Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Hur gjorde du den stubinen? Att göra svartkrutstubin för hand genom att impregnera lämpligt garn med svartkrutslurry går väl ganska fort, även om det är extremt kladdigt. Men att linda smala papprör för hand, och stoppa in stubinen i dessa, är väl ett jäkla bök? Förstår inte hur du lyckas göra tio meter stubin på 15 minuter.
Jag gjorde egen svartkrutstubin förr om åren, men brydde mig oftast inte om att göra snabbstubin. Idag köper jag stubin, och är inte det minsta sugen på att gå tillbaka till att göra den själv.
Mvh,
Kaj
Det är faktiskt jäkligt simpelt. Ta bara vanlig papperstejp. Gör en tunn lina av bra svartkrut längs hela tejpen så pass lång du vill ha. Vik sedan bara ihop den. Vipps, du har en fullt fungerande snabbstubbin. Inget kladd. möjligtvis lite damm om du råkar komma åt krutburken så den åker i golvet. Den går att böja eller linda upp på spole. Jag har en slags tratt så jag bara drar den längs tejpen väldigt fort så får jag en jämn lina precis i mitten. Jag gorde det med sked i början men då finns risken att du inte bara får krutet i mitten på tejpen utan lite på sidan så den inte vill gå ihop och man får sätta ditt en extra tejpbit på för att få den att sitta ihop. Om intresse finns så kan jag väl ta kort på hur jag gör stubbinen och en film på resultatet.
Och jag brukar från och till använda slurry gjord stubbin som fördröjning men mestadels köpt. Men fördröjningen har inte med snabbstubinen att göra.
Och eftersom jag tänker mycket på kostnaden så räknade jag vad priset per meter på denna stubbin blir. Cirka 50öre metern. Enligt mig prisvärt