2007-09-18, 17:31
Medlem
klos_s avatar
Finns det inga andra liknande experiment? Det var ju ett klipp längre bak i tråden där det blev en eller flera ormar som flög upp.. Ämnet ifråga glödde bara och var brunt.. Någon som vet vad det kan ha varit?

/Mvh Klos
Citera
2007-09-18, 18:07
Medlem
wääuus avatar
Salicylsyra

Jag vill tillverka salicylsyra från acetylsalicylsyra utan att gå vägen via alkalimetall-salicylat.
Jag antar att det bara är att köra aspirin + klorvätesyra t.ex. eller?
Kanske är bäst att gå via saltet ändå.
Citera
2007-09-18, 19:10
Medlem
wääuus avatar
Äh jag kör via natriumsaltet nu.
Citera
2007-09-18, 20:39
Medlem
rockets avatar
Syrakatalyserad hydrolys av ASA funkar kanonbra, jag har själv testat. Det är bara att tillsätta ca 10g ASA till 250 ml vatten och justera pH till runt 2 med saltsyra. Sedan värmer man lösningen till 80°C under omrörning och låter den stå i en timme. Eftersom SA har dålig löslighet i vatten även vid 80°C kommer reaktionskärlet förmodligen vara fyllt med vitt fluff, men det är bara trevligt då det underlättar upparbetning; låt svalna (valfritt: kyl med isbad) och filtrera.

Mer läsning:
http://www.crscientific.com/article-aspirin.html
Citera
2007-09-19, 17:37
Medlem
wääuus avatar
Aha! Mycket intressant!
Citera
2007-09-19, 21:17
Medlem
Tenses avatar
Hej, jag har en uppgift som jag inte kan lösa. Uppgiften går ut på att titrera acetylsalicylsyra = ASA med NaOH och bestämma koncentrationen ASA.

Lösningen titreras till ekvivalenspunkten vid pH = 8. Då har totalt 0,00795 dm^3 NaOH med koncentrationen 0,1 M titrerats till 0,07 dm^3 ASA-lösning. Den nya koncentrationen NaOH blir n / V = (0,1 * 0,00795) / (0,00795 + 0,07) = c_1

Jämnviktsekvationen kommer se ut så här:

ASA + OH- <- -> ASA- + H2O

och koncentrationerna före och efter ser ut så här:

Kod:
       ASA  +  OH-  <- ->  ASA-  +  H20
före   x       c_1          0        0
efter (x - ?)  10^-6        ?        1

c_vatten = 1 då den är väldigt hög att den kan bortses ifrån. c_OH-_efter = 10^-6 då pH = 8.
K_a = [ASA-]*[H2O] / [ASA][OH-] = [ASA-] / [ASA][OH-] = 10^-3,5

Problemt är att jag inte är helt säkert på vad det ska stå där det är frågetecken. All ASA protolyseras ju inte då det är en svag syra.

Ledtrådar uppskattas djupt! Jag har glömt bort vad som händer vid ekvivalenspunkten, det är något underbart - vad är det? Något som gör att det inte alls blir omöjligt att lösa ut x, allstå c_ASA.
Citera
2007-09-19, 21:23
Medlem
Naturvetarens avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivalenspunkt

Hjälper det? Det svarar iaf på hur du ska använda dig av den kända ekvivalenspunkten...
Citera
2007-09-19, 21:30
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivalenspunkt

Hjälper det? Det svarar iaf på hur du ska använda dig av den kända ekvivalenspunkten...

Tack!

Det måste alltå betyda att vid pH = 8 är n(OH-) = 10^-6 = n(ASA) och n(ASA-) = c_1 - 10^-6?
Citera
2007-09-19, 22:28
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag orkar inte kolla igenom det där, det är på tok för kladdigt Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du har tänkt heller, du verkar blanda in jämvikter i det hela trots att du redan har ekvivalenspunkten serverad.

ASA reagerar med OH- och bildar ASA- som 1:1. Det betyder att när du tillsatt OH- till ekvivalenspunkten har du tillsatt lika mycket OH- som det fanns ASA i lösningen från början.

Du innebär att du har rätt i att n(OH-) = n(ASA) + n(ASA-) vid ekvivalensläget, helt korrekt. Räkna utifrån det, dina siffervärden kollar jag inte upp.
Citera
2007-09-20, 16:50
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Jag orkar inte kolla igenom det där, det är på tok för kladdigt Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du har tänkt heller, du verkar blanda in jämvikter i det hela trots att du redan har ekvivalenspunkten serverad.

ASA reagerar med OH- och bildar ASA- som 1:1. Det betyder att när du tillsatt OH- till ekvivalenspunkten har du tillsatt lika mycket OH- som det fanns ASA i lösningen från början.

Du innebär att du har rätt i att n(OH-) = n(ASA) + n(ASA-) vid ekvivalensläget, helt korrekt. Räkna utifrån det, dina siffervärden kollar jag inte upp.

Givetvis är det kladdigt.. misstänkte det och det är inga problem. Jag har inga krav och du ska ha allt tack för att du lagt ner din tid. Men jag har bara ett litet behov av bekräftelse kvar:

"n(OH-) = n(ASA) + n(ASA-)"

n(OH-) syftar i detta fallet på det totala antalet TILLSATTA OH- molekyler, från NaOH-lösningen.

Detta betyder att man allstå inte behöver blanda in K_a i leken (som du har sagt).

Om detta stämmer är jag mycket lyckligare man och måste fundera ut något extraordinärt sätt att tacka dig på.
Citera
2007-09-20, 19:44
Medlem
Naturvetarens avatar
Stämmer, du har ekvivalenspunkten i uppgiften. Hade du inte haft det hade du varit tvungen att räkna ut den med jämviktskonstanten.
Citera
2007-09-21, 14:13
Medlem
http://www.plans-kits.com/store.html
Säljer kemikalier och mycket annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in