2008-04-13, 20:50
Medlem
kridan_pyros avatar
okej.
Man tackar.
I en by nära mig har dom sågat ner piö grenar
där e massor!!!!!!!!!
Citera
2008-04-14, 13:09
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Egentligen händer väl inte så mycket men i vissa sammanhang fick man problem efter lagring av satser innehållande KNO3 och epoxi. Jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg vad problemet var men en liten tillsats av MgO löste det hela. (Får jag bara lite tid över under veckan kan jag återkomma med detaljer!)

Har du haft möjlighet att kolla upp lite detaljer?

En av anlednigarna att jag valde just RNX var lagringsstabilitetet

Mvh
Citera
2008-04-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Har du haft möjlighet att kolla upp lite detaljer?...
Japp, och det visade sig att mitt minne inte är vad det borde vara!

Det finns förmodligen inga problem alls kopplade till kaliumnitrat och epoxi sett ur ett stabilitetsperspektiv!

Den sats jag mindes att vi fick sätta lite MgO till var baserad på kaliumnitrat, amorf bor och epoxi. Det var mellan borpulvret och kaliumnitratet det kunde ske en viss reaktion på sikt som kunde stabiliseras med en liten tillsats av MgO!

Jag ber om ursäkt för att ha skapat förvirring!
Citera
2008-04-14, 13:29
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Japp, och det visade sig att mitt minne inte är vad det borde vara!

Det finns förmodligen inga problem alls kopplade till kaliumnitrat och epoxi sett ur ett stabilitetsperspektiv!

Den sats jag mindes att vi fick sätta lite MgO till var baserad på kaliumnitrat, amorf bor och epoxi. Det var mellan borpulvret och kaliumnitratet det kunde ske en viss reaktion på sikt som kunde stabiliseras med en liten tillsats av MgO!

Jag ber om ursäkt för att ha skapat förvirring!

Perfekt att det inte var epoxy, kaliumnitrat och järnoxid som regerade!

Alla minns vi fel ibland.

Ha d bra!

BTW stavas det epoxy eller epoxi eller är det okej att stava på båda sätt?

Mvh
Citera
2008-04-14, 14:23
Medlem
Naturvetarens avatar
Epoxi är svenska, epoxy är engelska.
Citera
2008-04-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
...BTW stavas det epoxy eller epoxi eller är det okej att stava på båda sätt?...
Jag trodde från början att det stavades epoxy men efter lite efterforskningar har jag dragit slutsatsen att det bör stavas epoxi, med i på slutet. Båda varianterna förekommer på svenska men jag är ganska säker på att epoxi är den korrekta termen!
Citera
2008-04-14, 18:01
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej igen. Nu va det ett tag sedan jag skrev. kom nyrligen hem från tyskland. Lyckades få med lite smällare men hittade inget annat som jag inte kan få tag på här i sverige som jag kände att va värt att ta över flyget. Fast de jävlarna tog mina tomtebloss jag fyndat

En snabbfråga då. Man tillsätter borsyra i aluminiumsattser för att skapa en sur miljö. Men går det att använda andra svaga syror med? askorbinsyra, citronsyra m.m.? Eller vad kan hända då målet med en surare miljö är uppnått
Citera
2008-04-14, 21:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kridan_pyro får en Tillsägelse för OT.

Stubinfrågor tar vi i Den Stora Stubintråden
http://www.flashback.org/showthread.php?t=135826

Memo til kridan: Om du lär dig stava så kommer "Sök i detta forum" knappen fungera mycket bättre. För det är väl inte så att du tror att av 3483 olika ämnen i Kemi & Pyroteknik, så har aldrig frågan om stubintrådar i olika former kommit upp?

/Mod
Citera
2008-04-15, 14:39
Medlem
pimps avatar
http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/fyrverkeri/?id=347
vad är det för grejs smällare??...
mch pimp...
Citera
2008-04-15, 16:16
Medlem
Folk_öls avatar
hmm

var kan jag köpa 5L aceton och uppåt.. och inte i 1 litersflaskor på ica och biltema.. och inte i närmaste målarbutik för dom har inte det här! och dom kemisidorna som man har kunnat beställa ifrån förut har tagit bort acetonet ur deras sortiment..
Citera
2008-04-15, 19:03
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folk_öl
var kan jag köpa 5L aceton och uppåt.. och inte i 1 litersflaskor på ica och biltema.. och inte i närmaste målarbutik för dom har inte det här! och dom kemisidorna som man har kunnat beställa ifrån förut har tagit bort acetonet ur deras sortiment..
I de färgaffärer jag varit i har alla sålt aceton på 5l dunk. Annars kan man köpa på 10l fat, snacka med kemikalieförsäljare. Även om det inte är med på produktlistan så kan de fixa fram det.
Citera
2008-04-15, 19:42
Medlem
Fox 2s avatar
Seasea säljer 1, 3 och 200 L dunkar/fat

http://www.seasea.nu/SectionList.aspx?CatID=1540

200L går på 3595 kr, dvs ca 18 kr/L.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto