2007-07-08, 16:48
Medlem
Groutsides avatar
får jag ställa en keA fråga utan att bli idiotförklarad för all evighet
Citera
2007-07-08, 17:57
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
får jag ställa en keA fråga utan att bli idiotförklarad för all evighet

Mitt i sommaren?

Alla barnen hade sommarlov, utom Ola, han fira midsommar i skolan....
Citera
2007-07-08, 18:54
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Mitt i sommaren?

Alla barnen hade sommarlov, utom Ola, han fira midsommar i skolan....

jag vet det är fan förjävligt semester i januari för mig
Citera
2007-07-09, 00:45
Medlem
wääuus avatar
Klart att du får ställa en sådan fråga! Jag kommer iallafall inte idiotförklara dig.
Citera
2007-07-09, 22:24
Medlem
Denoms avatar
pga att tråden har 169 sidor så frågar jag igen. Vart hittar jag formalin?

-Denom-
Citera
2007-07-09, 22:31
Medlem
Naturvetarens avatar
På grund av att du inte söker med sökfunktionen uppe i hörnet svarar jag kort och koncist; det kan du inte köpa som privatperson.

-NV-
Citera
2007-07-11, 00:44
Medlem
wääuus avatar
Hej mina vänner, jag har nu konverterat en cykelpump till en mycket bra vacuumpump och byggt en sugfiltertillsats till en e-kolv. Guider finns på nätet för själva konverteringen men jag tänkte göra en egen guide-tråd här på FB. Så om nån kanske vet ett bra ställe att hosta bilder på så kanske ni kan tipsa?
Man behöver endast öppna pumpen och borra i en grej så att man kan vända på den, sen är det klart! Så att göra en guide kanske inte är så nödvändigt egentligen...
Citera
2007-07-11, 17:48
Medlem
Ralf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
och byggt en sugfiltertillsats till en e-kolv.

Var bara medveten om att en e-kolv inte tål vakuum särskilt bra, riktiga filtrerkolvar har ju mycket tjockare väggar. Men sålänge man inte överdriver så...
Citera
2007-07-11, 18:36
Medlem
kligs avatar
Jag såg på en film att man skulle göra finna silvriga stjärnor med:
51% KNO3
49% Al
6% Dextrin
4% Svavel
Så jag tänkte att det går säkert att göra så med zink (att man byter ut Al mot Zink)
Jag började med att jag gjorde det med Aluminium jag blandade allt och blötte ner det med aceton och smetade ut det på folie och började skära men när det var hellt torrt och jag skulle tända på så glödde det bara.
Vad kan jag ha gjort för fel skulle jag andvända SvK-PyroMicron Al istället för
atomiserad <44 µm.
Om det brinner med en fin silver färg i pulverform kan man göra stjärnor av det i sånna fall?
Citera
2007-07-11, 19:12
Medlem
klig,
den typen av silverstjärnor kräver mycker fint aluminium för att fungera bra. Det vanligaste är mörkt pyroaluminium eller fina flingor, så kallat aluminiumbrons (pigmentkvalitet).

För övrigt kan du inte använda aceton om dextrin är bindemedlet!
Citera
2007-07-11, 20:53
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Var bara medveten om att en e-kolv inte tål vakuum särskilt bra, riktiga filtrerkolvar har ju mycket tjockare väggar. Men sålänge man inte överdriver så...
Det är klart! Pumpen ger ändå inte så lågt tryck att en ekolv skulle kunna implodera, möjligtvis spricka om man modifierar pumpen ännu lite till.
Citera
2007-07-11, 22:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2

Amen säger jag. Imploderade en 5 liters E-kolv en gång. En flisa 4x4 cm lyckades fastna i mitt smalben. Undertrycket framställde jag själv genom att andas in luften i den, och sedan sakta mata ur mer luft med munnen.

Satan vad det small....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in