bättre och ibland så vill man ha en riktigt snabb jävel. Jag gör själv 1,2 meters bitar jag rullar upp på spolar. Då har man redan bitar klara för mörsaren
Citera
2008-03-14, 16:47
Medlem
flashen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoestabil
Fungerar krista-k plus från yaras sortiment till att göra vanliga s/s blandningar till rökbomber? troligen så står det något svar på frågan i någon tråd men jag kunde inte hitta något :P

Det går aldelles utmärkt till det
Citera
2008-03-14, 18:06
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -J-

Siliconvarianten som frogfot beskriver på sin hemsida eller?
Citera
2008-03-14, 21:31
Medlem
-J-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Siliconvarianten som frogfot beskriver på sin hemsida eller?

Jag tar slurry gjord stubbin och drar genom en tratt med tex smältlim om man har brottom. Har inte testat med silikon än men det funkar nog också bra. Stubinen blir då mjuk å fin, vattentät och brinner jämnare än den nakna tråden innan.
Citera
2008-03-14, 21:43
Medlem
Tror ni att denna stubinen är pålitlig? http://www.youtube.com/watch?v=lyMgQKjc8Tk
Citera
2008-03-14, 22:58
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Nej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in