2007-12-11, 23:14
Medlem
Cynisks avatar
Återigen har jag förmycket fritid, så jag tänkte sätta liv i min gamla mörsare med en batch bp.
Var förbi Granngården i jakt på kaliumnitrat, fick då höra att de bara tar in det på sommaren i samband med "bonde säsongen" och att beställa en säck skulle kosta nära 1000 kr, vilket är lite väl saftigt för min studentplånbok.

Så jag blir tvungen att andvända natriumnitratet från ica ända tills sommaren,
Är det överhuvudtaget möjligt att få ett hyfsat krut med tanke på att det är "svårt" att wetmixa med natriumnitrat?
Citera
2007-12-12, 14:14
Medlem
Dewunis avatar
Nej, antar inte det. krut på natriumnitrat suger totalt. Några av mina kompisar hade testat det, det brann för tusan sämre än SS.

Citat:
Ursprungligen postat av very dangerous
Har funderingar på att köpa en 25 liters dunk med batterisyra och koka ner.
räknade med att man skulle få ut ca 8l konc syra, men vet inte rikdikt konsentrasionen på den.
Jivetvis kommer det att ta sin tid att koka ner men, blir nog att koka ner lite efter hand så man max har en liter konc syra hema åt gången.
priset för en 25l dunk är 800kr,(väntar nu på svar efter att ha mailatt dom angånde frakt pris.)
så min fråga är vad tror ni om hela iden,
Blir resultatet bra?
Vilken konc har batterisyra?

Kan återkomma med sidan som säljer det senare, för jag har det inte på dena datorn.

Du kommer få betydligt mycket mindre än 8 liter koncentrerad svavelsyra.
Batterisyra ligger väl på cirka 14 %? rätta mig om jag har fel. Och densiteten sjunker när den får högre koncentration väl?
Citera
2007-12-12, 14:16
Medlem
very dangerouss avatar
Det går att göra duglikt krut på natriumnitrat,men detta har jag aldrig testatt skälv.Vet inte hur bra det kan bli, men har hört att det används en del när man vill ha ett lite sämre krut. Men jag skulle helt klart köpt en mindre mängd Kno3 och vänta med. fins sider som säljer 500g påsar till ett ok pris.

Ingen som har lust att svar på minna frågor om batterisyra?
Citera
2007-12-12, 14:26
Medlem
very dangerouss avatar
Oj missa ett svar där.
vet inte hur bra man kan få krutet på natriumnitrat skälv, men tror det kan bli dugligt, eftersom att det förr anvädes till att spränga i berg med, när en mindre explosion var önskvärt. Men jag är osäker på detta, så ska inte utala mig mer om detta.

jag trodde batterisyra var ca 25-30% ?
Citera
2007-12-12, 14:50
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
jag trodde batterisyra var ca 25-30% ?

37-38% ska det vara.
Citera
2007-12-12, 16:16
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
37-38% ska det vara.

har inte sett än ända bild på din kannon? har det sket sej eller?

om du inte vill lägga ut den här kan du väll pma mej om den..

ha det gött mvh // c9
Citera
2007-12-12, 16:21
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ingen som har lust att svar på minna frågor om batterisyra?
Jag har ju redan svarat på din fråga (lite tidigare i denna tråd). 1 liter 37%ig svavelsyra ger 260 ml 98%ig efter indunstning. Det innebär alltså att man av 25 liter batterisyra skulle få 6,5 liter.
Citera
2007-12-12, 17:16
Bannlyst
Sådana isfacklor som man kan köpa på konsum. Hur fan tänder man dem? Dem har ju ingen stubin?
Citera
2007-12-12, 17:18
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Kaliumnitrat i stora mängder, jag får ej köpa av granngården, jag är ej bonde. Det är för farligt att inneha säger dem.

Så finns det något annat ställe?
Citera
2007-12-12, 17:22
Medlem
Dewunis avatar
Varför är det så många som envisas om att det inte går att köpa kaliumnitrat på granngården? det är bara säga att det inte finns några restriktioner och be dom köpa in det ändå.
Citera
2007-12-12, 17:24
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
37-38% ska det vara.

Vad är det för skit batterisyra som jag har sett då ?

Har för mig att jag såg det i nån biltema tidning, såldes däremot inte i sverige.
Citera
2007-12-12, 17:25
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Så jag ska kräva att dem säljer det till mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in