2008-01-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidel
okej sista nu...

när ett ämne slutar med -oat
tex metyl-butanoat.
vad säger det om ämnets strukturformel?
Om jag minns nomenklaturen rätt från gymnasiet så är det en ester.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Estrar
Citera
2008-01-14, 11:43
Medlem
noidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Om jag minns nomenklaturen rätt från gymnasiet så är det en ester.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Estrar

men..hmm.. trodde estrar slutade med -acetat?
Citera
2008-01-14, 12:08
Medlem
Naturvetarens avatar
Om det är en acetatjon i estern ja, annars slutar den på den ingående karboxylsyrans alkans namn +oat. Exempel: Metanol + Metansyra ger Metylmetanoat. Etanol + Etansyra ger Etyletanoat eller som det vanligare namnet är, etylacetat.
Senast redigerad av Naturvetaren 2008-01-14 kl. 12:10.
Citera
2008-01-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidel
men..hmm.. trodde estrar slutade med -acetat?
Estrar kan sluta på -acetat likväl som de kan sluta på -butanoat. Metylbutanoat är en ester tillverkad från butansyra (eller smörsyra om man så vill) och metanol. Metylacetat är gjord från ättiksyra och metanol. Denna ester skulle även kunna kallas metyletanoat.

Låt oss betrakta estern etylacetat, som påpassligt nog fanns på wikipedia, och dess delar. Vad en etylgrupp är borde du känna till. Det är C2H5-delen längst till höger. Resten av molekylen utgör etanoat-delen.
Vi kan alltså sluta oss till att det är något som avgränsas av en -COO-grupp som kallas på det viset!
En jon (tänk acetatjon) eller del av en ester från en karboxylsyra, således!
Citera
2008-01-14, 16:07
Medlem
zalimoons avatar
Tjena, det är så att jag lyckades sno med mig en sprängpatron med tjärstubin ( aliminium kapsel med hexanol tror jag).

Jag undrar om denna sprängpatron är tillräcklig för att antända en stor laddning anfo. Efter som jag bara har en så tänkte jag göra en stor laddning med anfo och smälla ute i skogen. Men jag vill vara säker på att det verkligen smäller innan jag köper in x antal kg ammoniumnitrat.

Hjälp?
Citera
2008-01-14, 17:14
Medlem
klos_s avatar
Om man måste sno en tändhatt så är man knappast över 18 år.. Och då tycker jag inte att man ska köpa X antal kg Amoniumnitrat.. Så skit i det..

Du måste ändå ha en booster på 2-300g annm för att kunna detonera anfon.

/Mvh Klos
Citera
2008-01-14, 18:08
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Om man måste sno en tändhatt så är man knappast över 18 år.. Och då tycker jag inte att man ska köpa X antal kg Amoniumnitrat.. Så skit i det..

/Mvh Klos

Inte för att jag tror alla över 18 kan få tag i en tändhatt men då får tro vad du vill. Kan ju vara så att lyckats ta med den från lumpen också.
Citera
2008-01-14, 18:24
Medlem
Löjtnants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_

/Mvh Klos

Så vart föreslår du att man köper tändhattar?
Citera
2008-01-14, 18:26
Medlem
Naturvetarens avatar
klos_: Jag tror inte mer än cirka fem medlemmar på det här forumet kan göra en anständig tändhatt så jag tycker det verkar klokt att använda en industriell, särskilt om man inte vet att man behöver en rejäl laddning primär om man ska använda ANFO som en sekundär då det egentligen är ett tertiärsprängämne.

Edit: Löjtnant: Klart man inte kan köpa en tändhatt som privatperson utan speciella tillstånd!
Senast redigerad av Naturvetaren 2008-01-14 kl. 18:29.
Citera
2008-01-14, 20:14
Medlem
zalimoons avatar
Ja, om jag snor den från lumpen så måste jag vara under 18 år. Det stämmer. Jag gick till järnhandeln och färgaffären men ingen av dom hade några sprängkapslar eller pentyl att sälja till mig... Förstår inte varför...

Frågan var om det är tillräkligt för att antända. Vilket jag har varit tveksam till. Går det eller behöver jag som ovan nämt en boster?
Citera
2008-01-14, 20:16
Medlem
Naturvetarens avatar
Men läs vad folk skriver, du kan inte initiera ANFO med en vanlig sprängkapsel!
Citera
2008-01-14, 20:32
Medlem
zalimoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Men läs vad folk skriver, du kan inte initiera ANFO med en vanlig sprängkapsel!

Läs vad jag skriver: Frågan var om det är tillräkligt för att antända. Vilket jag har varit tveksam till. Går det eller behöver jag som ovan nämt en boster?

Vad bör jag ha som boster, annm 200g? eller något annat lämpligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in