2007-01-29, 22:28
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Pihop: Eftersom det verkar som om vi inte skämtar längre så är krut en äldre benämmning på ört eller krydda. Dessutom hände det förr att vildmarksmänniskor kryddade sitt kött med BP eftersom det varit allt de hade att tillgå.

Det var som fan. Ptja, man tager vad man haver.
Citera
2007-01-30, 08:20
Medlem
Alveta_pyromans avatar
jaja, jag e halv-noob förklara tack
Citera
2007-01-30, 09:13
Medlem
Naturvetarens avatar
När två blandade vätskors sammansättning når den punkten att de under rådande omständigheter har samma ångtryck, då kallar man den vätskan för ämnenas gemensamma azeotrop. Det går alltså inte skilja dem åt genom destillation, lika mycket av båda ämnena förångas så ågnorna får samma sammansättning som vätskan.

Mer läsning om du är intresserad: http://en.wikipedia.org/wiki/Azeotrope

Jag skulle vilja säga att du är hel-noob.
Citera
2007-01-30, 11:30
Medlem
Att man använder eller har använt kaliumnitrat i beredning av korv och skinka är ju allmänt känt men jag har aldrig hört talas om att det använts som krydda!

Ordet krut kan härledas ur den militärtyska termen Kraut som egentligen betyder ört och härrör från svartkrutets likhet med sönderstötta kryddor.

Med detta i åtanke blir man ju för övrigt lite osäker på om det märkliga svenska uttrycket ”Ont krut förgås inte så lätt” är en felöversättning av tyskans ”Unkraut vergeht nicht” eller ej! (Unkraut betyder ogräs på tyska!)
Citera
2007-01-30, 13:10
Medlem
Fulpyros avatar
Biltemas "förtunning" är ren toulen.
Citera
2007-01-30, 17:11
Medlem
akvariefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulpyro
Biltemas "förtunning" är ren toulen.
Appropå den. Jag har en sån flaska där det står 30-100% toulen (har jag för mig, orkar inte springa och hämta den). Varför skriver de 30%? Vad skulle det andra 70% kunna vara? Låter jättekonstigt tycker jag
Citera
2007-01-30, 22:02
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Att man använder eller har använt kaliumnitrat i beredning av korv och skinka är ju allmänt känt men jag har aldrig hört talas om att det använts som krydda!

Ordet krut kan härledas ur den militärtyska termen Kraut som egentligen betyder ört och härrör från svartkrutets likhet med sönderstötta kryddor.

Med detta i åtanke blir man ju för övrigt lite osäker på om det märkliga svenska uttrycket ”Ont krut förgås inte så lätt” är en felöversättning av tyskans ”Unkraut vergeht nicht” eller ej! (Unkraut betyder ogräs på tyska!)

Man använder väl ändå natriumnitrat till skinkan om jag inte är helt weck.
Citera
2007-01-30, 22:09
Medlem
Naturvetarens avatar
ICA:s salpeter är ju natronsaltet men det är knappast några bekymmer att köra med kalisaltet. Vi äter ju både Na och K och anjonen är nitrat i båda fallen. Borde inte spela ngn roll. Dessutom är kalisaltet billigare än natronditon eftersom det tillverkas i större skala om jag inte misstar mig.

Edit: Enligt wiki används det till inläggning av kött och mejeriprodukter, nummer E 252.
Citera
2007-01-30, 22:41
Medlem
rockets avatar
Jag tror att det beror på riskklassningen av ämnet. Blandningar innehållandes toluen i koncentrationen 30-100% ger upphov till en viss uppsättning risk och skyddsfraser för produkten. När toluenhalten är lägre än 30% är det alltså andra risk och skyddsfraser som gäller. Genom att kombinera risk och skyddsfraser för alla ingående komponenter (vid deras respektive koncentration) får man alltså den totala riskklassningen för produkten.

Tillverkarna vill ju sällan avslöja mer än nödvändigt om deras produkt, så de tillhandahåller så lite information som möjligt. Hur mycket information dom måste ge styrs väl av lagen och det är olika beroende på produktens användningsområde.
Citera
2007-01-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Man använder väl ändå natriumnitrat till skinkan om jag inte är helt weck.
Man har säkert använt båda men kalisalpeter är det traditionella!
Citera
2007-01-31, 00:43
Medlem
akvariefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Jag tror att det beror på riskklassningen av ämnet. Blandningar innehållandes toluen i koncentrationen 30-100% ger upphov till en viss uppsättning risk och skyddsfraser för produkten. När toluenhalten är lägre än 30% är det alltså andra risk och skyddsfraser som gäller. Genom att kombinera risk och skyddsfraser för alla ingående komponenter (vid deras respektive koncentration) får man alltså den totala riskklassningen för produkten.

Tillverkarna vill ju sällan avslöja mer än nödvändigt om deras produkt, så de tillhandahåller så lite information som möjligt. Hur mycket information dom måste ge styrs väl av lagen och det är olika beroende på produktens användningsområde.
Tack för svaret! Låter rimligt. En fråga till... när jag ska torka toulen så har jag använt CaCl2, men natrium ska enligt sidor vara bäst. Kan jag använda koksalt? Finns det någon för/nackdel med det gämfört med kalciumkloriden?
Citera
2007-01-31, 10:54
Medlem
pihops avatar
Atomiserat aluminium / aluminiumpigment
Det enda stället jag har hittat på är Svenskakemi med sina överpriser.
Någon som har n bra hemsida eller affär i Sthlm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in