2007-07-19, 17:52
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
ANFO kräver TÄNDHATT och när man använder ANFO handlar det dessutom alltid om,för en hobbymänniska, stora mängder sats man spränger.

Syran ska ha hög kokpunkt så den ligger kvar i hålen du gjort i stubben, H2SO4 är bra. Saltsyra är givetvis uteslutet.

Tack för tipset
Men jag undrar, när man gör jodkväve har jag läst att man ska ha 25% amoniak (stavning), men hur gör man när man mäter upp sakern? Amoniak är väl flytande?
Ska man inte blanda det med vatten för att det ska vara säkrare?
Citera
2007-07-19, 18:17
Medlem
Du vågar knappt göra flash längre, men du funderar på att göra jodkväve eller?
Låter ganska dumt
Citera
2007-07-19, 18:49
Medlem
Naturvetarens avatar
Ammoniak är en gas, säljs i ampuller eller löst i vatten. Man måste inte ha 25%, 19,5 är standard hos färghandlare vilket fungerar utmärkt, bara att räkna stök och ändra mängderna. Jodkväve är lite stabilare när det är i vatten, det innebär dock inte att det på långa vägar är säkert att bära omkring på det eller handskas med det alls.

Bara så du vet det börjar du låta ganska förvirrad och självemotsägande nu, Tenebrae ger ett exempel eller det att du inte vågar göra flash men funderar på ANFO vilket på många sätt är mycket farligare.

Du ska inte spränga bort vanliga stubbar som man kan få bort på andra enklare sätt, det är olagligt och farligt.
Citera
2007-07-19, 19:05
Medlem
sokars avatar
Citat:
Men jag undrar, när man gör jodkväve har jag läst att man ska ha 25% amoniak (stavning), men hur gör man när man mäter upp sakern? Amoniak är väl flytande?
Ska man inte blanda det med vatten för att det ska vara säkrare?

Vet du inte hur ammoniak stavas eller hur det ser ut eller skall användas, skall du ge fan i att använda det till att tillverka jodkväve.
Citera
2007-07-20, 22:35
Medlem
thuressons avatar
Citat:
ANFO kräver TÄNDHATT och när man använder ANFO handlar det dessutom alltid om,för en hobbymänniska, stora mängder sats man spränger.

Syran ska ha hög kokpunkt så den ligger kvar i hålen du gjort i stubben, H2SO4 är bra. Saltsyra är givetvis uteslutet.

Varför skulle den va utesluten? har använt det med gott resultat, spikat ett konservburks lock uppe på
Citera
2007-07-21, 12:48
Medlem
Naturvetarens avatar
Saltsyra förångas snabbt och tränger inte in i stubben, även om man har lock för. Om du tycker att det är ett gott resultat du fått så tror jag bara du bearbetade stubben, du vill att även rötterna ska skadas. Därför är saltsyra värdelöst i sammanhanget, den tar bara lite på ytan och försvinner sedan.
Citera
2007-07-22, 11:06
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ammoniak är en gas, säljs i ampuller eller löst i vatten. Man måste inte ha 25%, 19,5 är standard hos färghandlare vilket fungerar utmärkt, bara att räkna stök och ändra mängderna. Jodkväve är lite stabilare när det är i vatten, det innebär dock inte att det på långa vägar är säkert att bära omkring på det eller handskas med det alls.

Bara så du vet det börjar du låta ganska förvirrad och självemotsägande nu, Tenebrae ger ett exempel eller det att du inte vågar göra flash men funderar på ANFO vilket på många sätt är mycket farligare.

Du ska inte spränga bort vanliga stubbar som man kan få bort på andra enklare sätt, det är olagligt och farligt.
Om jag förstår det hela rätt så kan man hälla ut lite jodkristaller och sedan hälla ammoniak över dom?
Citera
2007-07-22, 20:37
Medlem
Naturvetarens avatar
NH3(aq) + I2 ---> NI3NH3 & NI3(NH3)3 + restprodukter

Defintivt livsfarligt, använd ALDRIG mer än 0,5g jod.
Citera
2007-07-22, 20:55
Medlem
Jomazis avatar
Håller med, ämnet är så löjligt känsligt att det är odugligt t.o.m som primärsprängämne. Jag skulle fan så mycket hellre laborera med peroxider, pikrater eller azider än med större mängder ammoniumkvävetrijodid.

Det är en kemisk demonstration som utförs för att visa på bildningsentalpi för att det ska fastna i huvudet även på trögtänkta elever, inget annat.
Citera
2007-07-22, 21:10
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Håller med, ämnet är så löjligt känsligt att det är odugligt t.o.m som primärsprängämne.
Jag är förvånad övet att du ens sätter det ämnet och primärsprängämne i samma mening
Citera
2007-07-23, 01:28
Medlem
Jag funderar på att lägga ut lite kemi-glas på tradera. Inget extravagant, mest bägare, provrör och simpla skitsaker som pajar ibland. Vill bara göra er uppmärksamma till dess - om nu någon här är intresserad.

OBS! Banna mig för fan inte nu för det här inlägget - jag säljer inget!
Citera
2007-07-23, 08:55
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Håller med, ämnet är så löjligt känsligt att det är odugligt t.o.m som primärsprängämne. Jag skulle fan så mycket hellre laborera med peroxider, pikrater eller azider än med större mängder ammoniumkvävetrijodid.

Det är en kemisk demonstration som utförs för att visa på bildningsentalpi för att det ska fastna i huvudet även på trögtänkta elever, inget annat.
Jag skulle bara andvända det för att göra typ ett gram.
Det är väl nästan omöjligt att hantera det i torr form?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in