2006-12-17, 19:25
Medlem
Naturvetarens avatar
OK Jag kan säga att jag inte eldar någon sådan hos mig iaf Är det någon som prövat att byta ut laktosen mot annat redmedel?
Citera
2006-12-17, 19:49
Medlem
kultingens avatar
Har snokat igenom tråden efter aluminiumpulver/damm men de länkar som funnits verkar vara inaktuella...

Så var kan jag få tag i pulvret i stockholmsområdet, finkornigt ska det vara
Citera
2006-12-17, 19:57
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Har snokat igenom tråden efter aluminiumpulver/damm men de länkar som funnits verkar vara inaktuella...

Så var kan jag få tag i pulvret i stockholmsområdet, finkornigt ska det vara

Finkorningt säger ingenting. Det finns olika kornstorlek beroende på vad du ska använda det till. Om kornstorleken inte spelar någon roll så testa på valfri färgaffär/hobbyshop och fråga om du har pulvriserad aluminium (används som färgpigment bland annat) Nu när du vet detta är det bara att börja söka i gulasidorna.
Citera
2006-12-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
... Är det någon som prövat att byta ut laktosen mot annat redmedel?...
Laktos är det mest lämpliga med tanke på att det ger en låg förbränningstemperatur och mycket gas.

Andra sockerarter fungerar också men satsen behöver då balanseras om en smula och kylmedel (natriumbikarbonat eller stearin) kan behöva tillsättas i små mängder om det inte räcker att bara öka mängden salmiak.
Citera
2006-12-17, 21:24
Medlem
Fox 2s avatar
Det finns ett inlägg tidigare i tråden av mig som behandlar al pulver, finns då i stockholmområdet och det är fortfarande aktuellt. Så du har knappast läst igenom tråden.

Söktips är "420".

Lycka till.

Mvh
Citera
2006-12-17, 21:28
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Laktos är det mest lämpliga med tanke på att det ger en låg förbränningstemperatur och mycket gas.

Andra sockerarter fungerar också men satsen behöver då balanseras om en smula och kylmedel (natriumbikarbonat eller stearin) kan behöva tillsättas i små mängder om det inte räcker att bara öka mängden salmiak.

Läste på APC att hexamin också är ett kallt bränsle.

Hur skulle det fungera i detta fall, giftigt?

Mvh
Citera
2006-12-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
...Läste på APC att hexamin också är ett kallt bränsle.

Hur skulle det fungera i detta fall, giftigt?...
Hexamin brinner tyvärr inte tillräckligt bra för att användas som annat än som sekundärbränsle, dvs. att man byter ut en del av satsens bränsle mot hexamin i syfte att expandera lågan och/eller sänka förbränningstemperaturen.

Det verkar dock som om hexamin av olika renhetsgrad har olika egenskaper. Själv har jag bara erfarenhet purisskvalitet men pyrotekniker från Finland och Baltstaterna som jag pratat med menar att deras hexamin visst fungerar som huvudbränsle. Troligtvis är ders kvalité av ryskt ursprung och min gissning är att det innehåller föroreningar som ger änmet bättre bränsleegenskaper.

Vad det gäller hexaminets giftgihet så är det sensibiliserande. Om gaserna från förbränningen av en röksats baserad på kaliumklorat/hexamin/mm är extra giftiga eller ej har jag ingen aning om!
Citera
2006-12-19, 18:44
Medlem
007swedens avatar
Vars får jag tag på liknande saker som denna:
sidan 2: radioaktiva preparat.
http://www.alega.se/Katalogenpdf/Radioaktivitet.pdf

eller bara ämnen för sig utan att de ska vara svindyra? americium i brandvarnare och thorium i glödstrumpor, men andra radioaktiva ämnen?
vars köper jag strontium-90 i mindre mängder för ett pris mindre än 2500kr / 37kBq strålande substansmängd till exempel?

är det ens lagligt för privatpersoner att inneha alfa / betastrålande preparat i mindre mängder?
/007sweden
Citera
2006-12-19, 18:51
Medlem
Naturvetarens avatar
Om du inte kollat med smartelements så gör det. Vad gäller legaliteten i det hela får du helt enkelt ringa kemikalieinspektionen och fråga.
Citera
2006-12-19, 19:03
Medlem
007swedens avatar
hehe de hade ju nästan bra pris på gallium där

10gr 18 euro + 5 euro shipping, går det hitta bättre pris från någorlunda lika säkert ställe att handla på? menar istället för nån privatperson på ebay som bestämmer själv om han vill skicka nåt
Citera
2006-12-19, 19:14
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 007sweden
hehe de hade ju nästan bra pris på gallium där

10gr 18 euro + 5 euro shipping, går det hitta bättre pris från någorlunda lika säkert ställe att handla på? menar istället för nån privatperson på ebay som bestämmer själv om han vill skicka nåt

http://www.smart-elements.com är billigare. Ca en euro per gram om jag inte minns fel
Citera
2006-12-19, 19:15
Medlem
007swedens avatar
var väl just där jag kollade ^^

men de sa inget om vilken isotop de hade på strontiumet, säkert nån av de stabila...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in