2007-09-16, 17:24
Medlem
-J-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Jag har hört om många som köper billigt magnesiumband från E-bay

Korrekt! Bland annat jag har gjort det och det gick väldigt smidigt till.

Ok, har hittat en rulle nu
Citera
2007-09-16, 19:26
Medlem
wääuus avatar
Rhodamin B verkar intressant och nästa student kanske stadens fontän blir röd om det vill sig. Men finns det nån Svensk sida som säljer det? Jag hittade en sida som verkar vara riktad till företag, men de hade 25g samt 100g förpackningar det stod dock inte vad de kostade. Så vad ligger priset på och var köper man det?
Citera
2007-09-17, 21:30
Medlem
wääuus avatar
FOlk letar efter hur man gör de gamla pyrotekniska "ormarna" här kommer litet experiment http://www.cci.ethz.ch/mainmov.html?expnum=188&ismovie=0&picnum=-1&control=0&language=1&exchap=4+-1&exlist=-1
Citera
2007-09-17, 22:11
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
FOlk letar efter hur man gör de gamla pyrotekniska "ormarna" här kommer litet experiment http://www.cci.ethz.ch/mainmov.html?expnum=188&ismovie=0&picnum=-1&control=0&language=1&exchap=4+-1&exlist=-1

Wääuu du är den läskigaste personen jag känner till.. Jag skulle precis gå in här å fråga om just sådana ormar.

Om jag har fattat det rätt så ska man(Orkar inte översätta ämnena nu) använda: Aluminiumsilkitat, metanol, Emser salz (Antar att det är treo-liknande eller C-vitamin.) sEn bara en tändsticka som man tänder på det med..

/Mvh Klos

P.s kan ni rätta till det som är fel? Ämnena och det.. Emser Salz är väl viktigast.
Citera
2007-09-17, 22:18
Medlem
Naturvetarens avatar
http://de.wikipedia.org/wiki/Emser_Salz
Citera
2007-09-17, 22:30
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
http://de.wikipedia.org/wiki/Emser_Salz

Kanske nu man kommer på att man inte skulle ha sovit på tyskan.

Får försöka mig fram med tyvenskan..

/Mvh Klos
Citera
2007-09-17, 22:36
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Man skall blanda socker, bikarbonat och natriumcitrat. Sedan skall det formas till en tablett! (emser lozenge=rombformad halstablett)

Jag testade detta omedelbart men fick det inte att funka. Blandade bara snabbt med lika volymer. Hur man ska lyckas få det till en tablett är ett mysterium.

Fullers Earth är helt enkelt bentonitlera (skyddar mot värmen) och i en sådan hög skall tabletten stoppas. Sedan väter den med alkohol och tänder på.

Min pulverhög ville bara svälla litet på några få ställen. Såg ut som en vit jabba the hutt med svarta finnar...

Ska leka mer nån dag...
Citera
2007-09-17, 22:38
Medlem
klos_s avatar
Så skiten runt ska bara vara en värmesköld? Så det är bara tabletten som gör hela ormen?

/Mvh Klos
Citera
2007-09-17, 22:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Så vitt jag förstår det ja, och vad den där tabletten består av är svårt att veta... Får experimentera litet.

Nu fick jag fram bilderna, så det underlättade något. De fuskar ju med butiksfärdiga tyska fultabletter....

Det där med rombformen hittade jag på wikipedia innan jag såg bilderna, men det är ju uppenbarligen inte formen som är viktigt.
Citera
2007-09-17, 22:45
Medlem
klos_s avatar
Skulle man inte kunna använda något treo-liknande? De ser ju likadana ut

/Mvh Klos
Citera
2007-09-18, 06:28
Medlem
Den där metoden baseras bara på förkolning av socker som får lite driv av gasutvecklingen från bikarbonatet. Jag har en svensk instruktion i en gammal experimentbok någonstans. Kommersiella ormar var dock pyrotekniska och var tilverkade på annat sätt.
Citera
2007-09-18, 16:54
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Skulle man inte kunna använda något treo-liknande? De ser ju likadana ut

/Mvh Klos
Prova med treo!

Crazys.: Ja detta är ju bara ett litet experiment, men jag tänkte att det kanske kunde inspirera folk till att utveckla nån ny liten grej.

Edit: Experiment

A cone of fuller's earth (or sand) is piled onto a fireproof surface. A lozenge ("Emser lozenge") composed of sodium bicarbonate, sodium citrate and sugar is stuck into the top of the cone, soaked in ethanol and lit. Once the alcohol has been burnt, the lozenge begins to blacken at high temperatures. It blows itself up and rises from the cone like a snake. This can grow up to one meter in length and is the thickness of a thumb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in