2008-02-03, 18:53
Medlem
Jizardss avatar
Någon som kan svara på denna korta fråga?

Varför bildas endast CO2 vid förbränning av kol men även H2O vid kolväteförbränning?
Citera
2008-02-03, 19:21
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jizards
Någon som kan svara på denna korta fråga?

Varför bildas endast CO2 vid förbränning av kol men även H2O vid kolväteförbränning?

C+O2--> CO2

2 CH4+3 O2--> 4 H2O + 2 CO2

Väte ingår i kolväten så därför så måste även de ta vägen någonstans
Citera
2008-02-03, 19:23
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimp
aa så kanske det var båda slutade på id måste ha blandat i hop det

och en sak till kan man lösa upp 10 st smatter kulor sen rulla till en stor så det blir en smäll och inte bara smatter??

mvh pimp..

Nej, tänk dig att kulan är som jorden. Skorpan, manteln osv. Det är lite så med smatterkulorna med. löser du upp dessa så kommer allt blandas även den lilla laddningen i dom som skulle smälla kommer bli utblandat i hela sörjan
Citera
2008-02-03, 19:39
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
C+O2--> CO2

2 CH4+3 O2--> 4 H2O + 2 CO2

Väte ingår i kolväten så därför så måste även de ta vägen någonstans
Kan det inte även bli CO? Beror det på att syret inte räcker till en fullständig förbrönning?
Sedan undrar jag, det bildas massa annan skit, andra kolväten när man förbränner bensin. Beror detta på att man inte kan förutse vilka reaktioner som sker eller är det skit i bensinen, det kommer väl inte mycket av dessa ämnen men de släpps ju ut?
Citera
2008-02-03, 20:06
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Kan det inte även bli CO? Beror det på att syret inte räcker till en fullständig förbrönning?
Sedan undrar jag, det bildas massa annan skit, andra kolväten när man förbränner bensin. Beror detta på att man inte kan förutse vilka reaktioner som sker eller är det skit i bensinen, det kommer väl inte mycket av dessa ämnen men de släpps ju ut?

Jo, det kan bli koloxid med. Men jag körde det simpla. Annars så måste jag även skriva att om förbränningen sker under höga temperaturer så kan även kväve i luften reagera och bilda NOx gaser osv. Och såklart får man inte 100% förbränning. Det jag skrev va det teoretiska utbytet som svar på vad frågeställaren undrade
Citera
2008-02-03, 20:45
Medlem
Fieldleafs avatar
Hur pass länge måste kalciumklorid ligga i ugnen för att bli helt vattenfritt? Och hur pass mycket bättre är det på att absorbera vatten i luften som en torrboll gentemot amoniumnitrat. Är det även lungt att ha en liten skål med kalciumklorid att ligga i en burk svartkrut så att det på så vis håller det tort. och kalciumklorid reagerar väl inte med svavel eller de andra svartkrutskomponenterna
Citera
2008-02-04, 16:18
Medlem
bjornebarns avatar
bowling-klot med uran? :S

http://cgi.ebay.com/NIB-Lane-1-Enriched-URANIUM-15-lb-Lane-1-RARE-disc_W0QQitemZ330208126081QQihZ014QQcategoryZ36105 QQss PageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Är det någon som vet något mer om de där bowlingkloten? (jag tror det är bowlingklot iaf) Alltså, att de skulle innehålla uran, speciellt anrikat uran, känns ju tyvärr högst osannolikt, men... Som ni kanske vet trodde man under tidigt 1900-tal att radioaktiva saker var bra, och satte in radioaktiva ämnen, som radium, i allt möjligt, tex flaskvatten, tandkräm osv, och då kan man ju tänka sig att de även gjorde det i bowlingklot.

Vad tror ni? Själv tvivlar jag starkt på det, men om kloten verklign innehåller uran, anrikat eller ej, känns det tråkigt att missa denna chans (speciellt med tanke på att det antagligen inte vore speciellt lagligt att sälja, och att man då borde passa på innan säljaren stoppas).
Citera
2008-02-04, 16:24
Medlem
GalFisks avatar
Garanterat marknadsförningsbabbel, i samma anda som "titan"-golfklubbor som ofta är gjorda i stål.
Citera
2008-02-04, 17:02
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Garanterat marknadsförningsbabbel, i samma anda som "titan"-golfklubbor som ofta är gjorda i stål.

Glöm inte alla "Titanium" klockor som också är tillverkade av just rostfritt. Kul marknadsföring för nickelallergiker att få en klocka i en legering som innehåller nickel istället för den extremt ogiftiga metallen titan....

Sådant borde förbjudas.
Citera
2008-02-04, 19:25
Medlem
bjornebarns avatar
Det som förvånar mig är att sådant säljs, speciellt i USA; borde man inte kunna stämma försäljarna (kanske inte på ebay, men tex tillverkaren av bowlingkloten jag pratade om tidigare) för att de säljer någonting annat än vad de säger? :S
Citera
2008-02-04, 22:03
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Inte en chans att kineserna använder vismutsalter till sina dragon eggs.
Om man delar på ett dragon egg så är det en liiiiten bit med röd komposition i mitten.
Vismutsalter är inte röda. Altså måste det vara "red lead" dom använder.
Jag trodde inte sveas saker tillverkades i kina. Men men där ser man
Citera
2008-02-04, 22:36
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Hur pass länge måste kalciumklorid ligga i ugnen för att bli helt vattenfritt? Och hur pass mycket bättre är det på att absorbera vatten i luften som en torrboll gentemot amoniumnitrat. Är det även lungt att ha en liten skål med kalciumklorid att ligga i en burk svartkrut så att det på så vis håller det tort. och kalciumklorid reagerar väl inte med svavel eller de andra svartkrutskomponenterna

Tillsätt lite CuSO4 eller dylikt som blir färgat (blått) vid kontakt med vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in