2007-09-03, 00:59
Medlem
kligs avatar
Okej, nitroglycerin är känsligt. Men är det så känsligt att det kan detoneras med BLP?
Om det t.ex ligger en laddning nersänkt i ett kärl med nitroglycerin?
Om det t.ex ligger en laddning under ett kärl med nitroglycerin?
För att BLP i en bra inneslutning ger en tryckvåg som kanske kan få NC att detonera?

Kan man detonera NC eller brinner det bara snabbt?
I sånna fall hur detonerar man det?
(Jag gissar i sånna fall med en primer av TCAP eller nåt annat dumt)
Citera
2007-09-03, 04:54
Medlem
woofers avatar
Nitroglycerin räknas till HE (High explosives) och detonerar följdaktligen med ca 7700 m/s

Det svåra är inte att detonera NG. Problemet är att det detonerar alldeles för lätt. Det räcker med fysisk påverkan och mängen kraft som krävs beror på hur ren NG man har. Alla dina förslag torde med största sannolikhet detonera NG

Sen finns det ju en del sätt med vilka man kan stabilisera NG något så att det blir mer hanterbart.
Citera
2007-09-03, 07:33
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nitroglycerin räknas till HE (High explosives) och detonerar följdaktligen med ca 7700 m/s

Det svåra är inte att detonera NG. Problemet är att det detonerar alldeles för lätt. Det räcker med fysisk påverkan och mängen kraft som krävs beror på hur ren NG man har. Alla dina förslag torde med största sannolikhet detonera NG

Sen finns det ju en del sätt med vilka man kan stabilisera NG något så att det blir mer hanterbart.
Om man låter det sugas upp av Ammoniumnitrat kan det detonera då utav BLP?
Citera
2007-09-03, 09:44
Medlem
Naturvetarens avatar
Enda sättet att få veta är att pröva.
Citera
2007-09-03, 09:46
Medlem
GalFisks avatar
Hur känsligt är MgAl (63um) för nitrater? Jag tänkte göra lite glitter (Winokur 20), det står inget i receptet om att MgAl måste passiviseras, men jag har läst det andra ställen. Vill helst slippa göra något med K2Cr2O7 om det går, men jag vill ju också slippa att saker självantänder.
Citera
2007-09-03, 15:56
Medlem
Det beror på vilka andra ingredienser du har i glittersatsen! Ibland kan det räcka med att inte fukta satsen med rent vatten utan i stället använda en svag etanollösning (10-15 %) för att undvika oönskade reaktioner mellan magnalium och andra ämnen. För mycket etanol gör dock att bindemedlet (vanligtvis dextrin) inte aktiveras som det ska med dålig hållfasthet på stärnorna/kometerna som resultat.

I vissa sammanhang kan borsyra ha en viss effekt vad det gäller att minska det korrosiva angreppet av magnaliumet. Oftast blir dock reaktionen bara värre!
Citera
2007-09-03, 16:52
Medlem
rockets avatar
Zeoliter!

Någon som har en uppfattning om var man kan få tag på zeoliter till ett hyfsat pris? Jag söker en sur zeolit med god vattenupptagningsförmåga, alternativt en zeolit med högt eller mellanhögt silica-innehåll (typ [syntetisk] mordenit).
Citera
2007-09-03, 17:11
Medlem
GalFisks avatar
Winokur 20 glitter

48.00% KNO3
17.00% S
12.00% MgAl
10.00% Airfloat
5.00% NaHCO3
4.00% Fe2O3
4.00% Dextrin

Skulle det evt. kunna funka att byta dextrin mot red gum och lösa med aceton, eller ändrar det blandningens egenskaper för mycket?
(om du inte vet att det inte går borde jag kanske prova och se)

Annars ska jag testa en liten med etanollösn. och se vad som händer (på ett säkert sätt).
Citera
2007-09-03, 18:31
Medlem
Silverturks avatar
Jag har hört om att högre delar etanol i vatten än 25-30% verkar passivisera dextrinet, och gör att det inte binder särskilt bra, eller alls för den delen.

Då kom jag genast att tänka på alla de gånger jag framställt svartkrut via CIA-metoden. När man gör detta blandar man slutligen fyra gånger vattnets volym med aceton. Sedan kramar man ut detta och låter det torka. Vad jag då märkt är att, om man har dextrin i satsen, så binder det ändå! Krutklumparna blir faktiskt riktigt hårda.

För att testa om detta stämde ytterligare gjorde jag en liten sats stjärnor av svartkrutstyp. I denna sats blandade jag 2% dextrin, och visst tusan band det! Men inte särskilt bra, då jag fortfarande kan krossa den halvcentimetertjocka klumpen om jag tar i riktigt hårt med fingrarna. Med högre halter, säg 5%, går det inte. Vad som krävs i krevader kan jag dock inte svara på, men jag skulle nog säga att de håller.

Edit: De torkar riktigt jävla snabbt dessutom!
Citera
2007-09-04, 13:58
Medlem
Riddarens avatar
Var kan jag enklast få tag på följande:

sodium citrate
sodium alginate
calcium chloride

Skall användas till matlagning.
Citera
2007-09-04, 14:07
Medlem
Alveta_pyromans avatar
var får man tag på Etylendiamin? (det heter kanske Ethylendiamin, är inte helt säker)
Citera
2007-09-04, 14:20
Medlem
Naturvetarens avatar
Sodium citrate - Blanda natriumkarbonat och citronsyra i ekvimolära mängder
Calcium chloride - Refillpåsar till torrbollen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem