2007-12-12, 17:33
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Sådana isfacklor som man kan köpa på konsum. Hur fan tänder man dem? Dem har ju ingen stubin?

Sätter en låga till den rätta änden!
Citera
2007-12-12, 17:35
Medlem
Dewunis avatar
Njaa kräva kan du väl inte, men du kan säga att det inte finns nån lag eller liknande som säger att du inte får köpa det. Och visst kan du stå och tjafsa lite, men jag tror inte dom orkar tjafsa direkt så om dom inte är totala skitstövlar så ska det nog funka =)
Citera
2007-12-12, 17:44
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Då tackar jag för svarat och testar imorgen igen.
Citera
2007-12-12, 19:20
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
har inte sett än ända bild på din kannon? har det sket sej eller?

om du inte vill lägga ut den här kan du väll pma mej om den..

ha det gött mvh // c9

Nej...jag vet. Det har inte skitit sig, men leverantören får ju passa sig när han gjuter den. Chefen blir tydligen rätt ilsk om det nallas material. Men enligt uppgift är den tydligen på gång nu snart...hoppas jag....

Kan vara så att den gjutits men att själva loppet blev kasst, tydligen rätt vanligt.

Moroten till gjutaren är i alla fall en ansenlig mängd prima krut, som bara väntar på att bli nyårssalut.
Citera
2007-12-12, 19:56
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Då tackar jag för svarat och testar imorgen igen.
Annars kan du ju be en kompis eller nått, men jag tror det är fel årstid. Man använder inte sådan gödning nu på året därför kanske det är lite genomskinligt vad du skall ha det till.
Citera
2007-12-12, 20:14
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Annars kan du ju be en kompis eller nått, men jag tror det är fel årstid. Man använder inte sådan gödning nu på året därför kanske det är lite genomskinligt vad du skall ha det till.
Jo, men jag kan ju säga att jag ska förvara det tills nästa år. Men jag förstår inte vad problemet är egentligen, så farligt är det väll inte? Är det miljöriskerna dem hakar upp sig på?

Men om jag inte lyckas på granngården, finns det något annat alternativ?
Citera
2007-12-12, 20:17
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nej...jag vet. Det har inte skitit sig, men leverantören får ju passa sig när han gjuter den. Chefen blir tydligen rätt ilsk om det nallas material. Men enligt uppgift är den tydligen på gång nu snart...hoppas jag....

Kan vara så att den gjutits men att själva loppet blev kasst, tydligen rätt vanligt.

Moroten till gjutaren är i alla fall en ansenlig mängd prima krut, som bara väntar på att bli nyårssalut.

aa det lä du gö göra... skjuta en fet salut på nyår! ... hoppas att jag hinner spara ihop lite pengar nu till att köpa en kanon ...

Gjutaren kan väll bara säga att han själv skall ha den och betalar inköpspris på järnet? eller.. har har inget nummer denna gubbe han kanske vill ha lite super svartkrut från c9? hehe....

mvh // c9
Citera
2007-12-12, 20:29
Medlem
woofers avatar
Vart man handlar kaliumnitrat har avhandlats säkert ungefär en gång i vecken i denna tråd så klicka tillbaka lite så hittar du. Bra ställen är www.svenskakemi.se var dessutom nån som rekomenderade en akvariehandel på nätet som tydligen var billigare.

Finns även många fler ställen att handla på...
Citera
2007-12-12, 21:50
Medlem
frellis avatar
Hejsan!

Som jag förstod det så skall väll detta vara rätt tråd att fråga enstaka frågor angående kemi. Har litet problem med en uppgift jag har fått. Jag får inte riktigt klämm på hur detta fungerar.

"Skriv en balanserad formel för denna reaktion:
Dikopparoxid med syre"

Formeln börjar med = Cu(nedsänkt)2O + O(upphöjt)-2?

Är jag sedan helt ute och cyklar när jag tror att den O-atom som finns i Cu2O slår ihop sig med den ensama O-atomen?

Kan någon dra hela denna formeln för mig? Så förstår jag nog hur det hela hänger ihop och kan fortsätta med de andra uppgifterna.

Tack.
Citera
2007-12-12, 21:55
Medlem
wääuus avatar
Cu2O + O2 (nedsänkt tvåa!) = 2CuO
Citera
2007-12-12, 22:02
Medlem
frellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Cu2O + O2 (nedsänkt tvåa!) = 2CuO
Jaha! Just det, O sitter alltid ihop två och två?

Vad händer då om t ex. S + O ?

Ledsen om frågorna verkar idiotiska, men jag är verkligen nybörjare på detta.

EDIT: Kommer 2an från syret upp framför svavlet då? (2SO2(neds.))
Citera
2007-12-12, 22:05
Medlem
wääuus avatar
S + O2 = So2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in