2007-11-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Mörkt aluminium har ett tunt lager sot på sig som är en restprodukt från framställningen...
Mnjae, skulle jag villja säga! Det förekommer visserligen åtmistone en sort av så kallad dark pyro Al som innehåller kol (#5413 från Eckart Werke) men de flesta metallpulver blir svarta till färgen bara partikelstorleken är tillräckligt liten (säkert olika för olika metaller, har inga exakta storlekar till hands).
Citera
2007-11-05, 06:50
Medlem
Naturvetarens avatar
Jo, det är givetvis sant, jag tog för givet att han hade översatt dark pyro till mörkt aluminium. Dock är dark pyro ofta mörkare än ett rent aluminiumpulver i samma partikelstorlek. Om man resonerar som du gör är alltså svaret partikelstorleken!
Citera
2007-11-05, 12:52
Medlem
magnesium

hej undrar om http://www.magnesiumsales.com/ sidan finnes kvar eller om dom bytt adress?
Citera
2007-11-05, 18:48
Medlem
Här...

Citat:
Ursprungligen postat av fittlego
Någon som vet vart Cesium stavar går att fåtag i? Gärna färdigdränkta i olja.. Mvh
...finns några olika storlekar att välja på:

http://www.smart-elements.com/?element=Cs&arg=show&PHPSESSID=5642e2f8d8617acaf21 72a5cbb185120

Som synes är det inte "stavar" utan metall förvarat i igensmälta glasampuller under argon, precis som rocket påpekar.

Smältpunkten för Cs är endast+28,64 grader C (iaf enligt Johnson Mattheys katalog från -95). Dessutom antänds metallen spontant i luft och brinner explosionsartat.
Citera
2007-11-05, 19:44
Medlem
Pyrokemis avatar
Hejsan gott folk, jag har nu efterfrågan på ett program. Jag vet vilket program jag är ute efter, har endast glömt bort namnet. Har för mig det heter något i stil med "Chemtech" och används för att rita molekyler, man har sedan möjlighet att se dessa i 3D, molekylmassa och mycket annan nyttig information!

Någon som har namnet? Har provat att googla lite, men får inga vettiga träffar.

Mvh
Anton

EDIT: Jag hittade programet precis efter min post, här har ni intresserade en länk.
http://www.acdlabs.com/download/

Det är helt gratis!
Citera
2007-11-05, 21:52
Bannlyst
Ok, tack för svaren, skall kolla in ebay
Citera
2007-11-05, 22:03
Bannlyst
En fråga, i kemin så använde dom sig av Cesium stavar som var dränkta i olja som låg i en burk, vart får dom tag i dessa? Gäller det att ha 'kontakter' eller finns det att köpa öppet på nätet?

edit: hittade denna godingen:
http://search.ebay.com/high-purity-Metal-99-99_W0QQ_trksidZm37QQcatrefZC6QQfclZ4QQfromZR10QQfs ooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1Q QsabfmtsZ1QQsacatZQ2d1QQsaobfmtsZinsifQQsaprchiZQQ saprcloZQQsatitleZQ20highQ20purityQ20MetalQ2099Q2c 99Q25QQssPageNameZRC0021
Citera
2007-11-05, 22:15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
En fråga, i kemin så använde dom sig av Cesium stavar som var dränkta i olja som låg i en burk, ....[/url]

Det de hade där var Natrium eller Kalium. De har inte råd med Cesium, oavsett va de sa eller vad du "hörde". Dessutom förvaras det inte i olja utan i ETT GLASRÖR MED INERT GAS!
Citera
2007-11-05, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det de hade där var Natrium eller Kalium. De har inte råd med Cesium, oavsett va de sa eller vad du "hörde". Dessutom förvaras det inte i olja utan i ETT GLASRÖR MED INERT GAS!
Ok, effekten var iaf att den las i vatten sen så pös det(?) och sedan small så in i helvete. Han sa att det var alkalimetallen Cesium. Detta var dock några år sedan så jag kan missminna mig, vilken av Natrium och Kalium var det då?

Kan även tillägga att jag har för mig att den var lättskuren, precis som lera,
Citera
2007-11-05, 23:09
Medlem
Naturvetarens avatar
Antagligen den reaktivare mot vatten av de två, K.
Citera
2007-11-05, 23:23
Medlem
Mjuka

Citat:
Ok, effekten var iaf att den las i vatten sen så pös det(?) och sedan small så in i helvete. Han sa att det var alkalimetallen Cesium. Detta var dock några år sedan så jag kan missminna mig, vilken av Natrium och Kalium var det då?

Kan även tillägga att jag har för mig att den var lättskuren, precis som lera,

Båda två är mjuka. Na ungefär som vanlig ost (rumstemp), K ännu mjukare, båda kan lätt klämmas ihop mellan tumme och pekfinger.
Citera
2007-11-05, 23:35
Medlem
rockets avatar
Fast man kanske inte bör klämma på dem med oskyddade händer, särskilt inte om man har problem med handsvett. Reaktiva ämnen reagerar ju även med kroppen.

Det påminner mig om ett bra citat av John D Clark rörande klortrifluorid:
Citat:
It is, of course, extremely toxic, but that's the least of the problem. It is hypergolic with every known fuel, and so rapidly hypergolic that no ignition delay has ever been measured. It is also hypergolic with such things as cloth, wood, and test engineers, not to mention asbestos, sand, and water—with which it reacts explosively.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in