2008-01-06, 01:40
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Köper mitt svavel på "färgtema" 750g för 75kr rätt överkommligt. Oftast har dom det inte i butiken utan dom köper in det då så du får det efter en vecka eller så. Kostar i alla fall inget extra. Tror dom börjar förstå vad jag gör med svavlet då jag köpt 5 paket på den butiken och ska ner någon gång igen nu och köpa
5 paket? Vad tusan gör du med ditt svavel? Det är ju 4 kg vilket motsvarar 40 kg svartkrut. Jag är fortfarande på mitt första paket, och det är över ett halvt kilo kvar i det... trots att jag köpte det för ca 5 år sen.
Citera
2008-01-06, 01:47
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
5 paket? Vad tusan gör du med ditt svavel? Det är ju 4 kg vilket motsvarar 40 kg svartkrut. Jag är fortfarande på mitt första paket, och det är över ett halvt kilo kvar i det... trots att jag köpte det för ca 5 år sen.

Har köpt 2 packet åt/delat med en kommpis. De resterande 3 vete fan. Det mästa har gått till svartkrut såklart. Lite till kaliumklorat/svavel för att slå på med hammare (trötnar aldrig på den ). Tror det gick åt mäst svavel i början för mig då jag exprementerade lite med just svavelhalt i olika blandningar. va rätt oerfaran men provade som exempel 30-35% svavel i svartkrut en gång
Men nu är det nog enbart till svartkrut. Har fått tag i alla som behövs för en cylinderbomb och mörsare så ska göra cirka 2Kg svartkrut med CIA metoden. Ska bara köra 2hg svavel och 3hg kol tillsammans i en kulkvarn 12-24 timmar. Krutet blir överlägset. Sen räcker det ett bra tag med. krutet håller ju väldigt länge så ser inga hinder att inte göra en stör satts direkt.

Har även gjort slut på en hel säck krista K + nu så ska iväg till grangårde denna månad förmodligen. Börjar bli nyfiken hur många tusen jag lagt ner på min hobby nu.
Citera
2008-01-06, 13:23
Medlem
GalFisks avatar
Kom på att jag hade fått svar på frågan om Ti tidigare, tack Crazy Swede och Fyrverkerinörd (<100u Ti är väl smått, andra storlekar kan man få användning för till olika saker)
Citera
2008-01-06, 20:07
Medlem
Jag vet att SK har felaktigt skickat ut Bariumnitrat istället för Strontiumnitrat. Ring Hans.

Sen har jag en till fråga också.
Beställde strontiumnitrat för nått årsen från Sk.
Men problemet är att det briner grönt och inte rött.
Så kan jag ha fått fel? Antar att det är nått bariumsalt, men fins det nått enkelt sett att säkerställa vad det är?[/quote]
Citera
2008-01-06, 20:34
Medlem
GalFisks avatar
CC ska visst få in lite nytt, fick svar när jag mailade och frågade:
Citat:
Jag har medvetet väntat in det nya året med att beställa men kommer som det ser ut att ta in ett antal nya kemikalier snart. Jag väntar fortfarande på svar från mina leverantörer ang. deras lagerstatus på vissa av dem. Vi har för övrigt precis fått in några tusen pappskal i ett tiotal olika storlekar.
Citera
2008-01-06, 21:00
Medlem
berget90s avatar
Stubintråd?
Citera
2008-01-07, 02:31
Medlem
Cynisks avatar
Alla i K&P är förmodligen kroniskt less på denna fråga,men: Vilken svensk butik säljer trumlare med relativt högt varvtal? Jag har hittat en på pmc.se men den kommer förmodligen ta ett dygn eller mer på sig att mala 200g.

Jag har sökt som besatt.

Jag är skapligt oteknisk och känner ingen som kan hjälpa mig att bygga en heller.
Citera
2008-01-07, 09:19
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Alla i K&P är förmodligen kroniskt less på denna fråga,men: Vilken svensk butik säljer trumlare med relativt högt varvtal? Jag har hittat en på pmc.se men den kommer förmodligen ta ett dygn eller mer på sig att mala 200g.

Jag har sökt som besatt.

Jag är skapligt oteknisk och känner ingen som kan hjälpa mig att bygga en heller.

Några andra än de där två modellerna lär du knappast hitta. Om du inte vill punga ut med 50.000+ och få en trumlare avsedd för stenhuggare förstås.

www.slojddetaljer.se har i princip samma som du hittat.
Citera
2008-01-07, 16:05
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk

Jag har sökt som besatt.

http://stengalleriet.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=105 Priser inkl. moms

så lätt var det med en googel sökning..

mvh // c9
Citera
2008-01-07, 21:39
Medlem
GalFisks avatar
Hur lösligt är bensoesyra i 96% etanol? Och kommer det att fällas ut kopparbensoat om man har syran i en kopparsulfat-lösning, eller måste man utgå från nån sorts bensoat?
Stämmer det att man får ammoniumbensoat om man har bensoesyra i ammoniaklösning?

Tänkte framställa syran från natriumbensoat och saltsyra, och sen bli av med natriumet genom att lösa syran i etanol, så jag sen kan göra kopparbensoat (och evt. andra bensoater) utan natriumföroreningar.
Citera
2008-01-08, 10:53
Medlem
berget90s avatar
Jag orkar inte sitta och läsaigenom hela tråden, men vart får jag lättast tag på stubintråd? Det bästa, och billigaste alternativet. Tipsa gärna om vart glasfibertejp inhandlas också!
Citera
2008-01-08, 11:00
Medlem
GalFisks avatar
Bokhandeln har fibertejp, SK har stubin, och detta borde varit i "Var får jag tag i kemikalier och utrustning"-tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in