2008-08-06, 11:19
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalium
Hur långt tid brukar det ta för er att få ett svarsmail från Sevnskakemi? Har väntat i 4 dagar på min orderbekräftelse.... Ska jag skicka ett till? Det står ju att hans semester är slut...

Tog 3-4 dagar för mig senast jag beställde. Jag väntade, men skicka en påminnelse om du är otålig.
Citera
2008-08-07, 17:48
Medlem
Fas12s avatar
Jag är i panik, ska göra blåa rökbomber tills imorgon med salpeter, socker och bakpulver. Grejen är bara att jag varken har någon sorts pulverfärg eller karamellfärg. Frågan är nu, är det möjligt att ta helt normal hobbyfärg? Flytande alltså, eller kommer detta förstöra den kemiska reaktionen?

EDITH: Skulle man kunna skrapa av blå färg av en trä-färgpenna och ta i det?
Senast redigerad av Fas12 2008-08-07 kl. 18:43.
Citera
2008-08-07, 20:26
Medlem
zoccers avatar
Det går inte att göra färgad rök med pulverfärg eller karamellfärg. Håll dig till vanlig vit rök, det är enklast om du skall göra rök med salpeter/socker.

Vanlig målarfärg går att ha kul med, men nån färgad rök blir det inte. Kolla in den här reklamen, nåt liknande i mindre skala är kanske inte så svårt att åstadkomma?

http://www.youtube.com/watch?v=GURvHJNmGrc&feature=related
Citera
2008-08-07, 20:58
Medlem
Fas12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Det går inte att göra färgad rök med pulverfärg eller karamellfärg. Håll dig till vanlig vit rök, det är enklast om du skall göra rök med salpeter/socker.

Vanlig målarfärg går att ha kul med, men nån färgad rök blir det inte. Kolla in den här reklamen, nåt liknande i mindre skala är kanske inte så svårt att åstadkomma?

http://www.youtube.com/watch?v=GURvHJNmGrc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yuKN7dXIeR0 enligt denna guide går det, dock har jag inte sådant pulver hemma, hinner inte inhandla tills imorgon.
Citera
2008-08-07, 21:44
Medlem
zoccers avatar
Ja, med pigmentfärg och om man vet hur man skall göra. Pigmentfärg är inget man bara går in i en vanlig färghandel och köper. Man kan eventuellt hitta i nån större hobby- eller konstnärsaffär, eller så via nätet.
Här är en bra tråd om rökbomber: https://www.flashback.org/showthread.php?t=514692
Citera
2008-08-10, 23:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Cheapchemicals.eu 50% rabatt!

Flera gånger i denna tråd tipsas det om www.cheapchemicals.eu

Nu stänger de snart ner, som ni säkert hört, om ni redan handlat där. De säljer nu ut det sista av sitt lager och igår fick jag ett nyhetsbrev av dem.

De har nu sänkt priserna med 50%!

Alltså en jävla fin chans att få hem lite billiga kemikalier till bra priser. Passa på att lägga en order innan stängningen den 15:e augusti.

Kollade igår, och de verkar ha en del bra grejor kvar faktiskt.

Det är bara att hoppas att de återöppnar igen om ett tag.
Citera
2008-08-11, 18:26
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Flera gånger i denna tråd tipsas det om www.cheapchemicals.eu

Nu stänger de snart ner, som ni säkert hört, om ni redan handlat där. De säljer nu ut det sista av sitt lager och igår fick jag ett nyhetsbrev av dem.

De har nu sänkt priserna med 50%!

Alltså en jävla fin chans att få hem lite billiga kemikalier till bra priser. Passa på att lägga en order innan stängningen den 15:e augusti.

Kollade igår, och de verkar ha en del bra grejor kvar faktiskt.

Det är bara att hoppas att de återöppnar igen om ett tag.

Tack för tippset. Blir väl att beställa hem lite smått å gott för någon tusenlapp i alla fall. Fanns väldigt mycket fina saker till fin fina priser
Citera
2008-08-12, 10:02
Medlem
Hur i HELVETE!

skulle beställa på cheapchemicals.eu när dom hade rabatt. Beställde 1 kg kaliumperklorat. När jag kom till betalningen stog det att jag hade beställt:
1 x Aluminium pyroflake UZ 350g 83,00kr
1 x Järn(III)oxid (röd), 1000g 67,50kr
1 x Kaliumperklorat 1kg 148,00kr

Dom två översta hade jag inte klickat på, men dom hade jag beställt från svenskakemi i exakt dom propetionerna. Hur gick det här till?

En till fråga: Hur lång tid tar Posten på sig att posta ett paket? Fick ett svarsmail från Hans den 6 augusti och har väntat sen dess på mitt paket.
Hur länge ska jag vänta?
Senast redigerad av kalium 2008-08-12 kl. 10:14. Anledning: en till fråga
Citera
2008-08-12, 10:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalium
skulle beställa på cheapchemicals.eu när dom hade rabatt. Beställde 1 kg kaliumperklorat. När jag kom till betalningen stog det att jag hade beställt:
1 x Aluminium pyroflake UZ 350g 83,00kr
1 x Järn(III)oxid (röd), 1000g 67,50kr
1 x Kaliumperklorat 1kg 148,00kr

Dom två översta hade jag inte klickat på, men dom hade jag beställt från svenskakemi i exakt dom propetionerna. Hur gick det här till?

En till fråga: Hur lång tid tar Posten på sig att posta ett paket? Fick ett svarsmail från Hans den 6 augusti och har väntat sen dess på mitt paket.
Hur länge ska jag vänta?

Skulle tippa på att du gått in och kollat priset på CC samtidigt som du beställde från SK. Och då ligger varorna kvar i varukorgen nu när du öppnade sidan igen.

Ett postat paket tar normalt 1-3 dygn att komma fram. Be om kollinummer och spåra paketet på www.posten.se

Det vanligaste är att avin försvinner med brevbäraren.
Citera
2008-08-12, 18:01
Medlem
jag undar om det är någon som har gjort en hummla?

alltså ett mini bi.

Vill ha reda på hur man ska göra.
Citera
2008-08-12, 19:47
Medlem
zoccers avatar
Ett litet rör, pluggat i bägge ändar och packat med ex. snabbt krut. Ett hål borrat tangentiellt från sidan i ena ändan precis ovanför pluggen och ett par vingar i papp. Tändning via hålet i sidan. Inte svårt, men pilligt att göra. det kritiska är brinnhastigheten på krutet och håldiametern. Du måste också ha en tillräckligt smal stubin för att kunna tända via hålet.

Jag har inte gjort såna, men jag har gjort helikoptrar, stingers och tourbillioner och de funkar i princip på samma sätt.
Citera
2008-08-12, 20:50
Medlem
Okej får väll testa har slut på krut nu men kan ju bygga en av S/S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in