2008-02-05, 00:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Göra "Teflon"

Har funderat på om det skulle vara möjligt att lägga på ett lager Teflon på mina verktyg för rakettilverkning.

Nån som har pejl på hur man skall bära sig åt?

Skulle det gå att kondensera beläggningen från en gryta på valfritt material, eller bryts materialet ner vid förångning?
Citera
2008-02-05, 01:29
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Har också varit inne på det där med teflon...
Skulle det fungera om man bara sprayade på verktygen med teflon-spray?
Det lär ju onekligen bli ett ytterst tunnt lager, men det är kanske tillräckligt.
Citera
2008-02-05, 16:43
Medlem
madpyros avatar
luktar

hej, jag läste nånstans här på fb om att oboy skulle förstärka effekten i ss, jag testade och det brann mycket längre än det skulle gjort med socker men sämre effekt. mina händer började av nån anledning lukta hästgödsel (inte konstgjort som man köper i butiken utan äkta vara) och jag undrar, varför? Kanske ska nämnas att jag hade NaNO3 i och inte KNO3
Senast redigerad av madpyro 2008-02-05 kl. 17:28.
Citera
2008-02-05, 17:21
Medlem
(mono)etylenglykol?

Jag har sökt i tråden men ej funnit svar. Var kan jag få tag i (mono)etylenglykol? Ren sådan, dvs ingen bilglykol! Internet går bra eller någonstans i stockholmsområdet. Har bara hittat i 25 liters dunkar på internet, men det är lite väl mycket. Max 5 liter räcker.
Citera
2008-02-05, 17:52
Medlem
Naturvetarens avatar
Anledningen att det går långsammare beror på att oboy innehåller massa saker utöver socker som inte är lika effektiva redmedel. Vad du identifierar som lukt av hästgödsel, skulle det kunna vara nitrösa gaser tillsammans med ofullständigt förbrända kolföreningar av något i oboyen...? Använde du svavel i satsen? Kanske tom var så enkelt att du eldade den i närheten av fuktigt gräs?
Citera
2008-02-05, 18:01
Medlem
Naturvetarens avatar
Om du kan tänka dig att beställa från Norge så finns http://kptnaturfag.no/shop/193.
Citera
2008-02-05, 18:14
Medlem
madpyros avatar
Tack för snabbt svar, det var dock inget gräs i närheten eller svavel heller. Så jag vet inte vad det kan vara
Citera
2008-02-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Om du kan tänka dig att beställa från Norge så finns http://kptnaturfag.no/shop/193.
Intressant. Men 280 NOK för en liter? Den jag såg förut kostade 35 SEK/litern. Måste väl finnas att köpa någonstans i stockholmsområdet?
Citera
2008-02-05, 18:38
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggen
Jag har sökt i tråden men ej funnit svar. Var kan jag få tag i (mono)etylenglykol? Ren sådan, dvs ingen bilglykol! Internet går bra eller någonstans i stockholmsområdet. Har bara hittat i 25 liters dunkar på internet, men det är lite väl mycket. Max 5 liter räcker.
Är inte "bilglykol" propylglykol nyförtiden?
Citera
2008-02-05, 18:56
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Har också varit inne på det där med teflon...
Skulle det fungera om man bara sprayade på verktygen med teflon-spray?
Det lär ju onekligen bli ett ytterst tunnt lager, men det är kanske tillräckligt.

Det finns 2 sorters teflonsprej. Det ena är oljor utblandade med lite teflon så det fungerar bra som "glidmedel" för smörjning. Sen finns det riktig teflonsprej som faktiskt ger en tunn teflonhinna. Doch har jag bara sett EN av dessa mot flera flera av den andra så kolla noga om det är själva riktiga teflonen du ska ha
Citera
2008-02-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Är inte "bilglykol" propylglykol nyförtiden?
Propylenglykol menar du? Jo, det kan det vara i vissa, inte i alla.
Citera
2008-02-05, 22:10
Medlem
Naturvetarens avatar
Maila dom och fråga vad det är för renhet på den glykolen, bör vara väldigt mycket högre än hos den glykolen du sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in