2007-07-16, 16:01
Medlem
För er som letar efter pigment till SS blandningar så kan ni testa dessa sidor, vet ej om pigmenten funkar, men alltid värt ett försök

http://www.claessons.com [Produkter -> Pigment]
http://www.kinn.com/es/product/product.asp?productid=167832&visible=2
http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=956&itemId=1393
Citera
2007-07-17, 17:24
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Suck, jag hoppas innerligt att du skämtar eller åtminstone är ironisk!

JO, DET ÄR KLART SOM FAN ATT DET KAN VARA SÅ FARLIGT!

Att som nybörjare direkt börja experimentera med flash baserat på fint Mg-pulver och kaliumperklorat är att ge sig in i ett livsfarligt spel då denna sats är oerhört lättantändlig, relativt instabil och jämförelsevis mycket brisant!

Ta detta som en välmenad varning!
Jag ska nog visa vad jag menar med skämt lite bättre framöver.
Citera
2007-07-17, 23:32
Medlem
kligs avatar
Tja, vad kan man andvända som "burst charge" (eller vad det nu heter) i en mörsare istället för BP?
Passar precis ett kinder-ägg, jag andvände ungefär 2gram BLP och jag har inte skrattat så mycket på länge (eller jo det har jag faktiskt).

Men jag har gjort en ny mörsare som passar ett kinder-ägg som jag har lagt i silver-stjärnor som skiftar till gröna.

Om ni undrar varför jag skriver så dåligt så har någon sprutat silikon på tangentbordet

Edit: Vad är det säkraste och lättaste HE-ämnet att göra?
(ska kanske göra det någon gång när jag har tid, lust, pengar)
Citera
2007-07-18, 00:26
Medlem
Naturvetarens avatar
HE har man för att spränga med, aldrig för att leka med. Om man anser sig behöva sådana smällar endast för att det är roligt ska man se över sig själv och kanske uppsöka en psykolog.
Citera
2007-07-18, 00:52
Medlem
zoccers avatar
klig--->

Jag tror att det är bra om du skriver ut vad du egentligen använt och i vilket syfte. Det uppstår lätt förvirring om du använder förkortningar felaktigt. Ger här vägledning i all välmening:

BP = Black Powder = svartkrut
BLP = flash = blixtljuspulver
Break charge = separationsladdning = det som man har i bomben och som gör att den smäller uppe i skyn och tänder och sprider stjärnorna.
Citera
2007-07-18, 02:48
Medlem
vet inte om detta är den rätta delen av forumet men jag testar. hur utlöster man en tändhatt på hagel patroner utan geväret? kan man använda el?

tack på förhand
Citera
2007-07-18, 03:14
Medlem
klos_s avatar
Du slår med en hammare på baksidan av patronen?

/Mvh Klos
Citera
2007-07-18, 09:32
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
klig--->

Jag tror att det är bra om du skriver ut vad du egentligen använt och i vilket syfte. Det uppstår lätt förvirring om du använder förkortningar felaktigt. Ger här vägledning i all välmening:

BP = Black Powder = svartkrut
BLP = flash = blixtljuspulver
Break charge = separationsladdning = det som man har i bomben och som gör att den smäller uppe i skyn och tänder och sprider stjärnorna.
BP och BLP visste jag men jag vet inte vad det som man lägger längst ner i en mörsare, den som skjuter upp projektilen.

Syftet för HE:
Spränga träd
Jag har hört att jodkväve är rätt stabilt, jag tror att jag gör ett kilo
(Det var ett skämt)
Citera
2007-07-18, 10:59
Medlem
Naturvetarens avatar
Hugg ner träder istället, mycket säkrare. Stubben kan du bearbeta med någon syra först och spränga sedan om du finner det sista utvägen. Annars är yxa och spett ett bra alternativ.
Citera
2007-07-18, 17:51
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Hugg ner träder istället, mycket säkrare. Stubben kan du bearbeta med någon syra först och spränga sedan om du finner det sista utvägen. Annars är yxa och spett ett bra alternativ.
Tack för tipset med syran
Men ändå?
ANFO ska väl vara ganska stabilt?
Jag vill bara veta.
(Jag vågar knappt göra BLP längre )
Citera
2007-07-18, 18:05
Medlem
Naturvetarens avatar
ANFO kräver TÄNDHATT och när man använder ANFO handlar det dessutom alltid om,för en hobbymänniska, stora mängder sats man spränger.

Syran ska ha hög kokpunkt så den ligger kvar i hålen du gjort i stubben, H2SO4 är bra. Saltsyra är givetvis uteslutet.
Citera
2007-07-18, 21:01
Medlem
zoccers avatar
Citat:
BP och BLP visste jag men jag vet inte vad det som man lägger längst ner i en mörsare, den som skjuter upp projektilen.

Lyftkrut är en benämning jag hört. Men nu förstår jag vad du menar. Det går inte att skjuta upp stjärnbomber med BLP, åtminstone inte ett mycket reaktivt sådant innehållande finfördelad magnesium. Vanligtvis används endast kornat svartkrut, snabbt sådant och beroende på mörsarens/bombens diameter använder man mindre eller större korn.

I en mörsare som har kalibern ungefär som ett kinderägg är det finkorningt, snabbt svartkrut som gäller.

Har man problem med att få till stånd ett sådant, så kan man för så små bomber pröva benzolift. Det brinner snabbare och skulle slå sönder större bomber och dess last, men för små bomber typ kinderäggstorlek så fungerar det faktiskt bra. Man använder mindre mängd är med svartkrut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in