2007-11-13, 18:39
Medlem
C9h18o6s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=YCQ4olmZZZY&NR=1 1 styck smällare!

om man får klaga så hade det nog varit finnar och gör 1 Bomb istället för att ha massor av små.. tycker jag.. var bara tvungen att lägga ut den

mvh //c9

ps: hör smällen efter den..:ds
Citera
2007-11-13, 20:20
Medlem
NovaStrams avatar
Jag är nyfiken på en fråga som jag vet är riktigt basic. Jag har inte läst KemiA ö.h.t utöver det lilla som var i grundskolan.

Hursomhelt, vår lärare kom in på ett sidospår på Svavelsyra. Dvs H2SO4?. Tyvärr vet jag inte hur man skriver "ner" siffrorna. Sorry.

I alla fall, H*n sade Att CO2 + SOx = H2SO4. D.v.s Svavelsyra.
(där x i SOx, kunde vara både 3 eller 4 har jag för mig. H*n sa iaf att det inte var en bestämd siffra)

Detta kan väll verkligen inte stämma? det saknas väll både C atomer samtidigt som att balanseringsformeln är helt åt skogen? Har jag fel och i så fall, Hur skall den rätta se ut?. Jag är i behov av expert hjälp.

Har verkligen inte läst så mycket Kemi men det skulle vara skoj ifall någon kunde förklara så man lär sig lite nytt.
Citera
2007-11-13, 21:49
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaStram
Jag är nyfiken på en fråga som jag vet är riktigt basic. Jag har inte läst KemiA ö.h.t utöver det lilla som var i grundskolan.

Hursomhelt, vår lärare kom in på ett sidospår på Svavelsyra. Dvs H2SO4?. Tyvärr vet jag inte hur man skriver "ner" siffrorna. Sorry.

I alla fall, H*n sade Att CO2 + SOx = H2SO4. D.v.s Svavelsyra.
(där x i SOx, kunde vara både 3 eller 4 har jag för mig. H*n sa iaf att det inte var en bestämd siffra)

Detta kan väll verkligen inte stämma? det saknas väll både C atomer samtidigt som att balanseringsformeln är helt åt skogen? Har jag fel och i så fall, Hur skall den rätta se ut?. Jag är i behov av expert hjälp.

Har verkligen inte läst så mycket Kemi men det skulle vara skoj ifall någon kunde förklara så man lär sig lite nytt.
SO3 + H2O = H2SO4 (svavelsyra)

SO2 + H20 = H2SO3 (svavelsyrlighet)

Det går inte att få fram svavelsyra av SOx och CO2.
Citera
2007-11-14, 13:44
Medlem
....
Citera
2007-11-14, 15:25
Medlem
2 frågor

Halloj! Jag har läst litegranna om flashpulver eller blixtpulver och tänkte göra en blandning med Al och KNO3.
Skulle en lagom mängd vara t ex 20g, eller är det för mycket?
Detta blir första gången jag gör detta, är det något mer att tänka på än att vara allmänt försiktig? Rekommenderas skyddsglasögon t ex?

Min andra fråga: Jag har läst flera gånger att folk har köpt 25kg säckar fulla med krista k+ (KNO3?) hos granngården. Jag var inne där och letade, men hittade inte det minsta spår om att granngården säljer sådant. Är det sant att dem gör det? Vore tacksam för en länk eller beskrivning om hur man hittar dit (på hemsidan alltså, inte fysiskt hitta dit).

Tack på förhand!
Citera
2007-11-14, 15:37
Medlem
Letade du själv eller frågade du personalen?
Ja, det är sant att dom säljer det.
Citera
2007-11-14, 15:42
Medlem
Naturvetarens avatar
Allt du frågar om finns det svar på många gånger om i trådar på forumet.

Klart du ska ha glasögon när du handskas med explosiva saker, skyddsskärm, tjocka handskar och rejäla kläder också!
Citera
2007-11-14, 16:03
Medlem
spudwishs avatar
Nomenklaturfråga: Vad blir skillnaden i nomenklatur om man i t.ex. nån karboxylsyra byter ut en kolatom mot syre, eller där en väteatom sitter, istället sätter en syremolekyl?
Citera
2007-11-14, 16:09
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boen
...Min andra fråga: Jag har läst flera gånger att folk har köpt 25kg säckar fulla med krista k+ (KNO3?) hos granngården. Jag var inne där och letade, men hittade inte det minsta spår om att granngården säljer sådant. Är det sant att dem gör det? Vore tacksam för en länk eller beskrivning om hur man hittar dit (på hemsidan alltså, inte fysiskt hitta dit).

Tack på förhand!

Jag har aldrig sett att de har säckarna på lager, utan de tar hem dem när du ber om det. Fråga vem i personalen som har hand om konstgödning, och tala direkt med h*n. Dock har det märkts en tydlig tendens att de vägrar på vissa platser. Detta har säkerligen med spekulantens ålder att göra.
Citera
2007-11-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Klart du ska ha glasögon när du handskas med explosiva saker, skyddsskärm, tjocka handskar och rejäla kläder också!

Är det så farligt att jag inte borde göra det på mitt skrivbord?
Citera
2007-11-14, 16:49
Medlem
GalFisks avatar
30 gram flash är mycket. Även 3 gram flash är en del.
Citera
2007-11-14, 16:50
Medlem
Naturvetarens avatar
Du bör inte göra det på ett ställe där du inte kan tänka dig att satsen brinner av, inte heller i sådana mängder att du inte kan tänka dig att det brinner av.

Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Nomenklaturfråga: Vad blir skillnaden i nomenklatur om man i t.ex. nån karboxylsyra byter ut en kolatom mot syre, eller där en väteatom sitter, istället sätter en syremolekyl?
Det beror på var du sätter den. Det kan bli en ketongrupp, en aldehyd eller något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in