2007-12-12, 22:12
Medlem
frellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
S + O2 = So2
Snälla förklara. Är inte S upphöjd i -2? Vad händer med den, eller är det något som händer med nedsänkta tvåan efter syret? Jag är helt borta.
Citera
2007-12-12, 22:19
Medlem
wääuus avatar
Altså, jag vet inte om du pratar om oxidationstal eller vad det hela handlar om? Du har nog blandat ihop rätt mycket.

När svavel brinner i syre bildas svaveldioxid.
Citera
2007-12-12, 22:23
Medlem
frellis avatar
Ok. Jag försåtr att svaveldioxid är SO2. Men måste blandat ihop lite grejjer då. Antal elektroner de tar/släpper har ingenting med sammahanget att göra?
Citera
2007-12-12, 23:10
Medlem
zoccers avatar
Tiden strax före nyår är väl den sämsta tiden för ett inhandla krutkemikalier. De är inte helt bakom flötet på Granngården, även om så kan tyckas ibland. De är väl medvetna om att Kristan kan användas till annat än gödning av jordgubbslandet.
Så var istället lite förutseende nästa år, köp på våren-sommaren, gör färdigt ditt krut under hösten och ha det skojsiga på nyår!
Citera
2007-12-13, 14:33
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Tiden strax före nyår är väl den sämsta tiden för ett inhandla krutkemikalier. De är inte helt bakom flötet på Granngården, även om så kan tyckas ibland. De är väl medvetna om att Kristan kan användas till annat än gödning av jordgubbslandet.
Så var istället lite förutseende nästa år, köp på våren-sommaren, gör färdigt ditt krut under hösten och ha det skojsiga på nyår!

Det handlar inte om det, granngården vill sälja och tjäna pengar.

Tex så tog frihamnen in 300kg för 2 veckor sedan (75kg såldes första dagen, kan vara slut nu).

Det handlar om att folk inte vet hur man handlar, man går INTE in och frågor direkt efter kaliumnitrat/krista k+. Först måste man vara ordentligt påläst, sedan går man in och snackar med trädgårdskillen om olika NPK värden, lämpliga koncentrationer vid droppbevattning mm, som om man vore en trädgårdsnörd. Sedan frågor man efter Yaras sortimente för råvaror för blandningar av multigödsel, sedan får man införskaffa kaliumnitratet.

Mvh

Edit: kan säga att säckarna kostar 306 kr /styck nu.
Citera
2007-12-13, 15:23
Medlem
zuckos avatar
aa det gjorde dom gissa hur mycket jag och min kompis var tvugna att ringa och påmina/ tjata på dem innan det hände?
Citera
2007-12-13, 16:59
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Det handlar om att folk inte vet hur man handlar, man går INTE in och frågor direkt efter kaliumnitrat/krista k+. Först måste man vara ordentligt påläst, sedan går man in och snackar med trädgårdskillen om olika NPK värden, lämpliga koncentrationer vid droppbevattning mm, som om man vore en trädgårdsnörd. Sedan frågor man efter Yaras sortimente för råvaror för blandningar av multigödsel, sedan får man införskaffa kaliumnitratet.
Jo så är det nog mycket, men dom "mindre" butikerna har inte lika stor kolla tror jag. Det var inga problem för mig att klampa in och beställa en 25kg säck krista k+ direkt.
Citera
2007-12-13, 17:45
Medlem
C9h18o6s avatar
Hello... tänkt köpa en sikt sil elelr vad man skall kalla det?

men vilka mått skall jag ha som lämpar sen svartkrut? 80 MESH 60 eller 100? Ju mindre talet blir ju mindre partiklar eller?...

vilken tycker ni? vilka har ni? eller skall jag köpa alla? dom är rätt så dyra så helst en bara....

mvh / c9
Citera
2007-12-13, 17:58
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
Hello... tänkt köpa en sikt sil elelr vad man skall kalla det?

men vilka mått skall jag ha som lämpar sen svartkrut? 80 MESH 60 eller 100? Ju mindre talet blir ju mindre partiklar eller?...

vilken tycker ni? vilka har ni? eller skall jag köpa alla? dom är rätt så dyra så helst en bara....

mvh / c9

Tror ju högre desto mindre
Citera
2007-12-13, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frelli
Ok. Jag försåtr att svaveldioxid är SO2. Men måste blandat ihop lite grejjer då. Antal elektroner de tar/släpper har ingenting med sammahanget att göra?

Det du tänker är oxidationstal vilket inte har med saken att göra. Det är en opolär kovalent bindning mellan dessa atomer (båda vill ju ta emot två elektroner för att uppnå ädelstruktur)- det innebär att de delar två elektroner med varandra.
En svavelatom binder till sig två syreatomer och bildar svaveldioxid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svaveldioxid
Citera
2007-12-13, 18:56
Medlem
GalFisks avatar
Stämmer, mesh är antalet maskor per tum eller nåt sånt.
Citera
2007-12-13, 19:50
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Tror ju högre desto mindre

aaa okay ... då fattar jag jag är så dum... men hur långt kommer jag med 100 då?? är det okay... efter 20*2 timamr tumling hur fina partiklar är det då?? ca nu.. elelr jag vet itne hur man skall förklara ..

mvh // c9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in