Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Hade man kunnat göra något av läskburkar? Eller fila Al från någon annan stanns?
Jodå, visst går det att fila ner aluminiumstänger!
Dessutom är lite grövre aluminiumbitar att föredra i en termitmix. De som testat termit gjord på german dark eller liknande, väldigt reaktiva aluminiumpulver vet jag talar om. Termit på dessa blir nästan som en mildare variant av blixtljuspulver. Det mesta förångas dessutom.
Dock så kommer du antagligen få svårigheter att få fyr på det, om du använder i sammanhanget väldigt grovt pulver. Du måste dessutom fila ner det till tillräckligt liten partikelstorlek, vilket jag kan tänka mig blir ett mindre helvete. När man dessutom tänker på det damm som man mycket väl kan råka andas in under 'tillverkningen' så verkar detta alternativ i varje fall för mig inte särskilt lockande. Då föredrar jag att köpa mitt!
I annat fall finns det inget som stoppar dig från att testa själv. Aluminium finns det gott om, och järnoxiden är väldigt billig och kan dessutom tillverkas hemma för en billig slant. Det är även väldigt, väldigt uppskattat av forumets andra användare om du gör egna experiment!