2008-02-06, 16:46
Medlem
Naturvetarens avatar
Du har sökt men inte funnit alla andra som skrivit att de fått höra att det inte finns? De på Granngården ljuger eller vet inte bättre, de för Yaras sortiment och kan således beställa in det som Yara säljer, Krista-K plus är en produkt från Yara... Fixa Yaras produktnummer och ta med dig så är det inga problem (kan du inte hitta det numret själv ska du nog ge upp).
Citera
2008-02-06, 17:06
Medlem
Hej...

jag undrar hur ni förvarar ert krut?

jag har mitt i två medecin burkar men vet ej hur säkert det är, dom är av plast.

Mvh Klas
Citera
2008-02-06, 18:23
Medlem
Naturvetarens avatar
Svartkrut är en förhållandevis okänslig sats (därmed inte sagt att det är OK att hur som helst lagra större mängder!) och det räcker om det förvaras i plastburkar på ett ställe där det inte gör mycket om det skulle ta eld för att man ska kunna sova gott om natten. Har man större mängder är det givetvis mycket man får tänka på men något hekto är ingen större fara.
Citera
2008-02-06, 19:19
Medlem
Cynisks avatar
Vad tror ni om detta?

Grön stjärna.

Potassium nitrate.................................35
Sulfur............................................ 10
Mealpowder........................................ 40
Barium nitrate....................................50
Charcoal.......................................... 10

Vill försöka mig på en enkel färgad stjärna, börjar tröttna lite på TT.
Citera
2008-02-06, 19:24
Medlem
GalFisks avatar
Det finns ingen klordonor, så bariumet kommer att lysa vitt.
Titta här tex: http://www.skylighter.com/fireworks/how_to_make/barium_nitrate_fireworks_stars.asp
Senast redigerad av GalFisk 2008-02-06 kl. 19:26.
Citera
2008-02-06, 19:38
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det finns ingen klordonor, så bariumet kommer att lysa vitt.
Titta här tex: http://www.skylighter.com/fireworks/how_to_make/barium_nitrate_fireworks_stars.asp

Det var det jag tänkte, har uppfattat det som att "alla" stjärnor med färg behöver just en klorgivare, typ pvc eller parlon. Saknar dock dessa ingredienser...

Någon färgad stjärna utan klorgivare måste det ju finnas?
Citera
2008-02-06, 19:51
Medlem
GalFisks avatar
Natrium lyser vackert orange utan klor, strontium lyser rött ensamt fast bättre med klor, och koppar lyser grönt, fast inte så bra som barium+klor.
Mina första färgade stjärnor bestod av icasalpeter (natriumnitrat) och natriumbensoat, blandat 60/40 och bundet med NC.
Citera
2008-02-06, 21:00
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Det var det jag tänkte, har uppfattat det som att "alla" stjärnor med färg behöver just en klorgivare, typ pvc eller parlon. Saknar dock dessa ingredienser...

Någon färgad stjärna utan klorgivare måste det ju finnas?

Finns en del röda utan klorgivare, här är exempel på en:

Potassium Perchlorate 24
Strontium Nitrate 12
Aluminum, flake, bright. -325 mesh, 36 micron 8
Shellac 2
Dextrin 2
Charcoal Airfloat 1
Citera
2008-02-06, 21:25
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Finns en del röda utan klorgivare, här är exempel på en:

Potassium Perchlorate 24
Strontium Nitrate 12
Aluminum, flake, bright. -325 mesh, 36 micron 8
Shellac 2
Dextrin 2
Charcoal Airfloat 1

Tyvärr är mitt kemikaliesortiment inte särskilt brett. Bariumnitrat är lättare att få tag i utan att beställa, därav de gröna stjärnorna.

Är man student så är man
Citera
2008-02-06, 23:13
Bannlyst
hej undrar hur man kan få en väldigt smal stubin som en visco ungäfär som man gör sj av svartkrut och dextrin blandning?
eftersom jag har små trådar, men ändå för tjocka 3mm. man placerar ju smällaren i mitten av röret på sidan.
de kan lätt bli en rök bomb ist för smällare om man inte har ett litet hål för stubinen
Citera
2008-02-06, 23:34
Medlem
GalFisks avatar
Dra den våta stubinen genom ett hål på <3mm, så skrapas allt som är för tjock bort.
Citera
2008-02-06, 23:51
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
REQ: Någon som känner till något företag som säljer "brännare" med inställbar värme på? Runt 50-200 C.
Skall b.la användas vid destillation, så den ska hålla temperaturen ganska exakt.

Tack på förhand, Johan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in