2007-10-15, 22:01
Medlem
Tja! den här tråden är för lång för att jag ska orka gå igenom varje inlägg, så jag skriver bara.

Vart kan jag få tag på detta:

KNO3 salpeter kalium baserat
Bikarbonat NaHCO3

I Stockholmsområdet? Vad kostar det? Jag tänkte göra rökgranater, är bikarbonatet nödvändigt?
Citera
2007-10-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Det är ganska uppanbert vad du tänker tillverka. Väldigt känsligt och tänder vid låg temp. Det har faktiskt t.o.m. hänt olyckor genom statisk urladdning via kolet i krutet i stubinen. Akta dig. Kraftigt också... http://nobombs.net/brucel/explosiveInjury3.html OBS! KÄNSLIGA PERSONER BÖR INTE SE DEN HÄR BILDEN! (jag klarar själv inte av det) Ämnet du använder vid tillverknignen är tillräckligt kusligt.

/ drinkmilk

Och med tanke på hur pollacken packar varorna så kan man nästan räkna med att syran har läckt ut och att de övriga kemikalierna har kontaminerats samt att det är ett otäckt damm av blysalter i hela paketet. (mitt paket var helt täckt med aluminiumdamm.) Om paketet kommer fram överhuvudtaget, har läst på andra forum om folk som inte fått sina beställningar. För övrigt krävs licens för salpetersyran och stubinen. Någon skrev att privatpersoner inte får hantera blysalter. Det vore konstigt om det inte krävdes licens för natriumazid också.

Jag skulle själv inte må så bra över risken att paketet skulle fastna i tullen, då åker man nog ditt rätt fett för förberedelse till terrorism, blyazid är inte som svartkrut eller annan pyroteknisk sats direkt.
Citera
2007-10-15, 22:05
Medlem
Citat:
Det är ganska uppanbert vad du tänker tillverka. Väldigt känsligt och tänder vid låg temp. Det har faktiskt t.o.m. hänt olyckor genom statisk urladdning via kolet i krutet i stubinen. Akta dig. Kraftigt också... http://nobombs.net/brucel/explosiveInjury3.html OBS! KÄNSLIGA PERSONER BÖR INTE SE DEN HÄR BILDEN! (jag klarar själv inte av det) Ämnet du använder vid tillverknignen är tillräckligt kusligt.

/ drinkmilk

Och med tanke på hur pollacken packar varorna så kan man nästan räkna med att syran har läckt ut och att de övriga kemikalierna har kontaminerats samt att det är ett otäckt damm av blysalter i hela paketet. (mitt paket var helt täckt med aluminiumdamm.) Om paketet kommer fram överhuvudtaget, har läst på andra forum om folk som inte fått sina beställningar. För övrigt krävs licens för salpetersyran och stubinen. Någon skrev att privatpersoner inte får hantera blysalter. Det vore konstigt om det inte krävdes licens för natriumazid också.

Jag skulle själv inte må så bra över risken att paketet skulle fastna i tullen, då åker man nog ditt rätt fett för förberedelse till terrorism, blyazid är inte som svartkrut eller annan pyroteknisk sats direkt.
Citera
2007-10-15, 22:58
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Tja! den här tråden är för lång för att jag ska orka gå igenom varje inlägg, så jag skriver bara.

Vart kan jag få tag på detta:

KNO3 salpeter kalium baserat
Bikarbonat NaHCO3

I Stockholmsområdet? Vad kostar det? Jag tänkte göra rökgranater, är bikarbonatet nödvändigt?

KNO3--> granngården under namne unika kali eller krista k +
Bikarobonat? Har du aldrig handlat nåt från kryddhyllan på ICA?
Citera
2007-10-15, 23:04
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Jag är inte direkt insatt i importering av kemikalier och liknande, men VAD händer om man t.ex beställt ox-medel och tullen får fatt på en?
Böter, fängelse?
Citera
2007-10-15, 23:18
Medlem
GalFisks avatar
Bikarbonatet sänker förbränningshastigheten och temperaturen, så att ev. färgämnen inte förstörs. ska du bara ha vit rök går det bra med enbart salpeter+socker.
Citera
2007-10-16, 10:11
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Det vore konstigt om det inte krävdes licens för natriumazid också.
Ja, det vore det verkligen. I min tjänstebil finns ett klistermärke som säger att man inte får luta sig mot dörren för att man kan bli ihjälslagen av airbagen. Inte en chans att våra kära myndigheter låter någon handskas med så potenta substanser utan kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll, kontroll...

..Sverige. Det är dessutom väldigt giftigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Puris
låter fullt möjligt. Använder man termen terrorism idag så kan man snart rättfärdiga vilka åtgärder som helst. Antiterrorilagarna i USA(eller var de bara föreslagna lagar? Hur blev det sen?) är väl ganska rejält tvärt emot konstitutionen och sverige inspireras.

Om någon promt ska ha tag i NaN3 så är det nog dock import som gäller. Att plocka sönder en airbag skulle jag inte rekommendera. Det smäller redan vid 275°C så det räcker med en väldigt liten gnista för en olycka. Dessutom så är det inte rent NaN3 i krockkuddar.

..men med tanke på era rapporter om "Polacken" så skulle jag nog inte gärna beställa både blysalter och NaN3 på samma gång från honom för då får man väl ett packet med högexplosiv sörja i botten när det kommer fram ...om det hinner komma så långt innan ett postkontor flyger i luften.
Nej, tacka vet jag fyrverkerier
Citera
2007-10-16, 12:08
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
...om det hinner komma så långt innan ett postkontor flyger i luften.
ASGARV, bäst då å läsa tidningen så man vet varför paketet aldrig kommer.

Nån som vet varför han packar så jäkla dåligt ?
Citera
2007-10-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
KNO3--> granngården under namne unika kali eller krista k +
Bikarobonat? Har du aldrig handlat nåt från kryddhyllan på ICA?

Tack. Nej, faktiskt så har jag aldrig handlat kryddor Har gått förbi många gånger men aldrig tittat noga på vad dom har där.

edit: Finns det något annat ställe? Alla Granngården butiker är ganska långt från mig =/ Jag bor i Stockholm. Dom närmaste är Vidbo, Märsta och frihamnen, fast det är ändå långt. Hur mycket kostar kno 3? Om vi säger 2kg, hur mycket kan det kosta? Och har dom det på lager, eller ska man ringa först?
Citera
2007-10-16, 16:31
Medlem
Var kan jag få tag på rent Kalium?
Citera
2007-10-16, 17:02
Bannlyst
Någon som vet vart man kan få tag på en billig rymlig stentumlare eller kulkvarn? Har letat lite på google men inte hittat något. En fördel vore om man kunde köpa den inom Sverige så man slipper betala en massa porto i onödan. Tacksam för svar. Kristall
Citera
2007-10-16, 17:10
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Någon som vet vart man kan få tag på en billig rymlig stentumlare eller kulkvarn? Har letat lite på google men inte hittat något. En fördel vore om man kunde köpa den inom Sverige så man slipper betala en massa porto i onödan. Tacksam för svar. Kristall

köpes på clasohlson.. om don inte har kvar så finns ju även http://www.slojddetaljer.se/
inget tjôt nu att det är dyrt..

mvh //c9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in